اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آستان قدس رضوی خبر داد

برگزاری 1200 برنامه آئینی در دهه اول محرم/ عزادارن به شأن ائمه توجه کنند

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری هزار و 200 برنامه فرهنگی و مذهبی طی دهه اول محرم در حرم رضوی گفت: مردم مراسم عزاداری را به گونه‌ای برگزار کنند که مناسب ائمه اطهار (ع) و مورد تأیید ایشان باشد.

برگزاری 1200 برنامه آئینی در دهه اول محرم/ عزادارن به شأن ائمه توجه کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در آستانه فرا رسیدن ماه محرم نشست خبری معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی عصر امروز در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

سید جلال حسینی با تسلیت فرا رسیدن ایام ماه محرم بحث دوست‌شناسی و دشمن‌شناسی را در زیارت عاشورا دو عنصر اساسی خواند و افزود: در سیره و مکتب اهل بیت (ع) خصوصاً سیدالشهدا (ع) این امر به خوبی نشان داده شده است.

وی از برگزاری برنامه‌های دهه اول محرم در حرم مطهر رضوی خبر داد و گفت: این برنامه‌ها را می‌توان به 3 دسته تقسیم کرد؛ یک دسته اعلام ورود به ماه محرم و ماه عزاداری، دیگری برگزاری مراسم عمومی طی زمان‌های تنظیم شده و مورد پایانی برگزاری برنامه‌های خاص در طول این ایام است.

حسینی از برگزاری حدود 180 جلسه سخنرانی با عنوان شکوه ایثار خبر داد و افزود: این مراسم با سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی و مهدوی ارفع، مؤمنی، رضایی تهرانی و اسلامی‌فر در اماکن متبرکه رضوی و با موضوع اهداف الهی، قیام عاشورا و سیره و سخنان اباعبدالله و زندگی امام حسین (ع) و وقایع و فلسفه قیام عاشورا برگزار خواهد شد.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی از برگزاری مراسم قرائت زیارت عاشورا با عنوان نجوای عاشورایی در ساعات مختلف شبانه‌روز در اماکن متبرکه رضوی (روزانه 10 نوبت) همچنین قرائت زیارت عاشورا به صورت کامل در روز عاشورا خبر داد.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های این ایام برپایی محفل قرآنی در شب عاشورا همزمان با 23 آبان‌ماه از ساعت 30 دقیقه بامداد تا 1:30 دقیقه بامداد در رواق امام خمینی و همچنین برگزاری 35 محفل انس با قرآن در جوار عترت، ترتیل قرآن کریم ویژه عموم، خواهران و نوجوانان در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی و نیز برپایی ویژه‌برنامه ابوالحرات از سوی واحد تفسیر و حدیث با موضوعات امر به معروف و نهی از منکر، جوانان عاشورا، عبادالله، سفینة‌النجاه، ابوالشهدا، سیره امام سجاد (ع) و ... هر روز از ساعت 10 تا 11 در دارالقرآن کریم صحن جمهوری اسلامی است.

حسینی از برگزاری 5 همایش تخصصی ویژه مبلغان، اندیشمندان و فرهیختگان با عنوان روش‌شناسی تبلیغ از مظهر حضرت امام رضا (ع)، تبیین ابعاد سیاسی اجتماعی قیام امام حسین (ع)، عزت و عزتمندی در زندگی با الهام از قیام عاشورا، امید و نشاط دینی، آمریکا و مستعمره‌ای به نام حقوق بشر در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با سخنرانی مروی، رجبی دوانی، پسندیده و غلامی خبر داد.

به گفته وی،‌ برگزاری 300 حلقه معارف حسینی ویژه عموم زائران به تفکیک خواهران و برادران در ساعات مختلف شبانه‌روز در 5 نقطه از اماکن متبرکه رضوی و نیز برگزاری 400 ویژه برنامه زمزمه احکام با موضوع بیان احکام عزاداری به مدت 2 دقیقه در بین‌الصلاتین و همچنین تولید، چاپ و انتشار کتاب احکام عزاداری ویژه اساتید، پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی، چاپ و انتشار کتاب (تبلیغ از منظر رهبری) از مجموعه کتاب‌های ره‌یافت ویژه مبلغان، خطبا و سخنرانان از دیگر برنامه‌های تدوین شده است.

وی همچنین به برگزاری ویژه برنامه عزاداری و سوگواری با عنوان زمزمه‌های عاشورایی برای کاروان‌های زیارتی به صورت شبانه‌روزی در رواق دارالهدایه و برپایی ویژه برنامه عزاداری و سینه‌زنی برای دانش‌آموزان روزانه در دو نوبت صبح و ظهر‌ در رواق دارالهدایه اشاره کرد.

حسینی به برگزاری سلسله جلسات پرسش و پاسخ (پرسمان حسینی) ویژه عموم زائران هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق دارالهدایه اشاره کرد و افزود: برگزاری محفل شیرخوارگان حسینی در جمعه اول ماه محرم، روز جهانی حضرت علی‌اصغر (ع) همزمان با 17 آبان‌ماه از ساعت 14 الی 16 با سخنرانی سید حسین مؤمنی و مرثیه‌سرایی مصطفی حسینی، امیر عارف، کاظم ذوقیان، کاظم غلام‌شاهی و هادی الهی در رواق امام خمینی انجام خواهد شد.

وی از برگزاری برنامه‌های ویژه در تاسوعا و عاشورا خبر داد و افزود: برگزاری ویژه برنامه در (سایه‌سار وفا) ویژه شب تاسوعای حسینی در حرم مطهر رضوی بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی با سخنرانی سید حسین مؤمنی و سیدهادی و مرثیه‌سرایی احمد واعظی، امیر عارف، کاظم غلام شاهی و محمد موحد و همچنین برگزاری ویژه برنامه عزاداری و سوگواری روز تاسوعای حسینی دقایقی بعد از اقامه نماز صبح تا بعد از نماز ظهر و عصر در رواق امام خمینی با سخنرانی آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی و حجت‌الاسلام کازرونی و همچنین قرائت زیارت حضرت ابوالفضل (ع) اشاره کرد.

وی افزود: همچنین ویژه برنامه عزاداری در (سوگ خورشید) ویژه شب عاشورای حسینی بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی با سخنرانی سید حسین مؤمنی و سید‌آبادی و قرائت زیارت عاشورا و ویژه برنامه سوگواری روز عاشورای حسینی بعد از نماز صبح تا بعد از نماز ظهر و عصر با سخنرانی آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی و حجت‌الاسلام کازرونی و همچنین قرائت زیارت عاشورا به صورت کامل و قرائت زیارت ناحیه مقدسه انجام می‌شود.

حسینی از برگزاری آیین مقتل‌خوانی برای عموم زائران در روز عاشورا از ساعت 9:30 صبح توسط مهدوی ارفع در رواق امام خمینی و آیین مقتل‌خوانی به صورت همزمان در رواق دارالرحمه برای زائران عرب‌ زبان حرم مطهر رضوی خبر داد.

وی افزود: برگزاری ویژه برنامه‌های عزاداری سوگواری شب شام غریبان حسینی بعد از نماز مغرب ویژه عموم زائران در رواق امام خمینی با سخنرانی مقری و مرثیه‌سرایی ذاکران اهل بیت (ع) و ویژه برنامه عزاداری و سوگواری شب شهادت امام سجاد (ع) بعد از نماز مغرب در رواق امام خمینی با سخنرانی مقری و قرائت زیارت عاشورا و وارث از دیگر برنامه‌ها است.

حسینی در پایان به مردم توصیه کرد: مراسم عزاداری را به گونه‌ای برگزار کنند که مناسب ائمه اطهار (ع) و مورد تأیید ایشان باشد.

انتهای پیام/2202/ز40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول