اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

ریاضی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

تشریح جزئیات تغییر شیوه‌نامه اجرایی آئین‌نامه انضباطی دانشجویان/ معرفی ۴۰ دانشجوی نمونه کشور در تیرماه

معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: حق تغییر در آئین‌نامه انضباطی دانشجویان فقط برای شورایعالی انقلاب فرهنگی است و ما تنها شیوه‌نامه اجرایی را تغییر دادیم که این شیوه‌نامه به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و اجرا می‌شود.

تشریح جزئیات تغییر شیوه‌نامه اجرایی آئین‌نامه انضباطی دانشجویان/ معرفی ۴۰ دانشجوی نمونه کشور در تیرماه

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ابلاغ آئین‌نامه جدید انضباطی دانشجویان به دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین اخبار روزهای اخیر در آموزش عالی بوده است که ذهن دانشجویان و جامعه دانشگاهی را به این سمت سوق داد که چه تغییراتی در آئین‌نامه ایجاد شده است.

مسئولان وزارت علوم معتقدند تغییر در آئین‌نامه‌ای که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، فقط از طریق همین شورا ممکن است و تغییراتی که به تازگی لحاظ شده تنها پیرامون شیوه‌نامه اجرایی این آئین‌نامه است و به این منظور صورت گرفته که اجرای آئین‌نامه انضباطی در تمام دانشگاه‌ها یکسان باشد.

در رابطه با چگونگی تغییر در شیوه‌نامه اجرایی آئین‌نامه انضباطی دانشجویان با ابوالحسن ریاضی معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت‌وگو کردیم.

فارس: آئین‌نامه انضباطی جدید دانشجویان به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و دانشجویان می‌خواهند بدانند آئین‌نامه جدید در مقایسه با آئین‌نامه قبلی چه تغییراتی داشته است؟

ریاضی:  آئین‌نامه انضباطی دانشجویان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است و تنها این شورا می‌تواند بندها و مفاد آن را تغییر دهد.

ما نمی‌توانیم هیچ تغییری در این آئین‌نامه داشته باشیم و تغییری هم ندادیم، آن چیزی که تغییر پیدا کرده و اصلاح شده شیوه‌نامه اجرایی آئین‌نامه است.

شیوه‌نامه اجرایی در اختیار وزارت علوم بوده و در طول سال‌های متمادی چندین بار متناسب با تغییر شرایطی که در فضای دانشگاه رخ داده این شیوه‌نامه نیز تغییر کرده است.

فارس: تغییراتی که در شیوه‌نامه اجرایی صورت گرفته به چه شکل است؟

ریاضی: مهم‌ترین کاری که در این شیوه‌نامه صورت گرفت این است که نحوه رسیدگی به شکایات، تخلفات و انطباق تخلفات به تنبیه‌ها با دقت توضیح داده شده است.

ما در دانشگاه‌ها با موضوعی روبرو بودیم که در مورد تخلفات یکسان تنبیه‌های متفاوتی صورت می‌گرفت و وقتی دانشجو به حکم خودش اعتراض می‌کرد شورای انضباطی مرکز مجبور می‌شد در احکام صادره تجدیدنظر کند.

در مورد مستندسازی‌ها نیز رویه‌های دقیقی تعریف نشده بود، به طور مثال اگر دانشجویی مرتکب تقلب شود رسیدگی به تقلب نیازمند مستنداتی است که اگر این مستندات نباشد احراز تقلب صورت نمی‌گیرد، ما در این شیوه‌نامه جزئیات کاری در دبیرخانه‌های رسیدگی به تخلفات که به صورت یکسان باید انجام شود را کاملا روشن و مفصل توضیح دادیم.

فارس: شیوه‌نامه اجرایی جدید از چه زمانی در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود؟

ریاضی: شیوه‌نامه اجرایی آئین‌نامه انضباطی دانشجویان در ماه اخیر به امضای محمد فرهادی وزیر علوم رسید و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد بنابراین اجرای آن نیز باید از زمان ابلاغ در دانشگاه‌ها آغاز شود.

* معرفی دانشجویان نمونه کشوری در تیرماه

فارس: هر ساله تعدادی از دانشجویان نمونه کشوری نیز در مراسمی با حضور رئیس جمهور معرفی می‌شوند، امسال این مراسم چگونه برگزار می‌شود؟

ریاضی: لیست دانشجویان واجد شرایط نمونه بودن به سازمان امور دانشجویان ارسال شده است و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه داوری بخش نهایی به نتیجه برسد و در تیرماه بتوانیم مراسم معرفی دانشجویان نمونه را برگزار کنیم.

فارس: امسال چه تعداد دانشجوی نمونه معرفی می‌شوند؟

ریاضی: 40 تا 45 نفر دانشجوی نمونه معرفی می‌شوند که 24 نفر از دانشگاه‌های علوم پزشکی و بقیه از دانشگاه‌های تحت نظر وزارت علوم هستند.

فارس: برگزاری مراسم معرفی دانشجویان نمونه چه زمانی است؟

ریاضی: زمان دقیق برگزاری مراسم معرفی دانشجوی نمونه هر ساله از سوی نهاد ریاست جمهوری مشخص و با توجه به برنامه‌های رئیس جمهور این زمان به ما اعلام می‌شود.

* جزئیات انتقال و میهمانی دانشجویان در سال 95

فارس: امسال در انتقال دانشجویان نیز تغییراتی داشتیم، به طوریکه انتقال دانشجویان منتفی است و فقط بحث میهمانی مطرح است، علت این کار چیست؟

ریاضی: هرساله در دفترچه کنکور ذکر می‌شود که دانشجویان در انتخاب رشته و محل تحصیل خود دقت کافی را داشته باشند زیرا انتقال به لحاظ قوانین و مقررات تعریف نشده است و تنها در مواردی انتقال صورت می‌گیرد که کمیسیون موارد خاص آن را بر اساس آئین‌نامه و به همراه مستندات بررسی کرده و تشخیص خاص بودن می‌دهد.

کمیسیون موارد خاص ماهانه یک بار تشکیل جلسه داده و موارد ضروری خارج از اراده دانشجویان را بررسی می‌کنند، ولی اینکه هر ترم یک بار دانشجو انتخاب رشته کند و پس از آن بلافاصله درخواست انتقال از جایی به جای دیگر بدهد نقض غرض است.

همیشه روال بر این است که دانشجویان به ندرت تمایل دارند از دانشگاه‌های برتر به دانشگاه‌های گروه 2 یا 3 میهمان شده یا انتقالی بگیرند و همیشه تقاضا این است که از دانشگاه‌های گروه 2 یا 3 به دانشگاه‌های برتر بروند که این دانشگاه‌ها ظرفیت چنین تقاضایی را ندارند.

دانشگاه‌ها ظرفیت خود را بر اساس تعداد استاد، فضای فیزیکی و شرایط خوابگاه و دیگر شرایط در دفترچه کنکور اعلام می‌کنند، وقتی تقاضای زیادی برای میهمانی یا انتقال اعلام می‌شود یعنی آن دانشگاه توانایی پذیرش این افراد را ندارد زیرا ظرفیتش تعریف نشده است.

فارس: چه نوع مواردی در کمیسیون موارد خاص بررسی می‌شود؟

ریاضی: کمیسیون موارد خاص موارد ضروری را بررسی می‌کند، به طور مثال دانشجویی دچار عارضه نخاعی شده و خارج از اراده خودش بوده است و درمانش باید در مراکز استان انجام شود که این دانشجو باید مستندات را ارائه دهد و کمیسیون موارد خاص با درک شرایط دانشجو انتقال وی را انجام می‌دهد.

در صورت بروز مشکلات حاد خانوادگی نیز فرد مستندات را ارائه می‌دهد و می‌تواند منتقل شود، ولی اینکه در ابتدای ترم 30 هزار نفر درخواست انتقال بدهند درست نیست زیرا دانشجویان چند ماه قبل انتخاب رشته کرده‌اند و اگر نمره کافی را کسب کرده بودند می‌توانستند در آن محل پذیرفته شوند.

فارس: داوطلبان برای ارائه درخواست میهمانی تا چه زمانی فرصت دارند؟

ریاضی: دانشجویان متقاضی برای درخواست میهمانی دانشگاه‌ها تا پایان اردیبهشت مهلت دارند و باید تا پایان اردیبهشت منتظر بمانیم تا ببینیم چه تعداد درخواست برای میهمانی ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول