اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جامعه‌ شهرهای پیشرفته

شهردار بیش از دیگر نهادها نگاه آینده‌پژوهانه داشته باشد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه گفت: شهردار بیش از دیگر نهادها نگاه آینده پژوهی داشته باشد.

شهردار بیش از دیگر نهادها نگاه آینده‌پژوهانه داشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سعید خزایی در نخستین نشست تخصصی عملکرد شهردار اصفهان از دیدگاه مدیریت شهری اظهار کرد: در آینده شهرها با چالش‌هایی مواجه هستند که می‌توان بر اساس مدل‌های آینده‌پژوهی برخی از آنها را فهم و درک کرد.

وی اضافه کرد: چشم اندازه‌های جهان سوم نخبه‌گرا است که اغلب فاقد عملکرد لازم است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه با بیان اینکه چشم‌انداز به معنای چشم‌انداز سازی است، ادامه داد: چشم‌انداز به مثابه برنامه چشم انداز است که در رصدخانه‌های علم و فناوری آن را درک کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه تصریح کرد: در چشم اندازها کمتر به مدیریت مردم و خرد جمعی توجه می‌شود و این به دلیل نگاه نخبه‌گرایی به چشم انداز است که از این نگاه صرف به چشم انداز آسیب‌های جدی را شاهد هستیم.

خزائی با اظهار اینکه رهبران با استنتاج از جامعه چشم‌انداز را تعریف می کنند، افزود: چشم‌انداز باید با نبض جامعه ترسیم و مرحله به مرحله به اجرا درآید که متاسفانه هم اکنون چشم‌اندازها محل درگیرهای گروهی شده که با این رویه چشم انداز موفقی نداریم.

وی چشم‌انداز را در بعد دیگری یک مدل ذهنی از وضعیت آینده و ترکیبی از آینده نگاری دانست و اضافه کرد: چشم انداز یک پارادوکس حاصل تحقیقات آماری است که از طرفی هم ویژگی تخیلی و هم از واقعیات برخوردار است.

خزایی گفت: به دلیل اینکه شهرها محل تجارت، کسب و کار، باورها و فرهنگ‌ها است بنابراین شهردار باید بیش از دیگر نهادها نگاه به آینده‌پژوهی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه از افکار و اندیشه‌ها به خوبی استفاده نمی‌کنیم، بیان کرد: طرح‌هایی که در انزوا رشد می‌کنند به زحمت می‌توانند پدرخوانده‌ای را برای خود پیدا کنند.

مدیر گروه آینده پژوهی دانشگاه تهران اضافه کرد: در روزگار حاضر که دوران گذار و تغییر پارادایم‌ها است، سرمایه جوامع را متکی بر دانش، و بستر اصلی توسعه شهرها را خلاقیت فرد فرد شهروندان شناخته شده است.

وی افزود: چشم‌انداز شهری زمان موفق است که تمام افراد آن را درک کنند.

خزایی با بیان اینکه در شهر اصفهان حمیت، تعصب و علاقه مردم به شهر موج می‌زند، تصریح کرد: باید از این توانمندی‌های بالقوه و بالفعل استفاده کرد و در آینده شهری با تفکرات سیستماتیک داشته باشیم.

انتهای پیام/63007/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول