اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آشنایی با رشته‌های شاخه کاردانش/16

معرفی رشته «مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده»/ هنرجویانی که سرپرست کارگاه و مددکار اجتماعی می‌شوند

فارغ‌التحصیلان رشته «مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده» می‌توانند به تأسیس و سرپرستی کارگاه‌های خوداشتغالی، کار در مهدکودک‌ها، مددکار اجتماعی و سرپرستی مراکز مشاوره خانواده بپردازند.

معرفی رشته «مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده»/ هنرجویانی که سرپرست کارگاه و مددکار اجتماعی می‌شوند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ رشته «مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده» در زمینه خدمات از گروه بهداشت قرار دارد. 

*معرفی رشته

مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده یکی از رشته‌های شاخه کاردانش است که برای تربیت نیروی انسانی لایق و شایسته به عنوان مدیر خانواده و یا مادران آینده جامعه برنامه‌ریزی و سازماندهی شده است.

این رشته توجه خاصی به آمادگی علمی و تجربی دختران که اساس زندگی خانوادگی را تشکیل می‌دهند، داشته و مهارت‌های کنونی که در زندگی روزمره لازم است را به صورت عینی ارائه می‌دهد.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان این رشته در سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، 5 مهارت اصلی را برای کسب توانایی‌های ذکر شده می‌گذرانند که شامل «هنر در خانه»، «کاربر رایانه»، «سالم زیستن» و « برنامه‌ریزی امور خانواده» است.

هدف از تحصیل در این رشته:

1ـ ایجاد مهارت و شایستگی‌های لازم جهت پذیرش مسئولیت و اعمال اصول مدیریت در تصمیم‌گیری‌ها و احساس مسئولیت‌ها و مشارکت در حل مشکلات خانواده خویش و کمک به سایر خانواده‌ها و مشاوره با آنان به نحو شایسته.

2ـ مهارت پاسخگویی و رفع مشکلات از هم‌پاشیدگی خانواده‌ها که به علت عدم توافق بر سر وظایف، تقسیم کار، حدود و اختیارات، درک متقابل از همسر و نقش او در خانواده است.

* آینده تحصیلی و شغلی

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در صورت موفقیت در آزمون ورودی رشته‌های مدیریت خانواده و مربی کودک، در دوره‌های کاردانی پیوسته فنی و حرفه‌ای آموزشکده‌های دولتی و دانشگاه آزاد و دوره‌های کاردانش ناپیوسته یا پیوسته (دانشگاه علمی ـ کاربردی) به ادامه تحصیل مشغول شوند و در صورت تمایل بعد از اتمام دوره کاردانی با موفقیت در آزمون ورودی در دوره‌های کارشناسی ناپیوسته و نیز در مقاطع بالاتر به ادامه تحصیل بپردازند.

همچنین هنرجویان فارغ‌التحصیل به دلیل کسب مهارت‌های حرفه‌ای و آشنایی با محیط واقعی کار در دوران مهارت‌آموزی و آموزش مهارت کارآفرینی از توانایی مناسبی برای اشتغال در بخش‌های صنعت، خدمات، هنر و کشاورزی برخوردار هستند.

زمینه‌های شغلی فارغ‌التحصیلان:

1ـ کارگاه‌های تولیدی پوشاک

2ـ تأسیس کارگاه قنادی و آشپزی

3ـ سرپرستی و مدیریت کارگاه‌های گلسازی

4ـ تأسیس و سرپرستی کارگاه‌های خوداشتغالی

5ـ کار در مهدکودک‌ها

6ـ مددکار اجتماعی و سرپرستی مراکز مشاوره خانواده

* ساعت آموزش

رشته «مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 4 ساعت شایستگی‌های پایه، 48 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «کاربر رایانه متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «زیست‌شناسی متشکل از 2 واحد نظری»، «شیمی متشکل از 2 واحد نظری»، «برنامه‌ریزی امور خانواده متشکل از 5 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «مهارت‌های سالم زیستن(مقدماتی) متشکل از 4 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «مهارت‌های سالم زیستن(پیشرفته) متشکل از 4 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «هنر در خانه متشکل از 6 واحد نظری و 10 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول