به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، شبکه یک رادیو صربستان روز گذشته گفتگوی مفصل و اختصاصی با سعید خلیلاویچ، عضو هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، پیرامون مبانی عرفانی و پشتوانههای فلسفی ادبیات فارسی پخش نمود. این گفتگو به مناسبت شصت و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب بلگراد انجام پذیرفته است که از 2 تا 9 آبانماه برگزار خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمان ویژه آن معرفی شده است.
خلیلاویچ در ابتدای گفتگو ماهیت زیباییهای عرفانی ادبیات فارسی را به یک خانه سنتی ایرانیان تشبیه کرد. وی توضیح داد که در بخش مرکزی حیاط این خانه غالباً حوض زیبا و کوچکی قرار دارد که اعضای خانواده در شبانگاه میتوانند در آب تمیز آن، تصویر آسمان بلند را مشاهده کنند. لیکن، آنها اگر بخواهند ستارهها و ماه را در آن آب با دست مادی خود لمس کنند، در آن صورت وجود تصویر متعالی آسمان را از بین خواهند برد. خلیلاویچ بیان نمود که بر این اساس میتوان گفت: یکی از مشخصههای اصلی ادبیات فارسی این پیام رمزآلود است که بسیاری از حقایق را نمیتوان با حواس مادی دریافت، بلکه برای فهم آن طهارت درون لازم است. وی به همین دلیل ادبیات فارسی را ادبیات طهارت جان نامید.
عضو هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» اضافه کرد که ادبیات فارسی را همچنین باید ادبیات عشق حقیقی دانست. وی به صورت ویژه به غنای عرفانی اشعار عاشقانهی حافظ شیرازی توجه داد. زیرا که حافظ در «دیوان» ارزشمند خود از عشق حقیقی و جاودان میگوید، و آن عشقِ آدمی به حقایق متعالی و آسمانی است.
خلیلاویچ توضیح داد که اینچنین عشق دقیقاً گمشده انسان معاصر است، چه این که عشق در جوامع مدرن به عامل نفرت تبدیل شده و تقدس آن کاملاً پایمال شده است. وی در ادامه در ضمن شرح ابیاتی از غزل آغازین «دیوان» حافظ، هدف اشعار حافظ را این دانست که به انسانها راهحل ظفر بر مشکلات طریق عشق حقیقی ارایه شود تا آنها بتوانند به زمره «سبکباران ساحلها» بپیوندند.
خلیلاویچ در ادامه توضیحات خود تأکید کرد که ادبیات فارسی از سویی دیگر میراث ادبی نور است. وی بیان داشت که در این راستا اندیشه سهروردی، فیلسوف بنام ایرانی و بنیانگذار حکمت اشراق، از اهمیت زایدالوصف برخوردار است. سهروردی تعلیم میداده است که هویت نفس و جان آدمی اشراقی و نوری است، به همان صورتی که تمام عالم هستی و معرفت انسانی هم هویت نوری دارند. سهروردی اعلام کرده بود که در مکتب فلسفی نوین خود به واقع حکمت خسروانی حکمای ایران باستان، همچون جاماسپ و بزرگمهر را احیا میکند، گو اینکه آنها هم میراثبران حکمت نوری و اشراقی بودند. لیکن، همچنانکه بنیانگذار حکمت اشراق در عالم اسلام بیان میکند، نفس نوری انسان در زندان عالم ماده محبوس و غریب مانده است و هر لحظه بر عشقش به وطن حقیقی افزوده میشود.
خلیلاویچ اضافه کرد که قصه غربت و عشق به وطن حقیقی در شرق عالم هستی، از نابترین آموزههای ادبیات عرفانی و فلسفی فارسی در قالب آثار سهروردی، حافظ شیرازی، مولوی و دیگر نمایندگان فاخر میراث غنی تمدنی ایران اسلامی به شمار میآید. سهروردی در یکی از مؤلفات خود به نام «پرتونامه» ما را دعوت میکند به این که از عالم معقولات لذت ببریم، از رذایل و جهل دردناک شویم و نگذاریم سُکر عالم طبیعت بر ما غالب شود. وی میخواهد آدمی، چون کمال دارد، «لذتی یابد بینهایت به مشاهدت... عجایب عالم نور و دایم در آن لذت بماند».
خلیلاویچ در بخش پایانی سخنان خود توضیح داد که ادبیات سنتی فارسی امروز هم زنده و بانشاط است. امروز هم ایرانیان چه در خانههای خود و چه در حیات اجتماعی خود از پیامهای عرفانی آن ادبیات الهام میگیرند.
عضو هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد نتیجه گرفت که ضرورت ارتباط تنگاتنگ و تعامل بین معنویت، سنت و زندگی معاصر در جوامع امروزی ما باید یکی از اصیلترین پیامهای ادبیات فارسی برای همه کسانی باشد که میخواهند آشنایی عمیقتری با فرهنگ و تمدن ایران و اسلام در شصت و یکمین نمایشگاه کتاب پیشرو در بلگراد پیدا کنند.
انتهای پیام/ک