اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آشنایی با رشته‌های شاخه کاردانش/12

معرفی رشته «سراجی - دوزنده کفش»/ هنرجویانی که منسوجات چرمی تولید می‌کنند

فارغ‌التحصیلان رشته «سراجی - دوزنده کفش» می‌توانند هم به صورت کار در کارگاه‌های مرتبط و هم به صورت فردی به ساخت منسوجات چرمی پرداخته و از این راه درآمدزایی مطلوبی داشته باشند.

معرفی رشته «سراجی - دوزنده کفش»/ هنرجویانی که منسوجات چرمی تولید می‌کنند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ رشته «سراجی - دوزنده کفش» در زمینه هنر از گروه هنر قرار دارد.

*معرفی رشته

از زمانی که انسان‌ها، حیوانات را برای خدمت به کار گرفتند، از پوست آنها برای نیازهای خود استفاده می‌کردند. امروزه پوست حیوانات اهلی مثل گاو و گوساله و گوسفند و بز و... را فرآوری کرده و به شکل چرم در می‌آورند و سپس به کار سراجی یعنی تولید مصنوعات چرمی به روش سنتی می‌پردازند.

معیارهای سنجش و انتخاب مواد اولیه، نوع پوست از لحاظ کشتار، سلامت پوست، نوع چرم از جهت رنگ است. پس از دباغی پوست، صنعتگر به ساخت کفش، کیف، کمربند، دستکش، زین اسب، کیسه بوکس، تابلو، قاب آینه، قلمدان و... می‌پردازد.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

رشته سراجی (دوزنده کفش) از جمله رشته‌هایی است که تمامی دست‌ساخته‌های لازم در زمینه چرم را شامل می‌‌شود.

دروسی که هنرجو با آن آشنا می‌‌شود شامل پیشکار کفش زنانه و مردان، پیشکار کفش ورزشی، مدلسازی کفش، سازنده کمربند چرمی، برشکار رویه کفش ماشینی، وردست پستایی، حکاکی روی چرم، معرق چرم، سازنده تولیدات چرمی دست‌دوز، چرخکار، پستایی درجه یک و دو کفش مردانه و زنانه، دوزنده دستکش چرمی، طراحی و مدل‌سازی کفش و سایر دست‌سازه‌های چرمی است.

ابزار مورد استفاده در این رشته شامل تمام دستگاه‌های مکانیکی و ابزار کار دستی است. دستگاه‌های مورد نیاز برای سراجی، دستگاه برش، پرس، لویس و چرخ خیاطی و ابزارآلات سنبه، چکش، قیچی، صفحه فلزی، چاقوی سراجی، گازن، مشته، خط کش، پرگار، لب‌تاب، میز فلزی و... است.

در سراجی از دستگاه برش جهت برش چرم، سنبه برای ایجاد سوراخ و رد کردن بندهای چرمی اتصال‌دهنده، از لویس برای نازک کردن چرم و از پرس برای ایجاد نقوش فرورفته روی چرم (نقش ضربی) استفاده می‌شود.

*آینده تحصیلی و شغلی

هنرجویان بسیاری با انتخاب این رشته جذاب، در حال کسب مهارت در این رشته‌اند. در حال حاضر در 7 استان کشور این رشته دایر و هنرجویان در آن مشغول به مهارت‌آموزی هستند.

بازار کار این رشته نیز متنوع بوده و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند هم به صورت کار در کارگاه‌های مرتبط و هم به صورت فردی به ساخت منسوجات چرمی پرداخته و از این راه درآمدزایی مطلوبی داشته باشند.

هنرجویان این رشته نیز مانند سایر رشته‌ها می‌توانند از طریق آزمون‌های مختلف مرتبط دانشگاهی و از طریق ورود به مراکز آموزش عالی به ادامه تحصیل دانشگاهی بپردازند. در حال حاضر دانشگاه علمی کاربردی آموزش‌های آکادمیک دانشگاهی این رشته را به عهده دارد.

* ساعت آموزش

رشته «سراجی - دوزنده کفش» دارای 109 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 48 ساعت شایستگی‌های فنی، 8 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «شیمی متشکل از 2 واحد نظری»، «پستایی ساز کفش زنانه، مردانه و ... درجه ۲ متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «پستایی ساز کفش زنانه، مردانه و ... درجه ۱ متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «سازنده کمربند چرمی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «حکاک چرم متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «وردست چرخکار پستایی کفش ورزشی متشکل از نیم واحد نظری و یک واحد عملی»، «پیش کار کفش ورزشی متشکل از نیم واحد نظری و یک واحد عملی»، «چرخکار پستایی کفش ورزشی متشکل از نیم واحد نظری و یک واحد عملی»، «دوزنده دستکش چرمی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «معرق کار چرم متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «برشکار رویه کفش ماشینی درجه ۲ متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراح کفش متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «مدلساز کفش متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «سازنده تولیدات چرم‌ دست‌دوز متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول