اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خواستار شد

اولویت توسعه تحقیقات کاربردی مطابق نقشه جامع علمی کشور

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: دولت جدید باید توسعه تحقیقات کاربردی را بر اساس اسناد بالادستی و نقشه جامع علمی کشور در اولویت قرار دهد.

اولویت توسعه تحقیقات کاربردی مطابق نقشه جامع علمی کشور

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، رسول کدخدایی مقوله غذا و صنعت تولید فرآورده های غذایی را در چند سال اخیر دستخوش نابسامانی های ناشی از تحریم و مقررات دست و پا گیر دانست و گفت: متاسفانه این صنعت آنطور که باید توسعه نیافته است.

وی حمایت از تحقیقات و انجام پژوهشهای کاربردی با استفاده از روشهای نوین فرآوری و بسته بندی مواد غذایی جهت تولید ترکیبات و محصولات غذایی با تأکید بر حفظ سلامت جامعه و محیط زیست به ویژه تولید غذاهای فراسودمند، کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری را مهم‌ترین مسئله و چالش فراروی صنعت غذای کشور اعلام کرد و افزود: این پژوهشکده با دارا بودن توانمندی های تخصصی درخور توجه و ارتباطات ملی و بین المللی قادر است راهگشای بسیاری از چالش‌های موجود از مسیر تحقیق باشد.

وی همینطور به سابقه فعالیت‌های این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: سابقه فعالیت پژوهشکده به سال 1359 و در قالب سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران – مرکز خراسان بر می‌گردد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد: در سال 1381 با تبدیل مراکز استانی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران به پارک های علم و فناوری، این پژوهشکده با نام «تحقیقات توسعه فناوری خراسان» به فعالیت خود ادامه داد و با توجه به سیاستهای نظام مبنی بر تخصصی شدن علوم و فناوری در مراکز علمی پژوهشی در سال 1385 با نام پژوهشکده علوم و صنایع غذائی خراسان رضوی به عنوان یکی از مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم و بالاخره در سال 1390 با توجه به سوابق درخشان فعالیت در زمینه علوم و صنایع غذایی و مزیت‌های منطقه‌ای به عنوان پژوهشکده مستقل ملی و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی، با عنوان پژوهشکده علوم و صنایع غذایی فصل نوینی از فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

وی بیان کرد: فعالیت‌های علمی- پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در چهار گروه پژوهشی فرآوری، نانو فناوری، زیست فناوری و شیمی مواد غذایی به صورتی تخصصی برای سراسر کشور انجام می‌پذیرد.

کدخدایی همچنین افزود: در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از گروه بیوفیزیک مواد غذایی با هدف انجام تحقیقات پیشرفته بر روی ویژگی‌های فیزیکی محصولات غذایی و کشاورزی و برهم کنش‌های مولکولی و بررسی ارتباط آن با فرآیندهای تولید و نگهداری خواهیم بود که آزمایشگاه‌های این گروه در راستای بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های نوین، با آخرین تکنولوژی های مدرن دنیا تجهیز شده و آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای و انجام پژوهش‌های کاربردی مشترک با مراکز صنعتی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشکده‌ها می‌باشد.

وی افزود: بر اساس سند راهبردی و تدوین برنامه پنج ساله توسعه و نیز آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در آینده نزدیک این پژوهشکده با برخورداری از سه پژوهشکده مستقل و 9 گروه پژوهشی به پژوهشگاه علوم و صنایع غذایی ارتقای ساختار خواهد داد.

وی تمامی پروژه‌های پژوهشکده را تقاضا محور عنوان کرد و گفت: بر این اساس بخش عظیمی از بودجه پژوهشکده از صنعت یا متقاضیان پروژه‌های تحقیقاتی تأمین می‌شود لذا اعتبارات پژوهشی صرف مشارکت و برای حمایت از پژوهش‌های کاربردی صنعت هزینه می‌شود.

انتهای پیام/2202/ت/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول