اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری عنوان کرد

فعالیت 150 گروه استهلال هلال ماه در کشور/ رتبه بی‌نظیر دفتر هلال مقام معظم رهبری در میان کشورهای اسلامی

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: 150 گروه در قالب 700 نفر کار استهلال هلال ماه را در ماه‌های رمضان و شوال بر عهده دارند.

فعالیت 150 گروه استهلال هلال ماه در کشور/ رتبه بی‌نظیر دفتر هلال مقام معظم رهبری در میان کشورهای اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، حجت‎الاسلام علیرضا موحدنژاد ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان، امام جمعه شهر یاسوج و استاندار کهگیلویه و بویراحمد که در دفتر امام جمعه برگزار شد از راه‌اندازی ستاد رصد هلال ماه در استان خبر داد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن ارتفاعات خوب و هوای مساعد استان خوبی برای رصد است و تجربه‌ای که ما داریم این است که حتی رصدگران از استان‌های مجاور برای انجام کار رصد به این استان می‌آیند.

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: با دلیل وجود این شرایط لازم بود که برخی فعالیت‌های رصدی در خود استان صورت گیرد و نیروهای محلی تقویت شود که وقتی یک منطقه‌ای در کشور مناسب است سرمایه‌گذاری در آن منطقه و استان به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات صورت گیرد.

وی در خصوص نحوه آموزش نیروها گفت: برخی از مراکز علمی ما رصدخانه دارند که می‌توان از رصدخانه آنها استفاده کرد، برخی از رصدگران تلسکوپ را با خود به همراه می‌برند و این توان را دارند که از تلسکوپ استفاده کنند، اما تلسکوپ قابل رصد گران قیمت هستند که مسؤولان محلی این استان اعلام آمادگی کردند بودجه اختصاص دهند که گروه‌های استانی تجهیز شوند.

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: برای آموزش نحوه رصد، اساتیدی در بحث رویت هلال در کشور کار کردند که اساتید مشهوری هستند و معمولا در کارگاه‌های آموزشی از این اساتید مجرب استفاده خواهیم کرد، ضمن اینکه معمول این است که در هر استانی از اساتید مجرب آن استان و استان‌های همجوار استفاده شود.

موحد‌نژاد در خصوص همکاری با ستاد استهلال در استان‌ها گفت: بیشترین چیزی که در سطح کشور می‌بینیم بحث علاقه و پشتکار است و برخی از اساتید با یک آموزش دو ساعته توانستند افراد علاقمند را آموزش دهند و حتی دانش‌آموزان دبیرستانی و دارای مدرک دیپلم آموزش لازم را دیدند.

وی در خصوص تشکیل ستاد استهلال ماه در استان‌های کشور افزود: همه استان‌ها به غیر از سه یا چهار استان در این زمینه فعال هستند که 150 گروه در کشور کار رصد را انجام می‌دهند و گروه‌ها 700 نفر عضو دارند.

موحدنژاد با بیان اینکه استهلال در همه ماه‌ها انجام نمی‌شود، اضافه کرد: در همه ماه‌ها حدود 50 گروه در کشور کار استهلال و رصد را انجام می‌دهند و گزارشات رصد به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود اما در ماه رمضان و شوال که واجب شرعی بر آن تکیه دارد همه این 150 گروه کار رصد را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: این 150 گروه در 150 نقطه کار رصد و استهلال را انجام می‌دهند البته ممکن است در یک منطقه مستعد چند گروه حضور داشته باشند.

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در ادامه با اشاره به رتبه بی‌نظیر کمیته علمی استهلال دفتر مقام معظم رهبری در میان کشورهای اسلامی اضافه کرد: دفتر ستاد استهلال مقام معظم رهبری تمام امکانات و تجهیزات علمی را برای استهلال و رصد به کار گرفته که استهلال ما مورد اعتماد کشورهای اسلامی است و حتی بسیاری از رصدگران ما در جهان اسلام شناخته شده هستند.

وی اضافه کرد: گاهاً مشاهد شده که در برخی کشورهای اسلامی اعلام می‌شود که هلال ماه رویت شده در حالی که قابل رویت نیست، اما خوشبختانه در ایران اسلامی به دلیل وجود کارشناسان زبده تمام گزارشات به طور دقیق بررسی شده و رویت را به صورت کامل تایید می‌کنند.

انتهای پیام/82024/چ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول