اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آشنایی با رشته‌های شاخه کاردانش/32

معرفی رشته «نقاشی ایرانی»/ «تابلوهای ظریف و صادراتی نگارگری» هنر دست این هنرجویان است

فارغ‌التحصیلان رشته «نقاشی ایرانی» می‌توانند به عنوان مدرس و مربی در مراکز آموزشی دولتی و خصوصی به عنوان نقاش حرفه‌ای تابلوهای ظریف و صادراتی نگارگری، طراح نقش پارچه و بسته‌بندی در صنایع، فعالیت کنند.

معرفی رشته «نقاشی ایرانی»/ «تابلوهای ظریف و صادراتی نگارگری» هنر دست این هنرجویان است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ رشته «نقاشی ایرانی» در زمینه هنر از گروه هنر قرار دارد. 

*معرفی رشته

نقاشی ایرانی به عنوان میراث فرهنگی این سرزمین و تکیه بر طراحی سنتی و تصویرگری مفاهیم ملی ـ مذهبی یکی از نمادهای فرهنگ ایرانی به شمار می‌آید و پشتوانه صنایع دستی همچون کاشی‌کاری، فرشبافی، معماری، صحافی و هنرهای جدیدی همچون گرافیک است.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی، استاندارد، مهارت شغلی را گذرانده و توانایی‌های ذیل را کسب می‌کنند:

استاندارد 1: طراحی سنتی 1 و 2 که شامل شناخت تاریخچه، کاربرد و اجرای نقوش اصیل ایرانی (ختایی ـ اسلیمی) بوده و هنرجو توانایی ترکیب و تلفیق نقوش در قالب هنر تذهیب را کسب می‌کند.

استاندارد 2: طراحی نقوش هندسی که با سابقه چندهزار ساله در هنر ایران، هنرجو را آماده طراحی نقوش انتزاعی بر مبنای هندسه نقوش، شامل گره‌ها و جدول‌هایی می‌کند که در نگارگری، صنایع چوب، ملیله‌کاری، گچ‌بری و دیگر هنرهای تزئینی و کاربردی قابل استفاده است.

استاندارد 3: طراحی عمومی 1 و 2 با توجه به عمومی بودن نقاشی ایرانی و نگارگری، پس از کسب مهارت، هنرجو می‌تواند طراحی عینی از طبیعت، اشیاء آناتومی و پرتره انسان و طراحی ذهنی متناسب با موضوع را اجرا کند.

استاندارد 4: کاغذسازی که جزو مهارت‌های جدید در هنرستان بوده و به پیروی از سنت‌ نگارگران قدیم، توانایی ساخت کاغذ، متناسب با فرم نقاشی را برای هنرجو، به ویژه با استفاده از کاغذ باطله ایجاد می‌کند.

استاندارد 5: نگارگری که مجموعه کاملی از دانش نقاشی ایرانی (تاریخچه و هنرمندان) و نقاشی با فرم‌های ایرانی، تصویرگری موضوعات مختلف، تزئینات گل و مرغ و خلاقیت نقاشی است، موضوعات نو با فرم‌های ایرانی را برای هنرجویان ممکن می‌سازد.

*آینده‌ تحصیلی و شغلی

آینده تحصیلی: ادامه تحصیل در رشته‌های نقاشی و گرافیک در مقطع کاردانی و نقاشی، صنایع دستی، هنرهای تجسمی و... تا مقطع کارشناسی ارشد ممکن است.

آینده شغلی: با توجه به تنوع و گستردگی مهارت در این رشته، هنرجویان به عنوان مدرس و مربی در مراکز آموزشی دولتی و خصوصی به عنوان نقاش حرفه‌ای (تابلوهای ظریف و صادراتی نگارگری)، طراح نقش پارچه و بسته‌بندی در صنایع، توانایی اشتغال دارند. 

* ساعت آموزش

رشته «نقاشی ایرانی» دارای 107 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 46 ساعت شایستگی‌های فنی، 10 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «طراحی سنتی درجه ۲ متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی سنتی درجه ۱ متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «کاغذسازی متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «سوخت روی چرم متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «نگارگری متشکل از 3 واحد نظری و 17 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول