اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گو با فارس مطرح شد

بدهی 100 میلیارد تومانی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به پیمانکاران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت:‌ این شرکت بیش از 100 میلیارد تومان به پیمانکاران پروژه‌های مختلف اجرایی بدهکار است.

بدهی 100 میلیارد تومانی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به پیمانکاران

داود نجفیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: چالش بی‌آبی و هدر دادن منابع آب در بخش کشاورزی از نگرانی‌های جدی است که نه تنها سفره‌های زیرزمینی و برخی از منابع آبی را به شدت تهدید می‌کند، بلکه آسیب‌های زیست‌محیطی بسیاری را به همراه دارد.

وی با اشاره به خشک شدن تالاب‌های متعدد در کشور نظیر تالاب ارومیه، تصریح کرد: وجود چنین بحران‌هایی سبب شده تا همچنان دغدغه و نگرانی‌ها در تولید و مصرف منابع آبی بالا باشد و نتوانیم به میزان کافی از منابع عظیم آبی به شکل صحیح استفاده کنیم.

نجفیان، راندمان آبیاری در کشاورزی را کمتر از 35 درصد اعلام کرد و افزود: بیش از 65 درصد منابع آب در بخش کشاورزی به هدر می‌رود این در حالی است که در دنیا توسعه بر مبنای کشاورزی سنتی منسوخ شده و حتی آبیاری تحت فشار نیز در حال از بین رفتن است.

این مسئول عنوان کرد: در دنیا امروز با روش‌های آبیاری قطره‌ای راندمان آبیاری را به بیش از 99 درصد ارتقا می‌دهند تا با کمترین تبخیر بیشترین جذب آب را در مزارع و باغات شاهد باشیم در حالی که در کشورمان آبیاری تحت فشار به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده و همچنان با شیوه‌های آبیاری سنتی راندمان مصرف آب بسیار بالاست.

وی با اعلام اینکه ارزش اقتصادی آب در کشور ما هنوز جای خود را پیدا نکرده و یک شکافی بین هزینه تمام شده و مصرف بی‌رویه آب بدون توجه به ارزش تولید آن وجود دارد، اضافه کرد: این شکاف به حدی است که مردم متوجه قیمت تمام شده آب در حوزه شرب، صنعت و کشاورزی نیستند و رغبتی هم از طرف بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه راهبرد بخش کشاورزی باید به سمت استفاده صحیح از منابع آبی باشد تا یک مدیریت واقعی را به همراه تعادل‌بخشی آبخوان‌ها شاهد باشیم، بیان کرد: حسابداری مالی در حوزه آب و اصلاح نظام قیمت‌گذاری در این حوزه بسیار جدی به نظر می‌رسد چرا که پایین بودن قیمت تمام شده آب برای بخش کشاورزی حدود 20 تومان سبب شده تا مصرف بی‌رویه را در این حوزه شاهد باشیم.

نجفیان با بیان اینکه بخش آب کشور در گذشته سلیقه‌ای، غیر تخصصی و گاه سیاسی اداره شده است، یادآور شد: دیدگاه وزارت نیرو در حال حاضر دیدگاه جامع و علمی در تخصیص منابع اعتباری است به طوریکه نمونه آن را می‌توان در موضوع نجات دریاچه ارومیه به خوبی مشاهده کرد که بعد از چندین همایش احیای این دریاچه با در نظر گرفتن 19 راهکار منطقی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه سخنان خود به اجرای طرح‌های مختلف عمرانی و تکمیل پروژه‌های سدسازی در استان اشاره کرد و ادامه داد: این شرکت با کمبود منابع اجرایی روبه‌روست به طوریکه در کنار رکود برخی از طرح‌ها، مطالبات سنگین پیمانکاران که بیش از 100 میلیارد تومان است، سبب شده تا نتوانیم آن‌گونه که شایسته است پروژه‌ها را پیگیری کرده و به نقطه اجرایی برسانیم.

انتهای پیام/62006/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول