اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

یک ماه فرصت کاری و ابلاغ دیر‌هنگام اعتبارات

در حالی که کمتر از یک ماه به پایان فصل کاری در استان اردبیل باقی مانده است به تازگی اعتبارات سال 92 ابلاغ شده و شاهد برگزاری جلسات کمیته برنامه‌ریزی استانی و شهرستانی هستیم.

یک ماه فرصت کاری و ابلاغ دیر‌هنگام اعتبارات

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این حرکت که در سال‌های اخیر همیشه مشهود بوده و معضلات و نارسایی‌های بسیاری را فراهم کرده است از شاهکارهای دولت دهم محسوب می‌شود که با گذشت پنج ماه اعتبارات عمرانی و اجرایی به استان به تازگی ابلاغ شده و مدیران اجرایی در هاج و واج مانده‌اند که در یک ماه باقیمانده از فصل کاری چه می‌توانند با این اعتبارات انجام دهند.

در این بین برخی از دستگاه‌های دولتی که فعالیتشان در مناطق روستایی، محروم و سردسیر استان اردبیل است به شدت از این وضعیت گله‌مند بوده و تاخیر به وجود آمده را به هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نمی‌دانند.

مدیرکل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل در پاسخ به تاخیر و متوقف ماندن اجرای برخی از پروژه‌ها به ویژه مجتمع‌های آبرسانی اعلام کرد: در حالی که یک ماه از فرصت کاری سال 92 باقی مانده است هنوز اعتبارات به صورت شفاف و دقیق ابلاغ نشده و در شهرستان‌ها شاهد برگزاری کمیته‌های برنامه‌ریزی هستیم.

پرویز عباسی گفت: برای اجرای پروژه‌ای نظیر مجتمع آبرسانی محمد‌زاده در نیر که در منطقه کوهستانی و بادگیر در حال اجراست در بازدیدی که در روزهای گذشته داشتیم متوجه شدیم که تنها در یک ماه آینده می‌توان در این نقطه سردسیر کار اجرایی انجام داد که به نظر نمی‌رسد چندان تفاوتی به حال و روز اجرایی این پروژه نیمه‌تمام داشته باشد در حالی که اگر از فروردین ماه این اعتبارات ابلاغ می‌شد ما هم اکنون بخش عظیمی از کارها را انجام داده بودیم.

وی خاطرنشان کرد: عامل بسیاری از کندی اجرای پروژه‌ها و بطئی عمل کردن آن تزریق نشدن اعتبارات به موقع و بلاتکلیفی پیمانکارانی است که گاه از درد بی‌پولی نمی‌توانند به تکمیل پروژه اقدام کنند به طوری که همین نارسایی‌ در اعتبارات سبب شده است تا مجتمع آبرسانی خروسلو در بیله‌سوار 10 درصد پیشرفت داشته باشد.

مدیرکل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل با یادآوری اینکه نمایندگان مجلس و دولت جدید باید این درد را درمان کنند که با تصویب لایحه بودجه سالانه اعتبارات در همان روزهای اول سال ابلاغ شود، بیان داشت: هر چند بسیاری از فرمانداری‌ها مصمم هستند بخش عمده‌ای از اعتبارات شهرستانی را به پروژه‌های زیر‌بنایی آبرسانی روستایی اختصاص دهند اما واقعاً‌ امکان کار در این یک ماه باقیمانده از فضل کار بسیار سخت و محدود است.

عباسی افزود: همین دیر ابلاغ شدن اعتبارات سبب شده است که از 33 پروژه عمرانی و اجرایی آماده شده برای هفته دولت ممکن است تعدادی از آنها تا هفته دولت برای افتتاح به شکل کامل آماده نشود و دلیل آن نیز دیر ابلاغ شدن اعتبارات است.

اما این مشکل و معضل اساسی تنها به حوزه آبرسانی ختم نمی‌شود بلکه همه دستگاه‌های اجرایی بالاتفاق اذعان می‌کنند که دیر ابلاغ شدن اعتبارات به معنای واقعی درد جانکاهی است که در سال‌های اخیر هیچ دوایی نیز برای آن پیدا نشده است.

مدیران اجرایی استان در حالی چنین اوضاع و احوالی را تحمل می‌کنند که از سویی مدیر ارشد استان فشارهای مختلفی را وارد کرده تا پروژه‌ها به هر شکل ممکن حتی ناقص و تکمیل نشده نیز برای هفته دولت آماده شود در حالی که تاریخ نشان داده است که افتتاح نیمه‌تمام پروژه‌های عمرانی که در حوزه مسکن بارها بروز و ظهور پیدا کرده است جز نارضایتی مردم و بهره‌برداران هیچ عاید و ثمری به دنبال نداشته است.

مسئولان در حالی مدعی تکمیل و افتتاح صدها پروژه در گرامیداشت هفته دولت هستند که ریالی از اعتبارات امسال تخصیص نیافته و عمده پروژه‌های اجرایی در سطح استان یا متوقف است و یا شاهد حرکت بطئی آنها در حوزه عمرانی و اجرایی هستیم.

پیشرفت 10 درصدی پتروشیمی در 7 سال

یکی از نمودهای این تخصیص نیافتن به موقع و کامل اعتبارات حرکت لاک‌‍پشتی پتروشیمی اردبیل است که در این سال‌ها که بیش از 7 سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

هر چند مسئولان وقت به ویژه مسئول جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استانداری اردبیل که امروز در مسند دیگر است در آن مقطع وعده ساخت کارخانه پتروشیمی نظیر اراک را با تولید اوره و آمونیاک به ظرفیت 1000 تن داد و حتی شتاب‌زده و عجولانه مصاحبه مطبوعاتی برگزار کردند تا در این زمینه فضاسازی‌ها انجام شود با گذشت هفت سال این پروژه تنها 10 درصد پیشرفت دارد که یکی از دلایل حرکت کند آن بلاتکلیفی سرمایه‌گذار و نبود توجیه اقتصادی بعد از کلنگ‌زنی است که اخیرا‌ً نیز به انبار ذخیره سیب‌زمینی تبدیل شده است.

اما در این بین نمایندگان استان در مجلس نیز دیر بالغ شدن اعتبارات را که برخی‌ها قصد دارند گناه آن را به گردن مجلس بیندازند حرکت دیرهنگام دولت دهم در تحویل در دقیقه 90 بودجه سال 92 اعلام کرد که در اواخر اسفند ماه مکان بررسی و تصویب آن وجود نداشته و نمایندگان بالاجبار تصمیم گرفتند تا بررسی بودجه 92 را در سال 92 انجام دهند که این خود یک آسیب جدی به شمار می‌رود.

اما اخیراً در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان معاون برنامه‌ریزی استان از ابلاغ 153 میلیارد و 847 میلیون تومان اعتبار برای استان خبر داد که قرار است این اعتبار متناسب با شرایط اقتصادی و در‌آمدی کشور تا پایان سال تخصیص یابد.

این در حالی است که سال گذشته تنها 18 درصد اعتبارات ابلاغی به استان تخصیص یافت و تخصیص درصد پایین اعتبارات ابلاغی به اذعان سید حامد عاملی متاثر از شرایط اقتصادی کشور بوده است.

انتهای پیام/62001/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول