اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ضرورت احداث میدان میوه و تره‌بار در آبیک

احداث میدان میوه و تره‌بار در شهر آبیک به عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی ضروری است.

ضرورت احداث میدان میوه و تره‌بار در آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، میدان میوه و تره‌بار از یک طرف به عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی نسبت به تولیدکنندگان نقش حمایتی داشته و از طرف دیگر سبب به تعادل رسیدن قیمت‌ها و عرضه محصولات با قیمت‌های مناسب برای مصرف کنندگان می‌شود.

نیاز به میدان میوه و تره‌بار در شهر آبیک از سوی برخی از اصناف، میوه‌فروشان و بارفروشان آبیکی از بهمن ماه سال 77 آغاز و مکاتبات لازم با دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است.

از جمله مکاتبات اصناف صورت گرفته می‌توان به مکاتبه با اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، فرمانداری آبیک، شورای اسلامی شهر و شهرداری آبیک طی 15 سال گذشته اشاره کرد که هر یک پاسخ‌هایی داده‌اند ولی نتیجه لازم یعنی اختصاص زمینی برای احداث میدان میوه و تره‌بار صورت نگرفته است.

اهوارکی یکی از میوه‌فروشان سابق آبیکی که مدت 15 سال است پیگیر زمینی برای احداث میدان میوه و تره‌بار است، یکی از مکاتبات شهرداری را به خبرنگار فارس در آبیک نشان می‌دهد و می‌گوید: در مهر ماه سال 89 در طرح جامع مصوب شهر آبیک در جنوب غربی شهر آبیک، زمینی برای میدان میوه و تره‌بار پیش‌بینی شده بود.

وی می‌افزاید: اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین هم با شهرداری آبیک موافقت کرده بود که دو هکتار زمین برای احداث میدان میوه و تره‌بار اختصاص دهند.

جالب است بدانید گرچه مکانی برای میدان میوه و تره‌بار در شهر آبیک وجود ندارد ولی سال‌هاست که مقابل بانک ملی شهر آبیک چند تن از میوه‌فروشان از مغازه‌ها به عنوان میدان میوه و تره‌بار استفاده می‌کنند و هر روز صبح وانت‌بارها و نیسانی‌ها بار میوه، صیفی و سبزی را برای بارفروشان تخلیه می‌کنند و به عنوان مثال نوعی میدان میوه و تره‌بار محسوب می‌شود چراکه برای مردم شهر آبیک نامی آشنا است و برای خرید عمده میوه و سبزی به این مکان مراجعه می‌کنند.

مهدی امینی که دو سال است در مغازه‌اش مشغول به کار است و در واقع مغازه‌اش یکی از مغازه‌های میدان میوه و تره‌بار محسوب می‌شود به خبرنگار فارس در آبیک اظهار می‌کند: با توجه به استقبال مردم به فضای بزرگ‌تری نیاز داریم چراکه فضای مغازه کوچک است.

وی ادامه می‌دهد: اجاره مغازه بسیار بالاست و برای ما مقرون به صرفه نیست.

این میوه‌فروش اضافه می‌کند: تنها در فصل تابستان میوه‌های منطقه شهرستان آبیک زیاد است و در واقع کاسبی ما رونق بیشتری دارد ولی در فصول دیگر سال هم بار میوه کم است و هم مجبور هستیم از استان‌های تهران، همدان و قزوین به آبیک میوه وارد کنیم.

امینی خاطرنشان می‌کند: به تازگی مقرر شده بخش خصوصی مکانی را به عنوان میدان میوه و تره‌بار در اختیار ما قرار دهد و شهرداری هم قول داده که فضا را پس از مهیا کردن تحویل دهد که تحقق این امر هم به نفع میوه‌فروشان، هم مردم و هم شهر آبیک خواهد بود.

جالب است بدانید یک مغازه در مجاورت مغازه‌های روبروی بانک ملی شهر آبیک واقع در جنب پایانه‌ قزوین ـ آبیک قرار دارد که در واقع متصل به میدان میوه و تره‌بار اسمی است.

لازم به توضیح است چند مغازه‌ای که بارهای میوه و سبزی خود را به طور عمده توزیع می‌کنند مشکلاتی را برای شهروندان آبیکی که از خیابان بانک ملی تردد می‌کنند، ایجاد کرده‌اند که می‌توان به ایجاد گره‌های ترافیکی، مشکلات زیست محیطی به دلیل تخلیه بار میوه و سبزی و ریختن بخشی از آن بر روی زمین و گاهی اوقات مزاحمت برای عابران و گیر کردن لباس و چادر مردم به جعبه‌های میوه و سبزی اشاره کرد گرچه نمی‌توان از خطراتی که ممکن است عابرانی که در میانه خیابان بانک ملی عبور می‌کنند را تهدید کند، غافل شد.

حمید بغدادی معاون فرمانداری شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: برای استقرار بارفروشان فعلی روبروی بانک ملی شهر آبیک گاراژ موجود در شهرک بنیاد در نظر گرفته که به بخش خصوصی اختصاص دارد.

وی می‌افزاید: گاراژی برای استقرار موقت برای بارفروشان بانک ملی در نظر گرفته شده که به صورت 9 حجره در این گاراژ و در محیطی بسته مشغول به فعالیت می‌شوند.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: شهرداری آبیک قول مساعدت برای آماده‌سازی گاراژ را برای بارفروشان داده که امیدواریم در اسرع وقت این امر تحقق یابد.

معاون فرماندار شهرستان آبیک بیان می‌کند: به طور قطع اگر مکان مناسبی برای بارفروشان وجود داشته باشد و بتوانند بارهای خود را به طور مستقیم از تولیدکنندگان میدان بارهای بزرگ وارد کنند، میوه‌فروشان نسبت به تأمین میوه شهر آبیک اقدام خواهند کرد.

بغدادی اذعان می‌کند: اگر بار میوه و سبزی به طور مستقیم از کشاورز خریداری شود هم برای کشاورز مقرون به صرفه خواهد بود و هم با قیمت ارزان‌تر به دست مردم خواهد رسید.

ناگفته نماند که مردم شهر آبیک روزانه 300 الی 400 تن میوه و سبزی مصرف می‌کنند بنابر این فعالیت میدان میوه و تره‌بار سبب می‌شود تا در شرایطی رقابتی، محصولات با قیمتی مناسب و با کیفیت عرضه شود که این مهم، منافع مصرف کنندگان را به همراه خواهد داشت زیرا آنان در شرایط رقابتی محصولات را با کیفیت بهتر و قیمت کمتر و مناسب‌تری دریافت خواهند کرد.

وجود میدان میوه و تره‌بار به عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی، سبب خواهد شد تا تولیدکنندگان این محصولات از سردرگمی و اتلاف وقت خود برای پیدا کردن بازار فروش و عرضه محصولات خود جلوگیری کرده و آنان با فراغ بال و خیالی آسوده محصولات خود را برای فروش عرضه کنند.

فضل‌الله اکبری‌ زیارانی نایب رئیس شورای اسلامی شهر آبیک نیز به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: در طرح تفصیلی شهر آبیک چند نقطه برای احداث میدان میوه و تره‌بار در نظر گرفته شده که از خواسته‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر آبیک هم بوده گرچه هنوز ابلاغ نشده است.

وی می‌افزاید: پس از ابلاغ از سوی استان قزوین، با توافق شهرداری و شورای اسلامی شهر آبیک روبروی پارکینگ شهرداری و ورودی راه‌آهن اگر بخش خصوصی تقاضا کند تغییر کاربری اراضی تعیین می‌شود و نسبت به احداث میدان میوه و تره‌بار اقدام خواهد شد.

این مسئول تصریح می‌کند: بخش خصوصی که مقرر شده گاراژ خود را در اختیار بار فروشان قرار دهد تقاضایش به کمیسیون ماده پنج استان قزوین ارسال شده که تاکنون پاسخ و نتیجه‌ای ارائه نشده است بنابر این با تحقق این امر بار فروشان بانک ملی به گاراژ مذکور انتقال می‌یابند.

به عقیده کارشناسان چنانچه میدان میوه و تره‌بار در سطح شهر احداث شود و مشکلات مربوط به میدان از لحاظ نظارتی، تجهیزاتی و زیرساختی، برطرف شود، این مراکز از رونق زیادی در راستای عرضه محصولات عمده فروشی برخوردار خواهند شد.

احداث میدان میوه و تره‌بار می‌تواند علاوه بر تقویت بازاریابی و توسعه بازار محصولات کشاورزی در شهرستان آبیک، دلگرمی خوبی برای تولیدکنندگان این شهرستان باشد.

امید است مسئولان شهرستان آبیک نسبت به احداث میدان میوه و تره‌بار که وجود آن بسیار ضروری است، توجه ویژه داشته باشند و با رفع موانع و مشکلات نسبت به احداث میدان میوه و تره‌بار اقدام کنند که هم به نفع مردم، هم کشاورزان و هم فروشندگان خواهد بود.

انتهای پیام/77006/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول