اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی جیرفت خبر داد

هزینه تولید هر هکتار سیب‌زمینی 18 تا 20 میلیون تومان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت گفت: به دلیل افزایش قیمت بذر سیب‌زمینی سطح زیر کشت طرح استمرار کاهش یافته و هزینه تولید هر هکتار سیب‌زمینی 18 تا 20 میلیون تومان است.

هزینه تولید هر هکتار سیب‌زمینی 18 تا 20 میلیون تومان

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، محمدعلی سیفی پیش از ظهر امروز در جلسه برنامه‌ریزی الگوی کشت در این شهرستان اظهار داشت: تولیدات کشاورزی در شهرستان جیرفت یک‌میلیون و 500 هزار تن در سال است که از این میزان 80 هزار هکتار باغی و زراعی است و محصولات ارگانیک خرما و مرکبات و همچنین محصولات گلخانه‌ای که نسبت به سایر مناطق معروفیت بیشتری دارد.

وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی شهرستان جیرفت افزود: خشکسالی‌، آفات و امراض، سرمازدگی، کاهش و افزایش قیمت‌ها، کم‌آبی مفرط،عدم سرمایه‌گذاری مطلوب در بخش کشاورزی و فراگیر نبودن بیمه‌های کشاورزی از جمله این مشکلات است.

سیفی تصریح کرد: بالا بودن هزینه‌های تمام شده، عدم ثبات بازار، نبود اعتبارهای لازم در بخش کشاورزی، خشکی منطقه، نبود صنایع تبدیلی، مکانیزاسیون و ... از دیگر مشکلات در بخش کشاورزی منطقه است.

وی با بیان اینکه بخشی از کار محصولات کشاورزی جایگزین به عهده مرکز تحقیقات کشاورزی منطقه است، خاطرنشان کرد: نیروی کار ارزان موجب افزایش تولید می‌شود که در سال‌های اخیر با خارج شدن نیروی کار از دسترس، کشاورزان در این راستا با مشکل مواجه شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی جیرفت گفت: در زمینه سیاست الگوی کشت در کشور چندین وزارتخانه باید با هم همکاری داشته باشند تا این الگو اجرا شود، برای جلوگیری از کشت بی‌رویه در شهرستان اقداماتی انجام شده، اما در این زمینه فقط شهرستان جیرفت به تنهایی نمی‌تواند مؤثر شود باید شهرستان‌ها و استان‌های دیگر هم این برنامه‌ها را رعایت کنند.

سیفی با اشاره به اطلاع‌رسانی این نهاد در زمینه رعایت الگوی کشت و تنوع کشت عنوان کرد: در سال جاری در زمینه محصول سیب‌زمینی مشکل نداریم، زیرا سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، خرمای تولید شهرستان هم عمدتا به دلیل مناسب نبودن قیمت‌ها در سردخانه‌ها دپو شده است.

وی ابراز داشت: سال گذشته سطح زیر کشت پیاز طرح استمرار یک‌هزار و 700 هکتار بوده و در سال جاری به 2 هزار و 50 هکتار رسیده است و هزینه تولید هم به ازای هر هکتار 10 تا 12 میلیون تومان است، به دلیل افزایش قیمت بذر سیب‌زمینی سطح زیر کشت سیب‌زمینی طرح استمرار به یک‌هزار و 600 هکتار کاهش یافته است و هزینه تولید هر هکتار سیب‌زمینی 18 تا 20 میلیون تومان است.

سیفی با بیان اینکه سطح زیر کشت محصول خیار گلخانه‌ای 700 هکتار و خیار تونلی 2 هزار هکتار است، افزود: هم‌اکنون تعرفه محصولات کشاورزی بالا است و باید پیگیری شود در زمان تولید تعرفه صادرات برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد.

انتهای پیام/80002/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول