اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آشنایی با رشته‌های شاخه کاردانش/17

معرفی رشته‌های «گروه تأسیسات»/ این هنرجویان قادرند انواع آبگرمکن و دستگاه‌های برودتی را تعمیر کنند

فارغ‌التحصیلان رشته‌های گروه تأسیسات متناسب با رشته‌ قادرند تعمیر انواع دستگاه‌های حرارتی از قبیل آبگرمکن دیواری، پکیج شوفاژ گازی و نیز تعمیر انواع دستگاه‌های برودتی و کولرها و اسپیلت‌ها را انجام دهند.

معرفی رشته‌های «گروه تأسیسات»/ این هنرجویان قادرند انواع آبگرمکن و دستگاه‌های برودتی را تعمیر کنند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ رشته‌های «گروه تأسیسات» در زمینه صنعت از گروه مکانیک قرار دارد.

*معرفی رشته

در دنیای امروز تأمین آسایش یکی از اهداف اصلی انسان به شمار می‌آید که یکی از این اهداف فراهم کردن محیطی آرام و مطلوب برای زندگی است.

تأسیسات از رشته‌هایی است که عمومیت آن بسیار گسترش یافته به عبارتی، نقش تأسیسات همانند نقش عوامل پشت صحنه یک فیلم سینمایی است.

گروه تأسیسات شامل چهار رشته «تأسیسات گازرسانی ساختمان»، «تأسیسات حرارتی و برودتی»، «تأسیسات حرارت مرکزی» و «تأسیسات بهداشتی ساختمان» است.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

1ـ رشته تأسیسات گازرسانی ساختمان:

در این رشته هنرجویان با مهارت‌های جوشکاری سازه‌های فولادی با فرایند SMAW، لوله‌کشی گاز خانگی و تجاری و تعمیر لوازم گازسوز از قبیل آبگرمکن و پکیج شوفاژ گازی و... آشنا می‌شوند.

2ـ رشته تأسیسات حرارتی و برودتی:

در این رشته هنرجویان با مهارت‌های لوله‌کشی سیستم‌های کف گرمایی و تعمیر انواع دستگاه‌های حرارتی از قبیل آبگرمکن دیواری، پکیج شوفاژ گازی و نیز تعمیر انواع دستگاه‌های برودتی و کولرها و اسپیلت‌ها آشنا می‌شوند.

3ـ رشته تأسیسات حرارت مرکزی:

در این رشته هنرجویان با مهارت‌های لوله‌کشی و نصب دستگاه‌های حرارتی مرکزی، کف گرمایی، پکیج شوفاژ گازی و مشعل گازی آشنا می‌شوند.

4ـ رشته تأسیسات بهداشتی ساختمان:

در این رشته هنرجویان با مهارت‌های لوله‌کشی و نصب وسایل بهداشتی، آبگرمکن خورشیدی، لوله‌های پلیمری، لوله‌های پلی‌اتیلن تک لایه PEX، لوله‌کشی فاضلاب نصب فشاری PUSH FIT و... آشنا می‌شوند.

* آینده تحصیلی و شغلی

از آنجایی که این رشته در تمامی ساختمان‌ها (مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و...) کاربرد دارد لذا آینده شغلی این رشته در بازار کار بسیار خوب و پررونق است.

در صورت تمایل، فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها پس از هنرستان می‌توانند با ادامه تحصیل در مقاطع آموزش عالی (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا حتی دکتری) در مراکز آموزش عالی کشور به ادامه تحصیل پرداخته و در رشته‌هایی مانند مهندسی تأسیسات، مهندسی مکانیک گرایش طراحی جامدات، مهندسی مکانیک گرایش سیالات و... آموزش‌های مورد نیاز را کسب کنند.

* ساعت آموزش

رشته «تأسیسات گازرسانی ساختمان» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 50 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «فیزیک متشکل از 2 واحد نظری»، «جوشکار سازه‌های فولادی با فرایند SMAW متشکل از 3 واحد نظری و 9 واحد عملی»، «لوله‌کشی گاز خانگی و تجاری متشکل از 3 واحد نظری و 5 واحد عملی»، «تعمیرکار وسایل گازسوز خانگی متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «تعمیرکار آبگرمکن دیواری متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «تعمیرکار پکیج شوفاژ گازی متشکل از 4 واحد نظری و 6 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

رشته «تأسیسات حرارتی و برودتی» دارای 108 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 55 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «تعمیرکار آبگرمکن دیواری متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «فیزیک متشکل از 2 واحد نظری»، «تعمیرکار پکیج شوفاژ گازی متشکل از 4 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «تعمیرکار دستگاه‌های سردکننده خانگی و تجاری متشکل از 4 واحد نظری و 8 واحد عملی»، «تعمیرکار کولر آبی متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «نصب و تعمیر کولرهای پنجره‌ای اسپیلت متشکل از 3 واحد نظری و 5 واحد عملی»، «لوله‌کشی سیستم کف گرمایی متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

رشته «تأسیسات حرارت مرکزی» دارای 113 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 60 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «فیزیک متشکل از 2 واحد نظری»، «لوله‌کش و نصاب دستگاه‌های حرارتی مرکزی آب گرم 2 متشکل از 3 واحد نظری و 14 واحد عملی»، «لوله‌کش و نصاب دستگاه‌های حرارتی مرکزی آب گرم 1 متشکل از 3 واحد نظری و 7 واحد عملی»، «لوله‌کشی سیستم کف گرمایی متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «تعمیرکار پکیج شوفاژ گازی متشکل از 4 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «تعمیرکار مشعل گازی متشکل از 3 واحد نظری و 4 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

رشته «تأسیسات بهداشتی ساختمان» دارای 111 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 6 ساعت شایستگی‌های پایه، 54 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «کاربر رایانه متشکل از 3 واحد نظری و 5 واحد عملی»، «ریاضی 1 متشکل از 2 واحد نظری»، «فیزیک متشکل از 2 واحد نظری»، «لوله‌کش و نصاب وسایل بهداشتی درجه 2 متشکل از 3 واحد نظری و 9 واحد عملی»، «لوله‌کش و نصاب وسایل بهداشتی درجه 1 متشکل از 2 واحد نظری و 7 واحد عملی»، «نصاب و تعمیرکار آبگرمکن خورشیدی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «لوله‌کش فاضلاب نصب فشاری(PUSH FIT) متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «تعمیرکار آبگرمکن دیواری متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «شیمی متشکل از 2 واحد نظری»، «لوله‌کش لوله‌های پلیمری متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «لوله‌کش لوله‌های پلی اتیلن تک لایه PEX متشکل از نیم واحد نظری و نیم واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول