اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط 29 گشت امر به معروف و نهی از منکر صورت می‌گیرد

تذکر به روزه‌خواران در ملاء عام در شیراز

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز از فعالیت 29 گشت امر به معروف و نهی از منکر به منظور تذکر و اقدام نسبت به افرادی که در ملاء عام اقدام به روزه‌خواری می‌کنند، خبر داد.

تذکر به روزه‌خواران در ملاء عام در شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی حوزه معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز، محمد فرخ زاده، با تاکید بر اینکه تظاهر به روزه‌خواری در شان شهر مذهبی شیراز نیست، اظهار داشت: در شهری که سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران نامیده شده است و انتظار فضای قدسی و معنوی در آن وجود دارد، نباید جرایمی از قبیل روزه‌خواری مشاهده شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در حکومت مولای متقیان علی (ع) و در مملکت شیعی در حال زندگی هستیم که برای هر چیز حدود تعیین شده و شهروندان باید به آن احترام بگذارند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز وظیفه دستگاه‌های مذهبی، تبلیغات اسلامی، فرهنگی و ارشادی، حوزه‌های علمیه و برخی از علما را در برهه فعلی و در راستای ارتقای باورهای دینی و اخلاقی جامعه بسیار حساس و کلیدی دانست و ابراز داشت: امروز برخی از دستگاه‌ها و افراد وظیفه ذاتی خود را فراموش کرده و دائم در مکان‌ها، رسانه‌ها و تریبون‌ها از برخی موارد انتقاد می‌کنند و البته این روش هیچ مسئولیتی را سلب نمی‌کند و مردم نیز این را به خوبی می‌دانند حتی اگر به روی خود نیاورند.

فرخ زاده از برگزاری جلسه طرح برخورد و مقابله با افراد روزه‌خوار در ملا عام در اماکن عمومی خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبه، 29 گشت امر به معروف و نهی از منکر ویژه ماه مبارک رمضان با همکاری سپاه فجر، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس، واحدهایی از فرماندهی انتظامی این استان و شهرداری شیراز تشکیل شده و در ایام ماه مبارک رمضان نسبت به تذکر به روزه‌خواری افراد در اماکن عمومی اقدام کرده‌اند.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبات این جلسه، سازمان تبلیغات اسلامی باید تبلیغات فراگیر، بروشورهای آموزشی، اخلاقی و مذهبی در زمینه ماه مبارک رمضان تهیه و در اختیار این واحدها قرار دهد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز ادامه داد: همچنین اداره نظارت بر اماکن عمومی، فهرست و مشخصات صنوف خوردنی و آشامیدنی مجاز به فعالیت در روزهای ماه مبارک رمضان را برای نظارت در اختیار این واحدهای گشت قرار داده و خود نیز با سه گشت ویژه صنوف را رصد می‌کند.

فرخ زاده با اشاره به نگرانی همشهریان متدین شیرازی نسبت به وقوع و گسترش برخی جرایم در سطح شهر به ویژه مسائلی که با اعتقادات و ارزش‌های جامعه اسلامی مرتبط است، تصریح کرد: این واحدهای نظارتی و ارشادی بر حسب مورد نسبت به اعمال تذکر و معرفی صنوف متخلف به مراجع قانونی و افرادی که در ملاء عام مبادرت به روزه‌خواری کرده، اقدام نموده و آنها را به شعب ویژه قضایی معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه این اقدامات علاوه بر تمهیدات لازم قبل از ماه مبارک رمضان، به طور مجدد از نیمه دوم این ماه در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز با وجود عدم نقش انتظامی و قضایی، با توجه به دریافت گزارشات متعدد مردمی از متدینان و مسئولان به صورت مستقیم و غیرمستقیم، مراتب را به دستگاه‌های متولی منعکس کرد که در نهایت منجر به برگزاری جلسه‌ای با این مصوبات شد.

فرخ زاده افزود: این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که شیراز شهری میهمان‌پذیر است و علاوه بر جذابیت‌های تاریخی و مذهبی، به عنوان قطب سلامت بوده و هر ساله تعداد بسیاری بیمار برای مداوا به این شهر رفت و آمد می‌کنند.

وی ادامه داد: کودکان و کهنسالان و ... از دیگر اقشاری هستند که بر اساس مبانی شرعی امکان روزه‌داری برای آنها میسر نیست اما این مجوزی برای انجام روزه‌خواری در اماکن عمومی نمی‌شود.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز تصریح کرد: تمام دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی، میراث فرهنگی، دانشگاه علوم پزشکی، کانون بازنشستگان، بهزیستی، شهرداری و ... باید تمهیداتی برای جلوگیری از این هنجارشکنی پیش‌بینی و اجرا کنند.

فرخ زاده گفت: تجربه نشان داده است در صورت انجام برنامه‌ریزی صحیح و همدلی و همکاری بین‌دستگاهی در زمینه پاسداشت شعائر اسلامی میزان تخلفات به حداقل ممکن می‌رسد.

وی با اشاره به ماده 638 قانون مجازات اسلامی، خاطرنشان کرد: بر اساس این ماده قانون، هر کس به طور علنی در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از 10 روز تا دو ماه و یا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود.

انتهای پیام/2448/ت/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول