اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آشنایی با رشته‌های شاخه کاردانش/۲۶

معرفی رشته «عیب‌یابی و مونتاژ سیستم‌های رایانه‌ای»/ هنرجویانی که تلفن همراه و تبلت را تعمیر می‌کنند

هنرجویان رشته «عیب‌یابی و مونتاژ سیستم‌های رایانه‌ای» علاوه بر آموزش دروس عمومی و کاربردی عمومی رایانه، استانداردهای متنوعی در حوزه روش‌های عیب‌یابی و تعمیر انواع سیستم‌های دیجیتالی را آموزش می‌بینند.

معرفی رشته «عیب‌یابی و مونتاژ سیستم‌های رایانه‌ای»/ هنرجویانی که تلفن همراه و تبلت را تعمیر می‌کنند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ رشته «عیب‌یابی و مونتاژ سیستم‌های رایانه‌ای» در زمینه صنعت از گروه برق و رایانه قرار دارد. 

*معرفی رشته

امروزه با گستردگی تولید و استفاده ابزارها و سیستم‌های دیجیتالی، کامپیوتری و تلفن‌های همراه در بین عموم مردم، آموزش هنرجویان علاقه‌مند به رشته مهارتی عیب‌یابی و مونتاژ سیستم‌های کامپیوتری در هنرستان‌های کاردانش به منظور تأمین نیروی شاغل مورد نیاز بازار کار امری مهم است لذا این رشته در برخی از هنرستان‌ها پایه‌گذاری شده است.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان این رشته علاوه بر آموزش دروس عمومی و کاربردی عمومی رایانه، استانداردهای متنوعی در حوزه روش‌های عیب‌یابی و تعمیر انواع سیستم‌های دیجیتالی را می‌گذرانند. از جمله استانداردهای اصلی این رشته مهارتی به موارد زیر اشاره می‌شود:

1-استاندارد کاربردی تبلت: در این استاندارد نصب و اجرای برنامه‌ها، انجام کارهای اصلی و اولیه در TABLET، کاربردی از قابلیت‌های به ویژه کار با ارتباطات، کار با اطلاعات شخصی، اتصال‌ به انواع شبکه‌، اتصال به اینترنت، تنظیمات و انجام عیب‌‌یابی و اقدامات احتیاط مربوط به ایمنی تبلت‌ها آموزش داده می‌شود.

2-استاندارد تعمیرکار عمومی و ماهر رایانه شخصی: در این استاندارد نحوه کارکرد با تجهیزات اندازه‌گیر مانند مولتی‌متر و فرکانس‌متر، بررسی مواد اولیه الکترونیک‌ و مفاهیم اولیه کار با تجهیزات لحیم‌کاری مانند هیتر و هویه، تحلیل مادربرد پیسی و شم تیکان، بررسی انواع ایرادات مادربردها، لحیم‌کار پیشرفته، پروگرام کردن و آپدیت کردن انواع آیسی‌های قابل برنامه‌ریزی، کار با انواع تسترها و دیباگرها، عیب‌یابی و رفع عیب پاور و موارد بسیار دیگری در این حوزه آموزش داده می‌شود.

3- استاندارد تعمیرکار لپ‌تاپ: در این استاندارد موارد پرکاربردی مانند آشنایی فرد با مدارات الکترونیکی لپ‌تاپ، تعمیر و تعویض قطعات توانایی عیب‌یابی و تعمیر و تعویض ...، LED، LCD، KEYBOARD، توانایی عیب‌یابی و تعمیر شارژر و باتری لپ‌تاپ و توانایی بازیابی اطلاعات هارد دیسک و باز کردن قفل BIOS آموزش داده می‌شود.

4-استاندارد تعمیر کار تلفن همراه: در این استاندارد به هنرجو مواردی مانند توانایی شناخت اصول و مبانی برق و الکتریسیته، توانایی شناخت اصول و مبانی الکترونیک عمومی، توانایی و شناخت اصول و مبانی مخابرات عمومی و کاربردی، توانایی بررسی قسمت‌های اصلی موبایل و نحوه کاربردی آنها، توانایی تشخیص عملکرد، عیب‌یابی، تعمیر و تعویض قطعات طبقه رادیویی، توانایی بررسی عملکرد و عیب‌یابی بلوک کنترل دیجیتال، قطعات غیرفعال و آی‌سی‌های راه‌انداز، توانایی شناخت ابزار و لوازم تعمیرات نرم‌افزاری تلفن همراه و سیستم‌ عامل‌های آن آموزش داده می‌شود.

* آینده تحصیلی و شغلی

آینده تحصیلی: هنرجویان بعد از اخذ دیپلم این رشته مهارتی می‌توانند در مقطع کاردانی در همه دانشگاه‌ها در رشته مرتبط ادامه تحصیل دهند.

آینده شغلی: با توجه به آموزش‌های کاربردی در این رشته مهارتی، فارغ‌التحصیلان به راحتی جذب بازار کار می‌شوند و این امکان برای آنها فراهم است که در شرکت‌های عیب‌یابی و تعمیرات لوازم دیجیتالی و الکترونیکی مشغول به کار شوند.

فارغ‌التحصیلان این رشته مهارتی همچنین توانایی ایجاد محیط‌های کسب و کار مختص به خود نیز هستند و به دلیل زود بازده بودن این حرفه امکان توسعه فعالیت‌های شغلی خود را خواهند داشت.

* ساعت آموزش

رشته «عیب‌یابی و مونتاژ سیستم‌های رایانه‌ای» دارای 107 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 52 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی 1 متشکل از 2 واحد نظری»، «کاربر رایانه متشکل از 3 واحد نظری و 5 واحد عملی»، «کاربر نرم‌افزار اداری متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «اسمبل و ارتقا دهنده کامپیوترهای شخصی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «کارور tablet متشکل از 0.5 واحد نظری و 0.5 واحد عملی»، «کارور عمومی رایانه شخصی متشکل از 0.5 واحد نظری و یک واحد عملی»، «کاربر اندروید متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «مونتاژ رایانه متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «شهروند الکترونیکی (e-citizen) متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «تعمیرکار laptop متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «تعمیرکار ماهر pc-laptop متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «تعمیرکار تبلت، فیلت و ساعت هوشمند متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «بازاریابی الکترونیکی متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «تعمیرکار عمومی رایانه شخصی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «تعمیرکار تلفن همراه متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «مدیر فروشگاه اینترنتی متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «CompTIA+A متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول