اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

ضعف مدیریتی و تندروی‌های سیاسی به اصفهان ضربه زد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: استان اصفهان طی سال‌های اخیر به دلیل ضعف مدیریتی و تندروی‌های سیاسی نتوانسته همچون تعدادی از کلان شهرهای کشور در جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و بخش خصوصی خوب عمل کند.

ضعف مدیریتی و تندروی‌های سیاسی به اصفهان ضربه زد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حمیدرضا فولادگر ظهر امروز در جمع فعالان صنعت اصفهان و مدیران ارشد اقتصادی رسانه ملی در محل خیریه آلا در اصفهان با بیان اینکه ظرفیت‌ها و استعدادهایی که در اصفهان وجود دارد به ویژه در حوزه نیروی انسانی کارآمد به نحو مطلوبی به منصه ظهور رسیده است، اظهار کرد: اصفهان به لحاظ سابقه دیرینه و نقش پررنگ در تمدن سازی، اقلیم خاص و وجود رودخانه زاینده رود در دوره‌های مختلف تاریخ تأثیرگذار بوده و صاحب تمدنی چند هزار ساله است.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان در زمینه‌های فنی، صنعتی و مسائل اقتصادی نیز همواره به عنوان یکی از شهرهای سرآمد ایران بوده است، افزود: با مشاهده قطعات صنعتی قدیمی در اصفهان آن هم زمانی که ماشینی برای تراش و فرزکاری وجود نداشته است، به هنر و فن صنعتگران اصفهانی پی می‌بریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چند دهه اخیر در محیط‌های صنعتی استان همواره بر تخصص گرایی و آموزش نیروی انسانی تاکید شده و به همین منظور دانشگاه صنعتی اصفهان و هنرستان‌های با تراز علمی بالا در اصفهان تاسیس شدند.

وی با اشاره به اینکه با وجود نیروی انسانی ماهر و متبحر سهم استان اصفهان به لحاظ برخورداری از بودجه‌های ملی اندک است، تصریح کرد: در شرایطی که درآمد مطلق مالیاتی استان اصفهان پس از تهران در رتبه دوم قرار دارد و به لحاظ درآمد سرانه، استان چهارم کشور محسوب می‌شود اما در بودجه سرانه عمرانی در رتبه 28 و در بودجه سرانه جاری در رتبه 29 کشور هستیم.

* 3 برابر شدن سهم مالیاتی اصفهان

فولادگر تاکید کرد: توزیع بودجه در دولت قبلی با عدالت سازگار نبود و در شرایطی که باید 50 درصد از مازاد درآمد مالیاتی به استان بازگردد، اما 10 درصد این درآمد نیز نصیب اصفهان نمی‌شود.

وی یادآور شد: سهم مالیاتی استان اصفهان در سه سال گذشته سه برابر شده است، به گونه‌ای که در بودجه امسال درآمد مالیاتی استان 3 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: توسعه و پیشرفت استان اصفهان به طور عمده به دلیل استفاده بهینه از قابلیت‌ها و حداقل امکانات بوده است؛ زمانی آقای سیف اللهی معاون عمرانی استانداری اصفهان برای احداث خیابان و برق کشی و سایر خدمات معطل بودجه‌های دولتی نمی‌شد و واحدهای صنعتی را دعوت می‌کرد و خود واحدها زیرساخت‌ها را می‌ساختند و این‌گونه شهرک‌های صنعتی اصفهان شکل قابل قبولی را به خود گرفت.

* هزینه تمام شده طرح‌های عمرانی در اصفهان کمتر است

وی ادامه داد: اصفهانی‌ها در هزینه کردن دقت عمل دارند و همین امر سبب شده هزینه تمام شده طرح‌های عمرانی و زیر بنایی در این استان نسبت به استان‌های هم تراز کمتر است.

فولادگر با اشاره به اینکه استان اصفهان از لحاظ برخورداری از خیران و خیریه‌های متعدد، استانی برخوردار محسوب می‌شود، افزود: مسئولان بهداشتی چندین بار عنوان کرده‌اند که اگر این تعداد خیران درمانی در استان وجود نداشت، در ساخت مراکز درمانی و تجهیز آن نمی‌توانستیم مطلوب عمل کنیم.

*جذب سرمایه گذاری خارجی در اصفهان ضعیف است

وی تصریح کرد: البته اصفهان طی سال‌های اخیر به دلیل ضعف مدیریتی و تندروی‌های سیاسی نتوانسته همچون تعدادی از کلان شهرهای کشور در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و بخش خصوصی خوب عمل کند در حالیکه استعدادها و قابلیت‌های فراوانی در استان است و نخستین نیروگاه و پتروشیمی بخش خصوصی در این استان ساخته شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتصاب آقای زرگر پور به سمت استانداری اصفهان بیان کرد: وی فرد اجرایی و با تجربه است و امید است که بتوانیم مشکلات گذشته در استان را با وجود و درایت ایشان جبران کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ماهیت تمدن ساز رودخانه زاینده رود در طی قرن‌های گذشته گفت: متأسفانه هم اکنون شاهد خشکی این رودخانه هستیم که علاوه بر تبعات زیست محیطی و روانی در میان مردم و نیز کاهش جذب گردشگر داخلی و خارجی اثرات خطرناکی را در حوزه صنعت و تأمین آب شرب مردم پدید آورده است.

*امسال برای نخستین بار آب در اصفهان جیره بندی شد

فولادگر افزود: خشکسالی در سال جاری و نیز کمبود آب پشت سد به اندازه‌ای بود که برای نخستین بار در تابستان امسال در ساعاتی از روز آب در اصفهان جیره بندی شده بود، اما مسئولان و نمایندگان استان‌های دیگر با طرح‌های انتقال آب حوضه به حوضه مخالفت و در برابر اجرای آن مقاومت می‌کنند.

وی ادامه داد: همان‌گونه که ما روی حیات و نجات دریاچه ارومیه حساس هستیم باید روی زاینده‌رود که سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد با آن ارتزاق می‌کنند نیز حساسیت نشان دهیم چرا که زاینده رود آب شرب 6 میلیون نفر را تأمین می‌کند و صنایع زیادی به وسیله آن رونق دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سفرنامه ناصر خسرو آمده که در زمان حرکت از کرمان به سمت اصفهان تمام مسیر سرسبز بوده است، اظهار کرد: اما اکنون تنها مسیر کویر را می‌بینیم و این نشان می‌دهد که در کمتر از هزار سال تا چه اندازه کویر پیشروی داشته و این روند مخرب همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: برداشت‌های بی‌ رویه، سو مدیریت‌ها، رعایت نشده حق آبه‌ها و سهم آبه‌های شرعی مردم اصفهان، طولانی شدن اجرای طرح‌های آبی و حساسیت روی پروژه‌های انتقال آب سبب شده تا چند میلیارد متر مکعب آب به خلیج فارس ریخته و هدر رود، اما با انتقال یک میلیارد متر مکعب آن مخالفت می‌کنند.

فولادگر در پایان از مدیران اقتصادی رسانه ملی خواست تا هرچه بیشتر برنامه، مستند، مناظره و گفتگو پیرامون رودخانه زاینده رود و نیز فعالان اقتصادی و نیروهای انسانی کارآمد استان اصفهان بسازند.

انتهای پیام/63002/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول