اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

توسعه گردشگری گنج عصر جدید در روستاهای مازندران

در حالی که علاقه برای حضور گردشگران در روستاها در حال رسیدن به اوج خویش است ولی برنامه‌ای که حلقه اتصال برای جذب درآمد میلیونی گردشگران باشد، مشاهده نمی‌شود.

توسعه گردشگری گنج عصر جدید در روستاهای مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، توسعه صنعت گردشگری در کشور به ویژه در استان‌های شمالی کشور از دغدغه‌های جدی است که هراز چندگاهی در مازندران توسط مسئولان مطرح می‌شود و دغدغه توسعه گردشگری در مازندران در ایام عید و تابستان به اوج می‌رسد.

دغدغه‌ای که تنها در حد سخنرانی در محافل و جلسات مطرح می‌شود ولی برای اجرا و عملیاتی کردن آن برنامه‌ای مدونی در دستور کار قرار نمی‌گیرد.

صنعت توریسم و گردشگری در حال تبدیل شدن به  یکی از پردرآمدترین صنایع در جهان است تا جایی که بسیاری از کشورهای عربی صرف نظر از درآمدی که در تولید منابع نفتی دارند توجه خاصی نیز به جذب تورسیم و گردشگر دارند و تلاش کردند با ایجاد مکان‌های مصنوعی و برگزاری کنسرت‌های مختلف و ساخت و سازهای آنچنانی از درآمدهای این بخش غافل نباشند.

البته با توجه به گرایش دینی ما به اسلام و تشیع جذب تورسیم و گردشگر به هر قیمتی خواسته هیچ طیف و گروهی نیست، ولی با استفاده از ظرفیت موجود در کشور و بهره‌گیری از مواهب طبیعی و ایجاد زیرساخت مناسب در کنار مواهب خدادادی می‌شود ایران را بدون برگزاری کنسرت‌های آنچنانی نیز به بالاترین قله جذب توریسم سالم ‌رساند.

این روزها خانواده‌های زیادی هستند که برای رهایی از کار و خستگی کار و تلاش یک‌هفته‌ای دوست دارند آخر هفته و یا تعطیلات را در گوشه‌ای دنج و آرام و ترجیحا در روستاها ولو برای یک ساعت اقامت کنند.

برای تامین این علاقه‌مندی ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور وجود دارد که بدون کمترین سرمایه‌گذاری شرایط برای انتفاع و اشتغال در کشور وجود دارد.

روستاهای زیادی در کشور وجود دارد که امکان جذب گردشگر در آن وجود دارد، با وجود این گردشگران بدون تبلیغات و بدون هیچ تقلای علاقه‌مندی خویش به زندگی روستایی را نشان دادند و در روستاهای کشور این روزها شاهد حضور پرشمار گردشگران هستیم.

در توسعه گردشگری روستایی که بدون برنامه‌ریزی در حال انجام است بحث حقوق گردشگر و منطقه گردشگری است.

گردشگران روستایی از نبود امکانات گلایه دارند و از جانب دیگر روستاییان به خاطر اینکه منابع و آسایش خویش را با حضور گردشگران در خطر می‌بینند خیلی سخت به حضور گردشگران در مناطق خویش واکنش مثبت نشان می‌دهند.

عباس حمیدی یکی از ساکنان روستایی در بخش جنوب ساری با اشاره به رونق گردشگری در منطقه چورت ساری که مورد استقبال گردشگران قرار گفت درباره حضور گردشگر در این مناطق بیان داشت: گردشگران بدون رعایت حقوق اهالی نسبت به تخریب باغ‌ها و مزارع اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اقامت بدون اجازه تعدادی از گردشگران در باغ کوچکی که در کنار روستا داشت، تصریح کرد: بخشی از دیوار باغم که به زحمت نسبت به احداث آن اقدام کردم تخریب شد و کسی هم نیست که پاسخگو باشد.

از طرفی گردشگران نیز از نبود امکانات و عدم همراهی روستاییان با گردشگران گلایه دارند.

این گردشگر علاقه‌مند به روستا با اشاره به عدم همراهی روستاییان با گردشگران بیان داشت: برای اقامت یک شب خانواده‌ام حاضرم 50 هزار تومان هزینه کنم ولی مکانی در اختیارم قرار نگرفت.

برای اینکه بحث گردشگری در روستاها با دید کارشناسی بررسی شود به سراغ تهمینه اسدی که در اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران به عنوان کارشناس مشغول فعالیت است می‌رویم.

وی  از تمایل مردم برای حضور در روستاها خبر داد و گفت: در حال حاضر گردشگری در مازندران فقط به دریا خلاصه نمی‌شود.

اسدی خاطرنشان کرد: بسیاری از گردشگران علاقه‌مند هستند که در مناطق ییلاقی و روستاها حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: با توجه به علاقه‌مندی گردشگران برای حضور در روستاها نیاز است که بحث آموزش در روستاها به ویژه روستاهای گردشگرپذیر جدی‌تر گرفته شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از روستاهای استان مازندران با وجود اینکه مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرند ولی منافعی برای روستاییان ندارد و این موجب سرخوردگی روستاییان می‌شود.

اسدی تاکید کرد: بحث آموزش در روستاها به ویژه روستاهای گردشگرپذیر باید جدی گرفته شود.

این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: با توسعه آموزش گردشگری از مهاجرت جوانان روستایی به شهرها جلوگیری می‌شود که تاکنون این امر در استان مازندران فراهم نشد.

وی با اشاره به آماده نبودن زیرساخت‌های بسیاری از روستاهای مازندران بیان داشت: با وجود آماده‌نبودن زیرساخت‌ها روستاها شاهد حضور چشمگیر گردشگران در روستاها هستیم.

اسدی ادامه داد: روستاییان باید توجیه شوند که چگونه از قابلیت‌های موجود در روستاها برای کسب درآمد خویش استفاده کنند.

وی با اشاره به تغییر ذائقه گردشگری در کشور بیان داشت: گردشگران خواستار حضور در خانه‌های بومی و محلی، سرو غذایی روستایی و خرید اقلام روستایی هستند که نیاز است روستاییان را با قابلیت‌ها و نیازهای گردشگران آشنا کنیم که تاکنون این امر در استان مازندران مغفول مانده است.

اسدی با اعلام اینکه تولی‌گری بخش روستایی در استانداری بر عهده مدیرکل امور روستایی است، تاکید کرد: کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری آماده حضور در روستاها برای آموزش بهره‌گیری روستاییان از گردشگران هستند.

وی در ادامه به برخی مشکلاتی که گردشگران در روستاها ایجاد می‌کنند، گفت: در این بخش باید رسانه‌ها کمک بیشتری انجام دهند و فرهنگ‌سازی مناسب در سطح کشور باید انجام شود.

اسدی در ادامه از برنامه آموزشی اداره کل میراث فرهنگی برای توسعه گردشگری در روستاها مازندران خبر داد و گفت: مهره ماه سال جاری برنامه آموزشی توسعه گردشگری در مازندران کلید می‌خورد و قرار است در این برنامه دهیاران و شوراها در ابتدا و بعد از آن کلاس آموزشی در سطح روستاها به ویژه روستاهای گردشگرپذیر انجام شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای توسعه گردشگری در روستاهای مازندران مدیرکل دفتر روستایی مازندران برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه باید انجام دهد.

============

گزارش از: جاوید عباسی

============

انتهای پیام/86004/ی40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول