اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

البرز

کاخ سلیمانیه کرج را دریابید/ تنها تصویر از آقامحمدخان قاجار خاک می‌خورد

کاخ سلیمانیه کرج که طی سال‌های اخیر درگیر اختلافات مالکیتی است، در حال تبدیل به ویرانه بوده و تنها تصویر منصوب به آقامحمدخان قاجار در صورت غفلت از بین می‌رود.

کاخ سلیمانیه کرج را دریابید/ تنها تصویر از آقامحمدخان قاجار خاک می‌خورد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، بر اساس گزارش نهادهای رسمی "کاخ سلیمانیه مربوط به دوره قاجار بوده و امروزه در محوطه دانشکده کشاورزی کرج واقع شده است.

این اثر در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شمارهٔ ثبت ۳۷۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا در دوره فتحعلی شاه قاجار و به دستور وی برای اقامت تابستانی در باغ بزرگی که هم اکنون دانشکده کشاورزی است بنا شده است.

کاخ سلیمانیه و باغ زیبای مقابل آن و نیز ساختمان‌هایی که جهت ملازمین موکب شاهی تعبیه شده بودند، مجموعه اقامتی و فرماندهی کوچک و بسیار زیبایی را ایجاد کرده بود که در حال حاضر ساختمان‌های ملازمین شاهی از بین رفته است.

بخش مهمی از باغ نیز از بین رفته و دیگر اثری از آن دیده نمی‌شود.

علت نامگذاری این ساختمان به خاطر تولد سی و چهارمین پسر فتحعلی شاه! با نام سلیمان میرزا ذکر شده است.

نکته مهم این است که در تالار این بنا، دو نقاشی از عبدالله خان نقاش‌باشی روی دیوارها کشیده شده که یکی تصویر آقا محمدخان خان و دیگری تصویر فتحعلی شاه و اطرافیانشان است. در تابلوی بارعام فتحعلی شاه، سلیمان میرزا به صورت کودکی در کنار تخت طاووس تصویر شده است.

فرهاد میرزا زمان احداث این بنا را در سال 1226 دانسته و از حاجی محمد حسین خان صدر اعظم اصفهانی به عنوان سازنده‌ نام برده است.

تصویری که از آغامحمدخان توسط عبدالله‌ خان نقاش‌باشی بر روی یکی از دیوارهای این کاخ نقاشی شده، تنها تصویر منصوب و بسیار نزدیک به موسسه سلسله قاجاریه است.

علت این است که در زمان نقاشی این اثر، افرادی هنوز زنده بودند که آقا محمدخان را دیده و تصویر وی را به یاد داشته‌اند و به همین دلیل نقاشی فوق نمی‌تواند با تصویر واقعی و اصلی آقامحمدخان قاجار تفاوت زیادی داشته باشد.

این تصویر در اکثر کتب درسی و کتب تاریخی به ویژه کتاب معروف خواجه تاجدار منتشر شده است.

حال این اثر تاریخی ارزشمند به ویژه نقاشی‌های عبدالله‌خان نقاش‌باشی سال‌ها است که درگیر اختلافات مالکیتی است.

در این ارتباط مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز به خبرنگار فارس در کرج می‌گوید: این کاخ سال‌ها قبل در اختیار یک نهاد قرار گرفته که اقدام صحیحی نبوده و باید به میراث فرهنگی واگذار گردد.

عبدالناصر میرچی افزود: به همین دلیل در دیوان عدالت‌ اداری شکایتی به ثبت رسید که خوشبختانه رای نخست دیوان به نفع میراث فرهنگی صادر و تاکید شده است که این کاخ باید به میراث فرهنگی واگذار گردد.

وی تصریح کرد: اگر نهادی که در حال حاضر مالکیت کاخ را در اختیار دارد، به رای دیوان اعتراض کند، باید منتظر رای نهایی دیوان باشیم و امیدواریم با دقت نظر قضات دیوان عدالت اداری، بتوانیم حقوق مسلم مردم را اجرا کرده و این کاخ که اثری ارزشمند تاریخی است در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد.

وی اعلام کرد: برای مرمت کاخ سلیماینه به حداقل 30 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، اما باید توجه داشت که تا زمان واگذاری کاخ به میراث فرهنگی و صدور سند مالکیت، نمی‌توان اقدام به مرمت و بازسازی کرد.

انتهای پیام/64001/ب/40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول