اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هنرمند صنایع‌ دستی همدان:

سبک‌ هنرمندان صاحب‌سبک صنایع‌‎ دستی نظارت می‌خواهد

هنرمند صاحب سبک صنایع‌ دستی همدان بر ضرورت نظارت بر سبک‌ هنرمندان صاحب سبک صنایع ‌‎دستی همدان تأکید کرد و گفت: نباید کار صاحبان سبک، نادیده و کار ابداعی آنها ساده انگاشته شود.

سبک‌ هنرمندان صاحب‌سبک صنایع‌‎ دستی نظارت می‌خواهد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، صنایع ‌دستی به عنوان صنعت درآمدزا در کشور مطرح شده است و همواره از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین مناسبت در روز صنعت و معدن در همدان از دو نفر از اهالی صنایع‌دستی همدان تقدیر شد.

امیدعلی کاظمی به عنوان پیشکسوت رشته چرم همدان و مهدی خشوعی به عنوان صاحب‌سبک میناکاری نگینی روی سفال که در لاله‌جین پیشرو و پیشگام هستند، مورد تقدیر قرار گرفتند.

در همین راستا مهدی خشوعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از همدان، با اشاره به اینکه حدود 35 سال است که در در زمینه سفال فعال است، افزود: از سال 58 کار در زمینه سفال را از همدان شروع کردم و سپس از سال 64 نزد پدر و عموهایم کارهای نقاشی و سفالگری را دنبال کردم.

وی با اشاره به  سبک کاری خود که به نوعی جدید است، اظهار داشت: کاری که ما می‌کنیم کاری است الگو گرفته از کار اصفهان که در آنجا روی مس انجام می‌شود اما با این تفاوت که کار ما میناکاری روی سفال است هرچند مینا برجستگی ندارد اما کار ما میناکاری نگینی و برجسته است.

این هنرمند رشته سفال با بیان اینکه کار با لعاب خیلی سخت و دشوار است، اذعان کرد: با توجه به اینکه کار کردن با لعاب و رنگ بسیار حجیم و با دست بوده و جای کار دارد، به دنبال این هستیم کارهای جدیدی را ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه صنایع ‌دستی باید بر ایده‌ها و سبک‌های هنرمندان صاحب سبک نطارت داشته باشد، ابراز داشت: با وجود اینکه هنرمندان صاحب‌سبک زحمات زیادی را برای خلق آثار هنری متحمل می‌شوند، نباید سبک آنها نادیده و کار ابداعی ما ساده گرفته شود.

خشوعی با اشاره به اینکه سفال اکنون به جایی رسیده که قیمت واقعی آن مشخص نیست، افزود: قیمت کارهای هنری اینی نیست که امروز برای آنها نرخ‌گذاری شده، به همین علت باید برای آثار هنری همواره قیمتی برابر توانی که یک هنرمند پای آن می‌گذارد، تعیین شود.

وی با اشاره به اینکه صادرات ما واسطه‌ای بوده و مستقیم نیست، یادآور شد: با وجود اینکه تولیدکننده خوب می‌تواند صادرکننده خوبی نیز باشد اما هر چیزی مدیریت و ساز و کار خود را می‌خواهد، هر چند صادرات ما چمدانی انجام می‌شود و زیاد نیست.

این هنرمند رشته سفال با بیان اینکه مبتکر میناکاری ما بودیم اما اکنون تعداد زیاد شده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نظارتی نیست و هر کس به نوعی از کار ابداعی دیگران تقلید می‌کند که در این زمینه خارجی‌ها نیز کارهای ما را می‌خرند و به عنوان کار ترک می‌فروشند.

انتهای پیام/89003/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول