اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه خبر داد

تبدیل آموزه‌های فقهی به زبان حقوق و قانون برای عرضه بین‌المللی

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: آموزه‌های فقهی ما به صورت مکاسب قابل استفاده برای کشورهای دیگر نیست و آموزه‌های مکاسب را باید به مواد قانونی و حقوقی تبدیل کنیم.

تبدیل آموزه‌های فقهی به زبان حقوق و قانون برای عرضه بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی در نشست تخصصی حضور پژوهش‌های حوزه در عرصه دانش جهانی با اشاره به سخنان وزیر علوم در ارتباط با اسلامی کردن علوم انسانی گفت: وزیر علوم در جلسه‌ای که با آیت الله نوری همدانی داشته گفته است: من به عنوان وزیر علوم کشور جمهوری اسلامی ایران می‌گویم که علوم اسلامی تدریس شده در دانشگاه‌های کشور‌ علوم انسانی اسلامی نیست.

وی اضافه کرد: چه کسی مسئول اسلامی سازی علوم انسانی است، من از دانشگاه‌ها انتظاری ندارم ولی فضلای حوزوی باید از قرآن و احادیث علوم انسانی اسلامی را استخراج کنند که این وظیفه سنگینی است.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به معارف اسلامی اظهار داشت: باید معارف ناب اسلام و مکتب اهل بیت توسط حوزه‌های علمیه شیعه در سطح جهان عرضه شود تا کل بشریت از دستاوردهای اسلام ناب بهره‌مند شوند. این امر حقیقتی انکار‌ناپذیر است که رسالت آن بر عهده روحانیون و حوزه‌های علمیه است.

وی اضافه کرد: عرضه این دستاوردها باید منطبق بر فضای ذهنی ملت‌ها با توجه به نیازها و ادبیات ملت‌های مختلف باشد. آن چه از معارف دینی خود و احادیث معصومین داریم‌ شفای بسیار خوبی برای آلام بشریت است.

زمانی با اشاره به اندیشه‌های فلسفی در قرآن گفت: اندیشه‌های فلسفی قرآن را باید در قالب ادبیات و واژه‌های فلسفی امروز دنیا بگوییم تا دنیا آموزه‌های فلسفی ما را بفهمد. آموزه‌های فقهی ما به صورت مکاسب قابل استفاده برای کشورهای دیگر نیست و آموزه‌های مکاسب را باید به مواد قانونی و حقوقی تبدیل کنیم تا قابل فهم بوده و قابلیت اجرا داشته باشد.

وی اضافه کرد: تبدیل این آموزه‌ها کار نهضت نرم افزاری است که باید توسط فضلای حوزوی صورت گیرد که انجام نشده است. آموزه‌های اقتصادی در اسلام بسیار داریم، ولی کسی جز شهید محمد باقر صدر این آموزه‌ها را به یک نظام اقتصادی تبدیل نکرده است تا آموزه‌های اقتصادی اسلام قابل فهم باشد. آموزه‌های حکومت‌داری باید به نظام حکومتی تبدیل شود و ما در خصوص اخلاق پزشکی مطالب بسیاری را در آیات و روایات داریم که باید زمینه استفاده از آنها فراهم شود.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به وظیفه حوزویان و نهاد حوزوی گفت: استخراج آموزه‌های حیات بخش از گنجینه‌های آیات و روایات و تبدیل آنها به نظام‌های معرفتی قابل فهم بر عهده حوزه‌ها،‌ پژوهشگران و مؤسسات پژوهشی حوزه و معاونت پژوهشی است.

وی اضافه کرد: آن چه رهبری نهضت نرم افزاری،‌ تولید علم،‌ پاسخ به سوالات جدید جوامع بشری و پاسخ دادن به شبهات مطرح می‌کنند، رسالت سنگینی است که ما باید به قصور خود در این مسائل اعتراف کنیم چرا که کار اندکی انجام شده است.

زمانی گنجینه موجود را عظیم دانست و افزود: ولی قابلیت بهره برداری از این گنجینه را ایجاد نکردیم، ما در آغاز راه هستیم و آنچه که برای عرضه درست کردیم،‌ اندک است. باید معارف اسلامی در قالب‌های قابل استفاده باشد که این وظیفه بر عهده حوزه است.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به کتاب‌های نگارش شده از سوی نویسندگان حوزوی گفت: نویسندگان حوزوی کتاب‌های بسیاری می‌نویسند که ناظر به نیازهای مردم ایران است و این کتاب‌ها به نیازهای ملت‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد.

وی ضرورت چاره اندیشی در این زمینه را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: دو سال پیش معاونت بین‌الملل حوزه علمیه با همکاری معاونت پژوهشی حوزه علمیه طرحی را شروع کرد که این راهکارها را پیدا کنند و کار سنگینی صورت گرفت و راهکارهای لازم استخراج شد.

انتهای پیام/2258/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول