اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان:

خشکی زاینده‌‌رود پیامد عدم مدیریت حق آب است

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: خشکی زاینده‌رود و به دنبال آن تهدید تالاب گاوخونی پیامد عدم مدیریت حق آب طبیعت است.

خشکی زاینده‌‌رود پیامد عدم مدیریت حق آب است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، کیومرث کلانتر در مراسم نشست با 12 تشکل مردم‌نهاد استان و مسئولان اداره محیط زیست استان و شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و نطنز، بعد از بیان دغدغه‌های زیست محیطی سازمان‌ها، مدیرکل اداره محیط زیست استان اصفهان، اظهار داشت: آلودگی هوا جزو لاینفک زندگی شهری و ماشینی است و نمی‌توانیم آلودگی هوا را به صفر برسانیم؛ تنها با برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت مناسب می‌توان آن را کاهش داد؛ به گونه‌ای که در سال گذشته میزان روزهای آلوده استان نسبت به بازه زمانی سال 90 کاهش 51 درصدی از حیث روزهای آلوده داشته است.

وی با اشاره به معضل خشکی زاینده‌رود، خاطرنشان کرد: خشکی زاینده‌رود و به دنبال آن تهدید تالاب گاوخونی مربوط به یکی دو سال اخیر نیست، بلکه این اتفاق پیامد عدم مدیریت حق آب طبیعت است که به نحوی در سالیان گذشته نادیده گرفته شده است و این حق آب حداقلی طبیعت بود که می‌توانست از بیولوژیک زیستی تالاب حفاظت کند.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با تأکید بر اینکه حق آب طبیعت و به تبع آن حق آب شرب باید در اولویت قرار داشته باشد، ابراز داشت: بر این اساس باید از مازاد این منابع برای صنعت و کشاورزی بهره جست؛ نه آنکه شاهد برداشت بی‌رویه و غیرمهندسی آب از مسیر زاینده‌رود باشیم.

 به گفته وی، فراهم کردن آب برای انتقال به زاینده‌رود اگر با مدیریت صحیح همراه نباشد به هیچ عنوان نمی‌تواند مشکلی را در زمینه رفع بحران آب حل کند.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در مورد مدیریت پسماند زباله‌های شهری و صنعتی، بیان داشت: شهرداری و اداره بهداشت باید با بررسی معضل دفن زباله‌های شهرستان کاشان در منطقه ابوزیدآباد نظیر آتش زدن فیلترهای صنعتی کارخانجات در این منطقه با متخلفان برخورد جدی و سریع صورت گیرد.

وی، تخریب‌های زیست‌محیطی معادن را در کشور یک معضل بزرگ دانست و گفت: در استان اصفهان عمق تخریبات و رهاسازی معادن متروکه و بلااستفاده باعث بر هم خوردن سیمای محیط زیست شده است که اصفهان به عنوان تنها استان کشور در مقابل آخرین مصوبه وزارت صنایع و معادن دولت ایستادگی کرد و مانع اجرای آن شد چنانچه امروز شاهد لغو آن مصوبه هستیم.

کلانتری، وجود زیرساخت‌های زیست محیطی موجود را زیبنده تاریخ و پیشینه فرهنگی استان اصفهان ندانست و افزود: وجود 12 تشکل مردم‌نهاد در استان با این پیشینه از نظر کمی مطلوب نیست در حالی که سازمان محیط زیست به عنوان یک دبیرخانه حفظ محیط زیست محسوب شده و تشکل‌های مردم‌نهاد برخاسته از بطن جامعه می‌توانند بیشترین کمک را در بحث حراست از محیط زیست برعهده داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به مجموع 10 میلیون و 700 هزار متر مربع عرصه‌های منابع طبیعی استان، از نگهداری و حفاظت محدود این عرصه‌ها ابراز تأسف کرد و خواهان تشکیل مجمع خیرین محیط زیست استان اصفهان شد.

نشست تشکل‌های مردم‌نهاد زیست محیطی استان اصفهان که هر ساله به صورت دو نشست 6 ماهه به میزبانی یکی از تشکل‌ها و با حضور مدیرکل اداره محیط زیست شهرستان کاشان و استان اصفهان برگزار می‌شود به بررسی معضلات و راهکارهای آلاینده‌های زیست محیطی استان پرداخته و پس از بررسی و تصویب راهکارهای لازم نسبت به حل آن اقدام صورت می‌گیرد.

این نشست به میزبانی جمعیت کویر سبز کاشان در شهر قمصر کاشان برگزار شد.

انتهای پیام/2406/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول