اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشکل جدید جاذبه طبیعی در بوشهر

عملیات ناتمام یک جاذبه طبیعی در استان بوشهر

با وجود گذشت سه سال از آغاز عملیات اجرایی احداث محیط بانی کوه نمک در روستای جاشک(دشتی) دیر اما این پروژه هنوز تکمیل نشده است.

عملیات ناتمام یک جاذبه طبیعی در استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، کوه نمک جاشک(دشتی) یا گنبد نمکی جاشک(دشتی) شهرستان دیّر یکی از بزرگ‌ترین و فعال ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی استان بوشهر به عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در بهمن سال 1386 (یا در سال 1388) و تنها اثر طبیعی ملی استان بوشهر به ثبت رسید که اکنون در اختیار محیط زیست قرار گرفته و محیط بانی آن در روستای جاشک(دشتی) از توابع  آبدان شهرستان دیر در حال ایجاد شدن است.

مهم‌ترین خصوصیات بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک(دشتی) به نوع نمک‌های این کوه نمکی، گنبدها و غارهای منحصر به فرد، آبشارها، بلورها و ... می‌توان اشاره کرد.

در دومین روز از هفته دولت سال 89  عملیات اجرایی محیط بانی کوه نمک جاشک(دشتی) دیّر با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون ریال آغاز شد.

غلامحسین خسروی فرماندار وقت دیّر در مراسم کلنگ زنی جایگاه محیط بانی کوه نمک جاشک(دشتی) باتوجه به نگرانی مردُم دیّر گفت: بدون شک براساس نقشه‌ها و مصوبات وزارت کشور و رئیس جمهور وقت این نقطه در حوزه جغرافیایی شهرستان دیّر قرار دارد.

وی گفت: حفاظت از منابع طبیعی وظیفه اصلی ماست اما حفاظت از میراث‌های جغرافیایی برای ما بسیار ضروری و مهم است که آیندگان با تدبیر وهمت بالا این مهم را به انجام برسانند.

بر اساس این گزارش از آخرین بازدید میدانی صورت گرفته، این پروژه در حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ولی متاسفانه به علت عدم تخصیص اعتبار طی یک سال گذشته هیچ گونه پیشرفت فیزیکی نداشته است.

علی رضا گرامی مطلق کارشناس ارشد جغرافیا در گفت‌وگو با خبرنگار ما از نگرانی مردم دیّر و دوستداران محیط زیست از دچار شدن سرنوشت این پروژه به پروژه‌های نیمه تمام و راکد دیگر خبر داد.

گرامی مطلق افزود: ایجاد پایگاه محیط بانی در کوه نمک جاشک(دشتی) می‌تواند سبب تحولی بزرگ در معرفی بهتر این اثر ارزشمند ملی و جذب گردشگران فراوان شود.

این کارشناس ارشد جغرافیا گفت: کوه نمک جاشک(دشتی) تنها اثر ملی طبیعی استان بوشهر در شهرستان دیّر است که در شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور به ثبت رسیده است.

این استاد دانشگاه افزود: در این اثر ملی و طبیعی غارهای زیادی به ارتفاع چهار تا پنج متر وجود دارد و در جوار این اثر جانورانی از نوع کل، بز، قوچ، میش و خفاش‌های حفاظت شده زیست می‌کنند و در فصل بارندگی جلوه‌های زیبایی از آبشارهای نمکی موجود در این کوه نمایان می‌شود.

اُمید است فرماندار شهرستان دیر در کمیته برنامه‌ریزی امسال با گذاشتن ردیف اعتبار برای این پروژه مهم؛ سبب پایان دادن به این پروژه 4 ساله شود.

انتهای پیام/66006/س20/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول