اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اول قوه قضائیه:

انتخابات در ایران بر اساس تکلیف‌مداری است

معاون اول قوه قضائیه گفت: انتخابات در ایران بر اساس تکلیف‌مداری است و انتخابات ما با دیگر کشورها در ظاهر مشترک اما تفاوت ماهوی دارد.

انتخابات در ایران بر اساس تکلیف‌مداری است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در یادواره شهیدان حجازی با بیان اینکه از زمان خلقت و آفرینش انسان، قرآن دو ویژگی برای انسان بیان کرده است، اظهار داشت: قرآن دو بعد یکی جسم و دیگری روح انسان را مطرح می‌کند.

وی افزود: انسانیت انسان در پرتو ارتباط با وحی بروز و ظهور می‌یابد و انسانیت، انسان را پیامبر هدایت کرده است.

رئیسی در ادامه  با اشاره به اینکه نخستین تعلیم در عالم از ابتدا قرآن و سپس آفرینش انسان است، تصریح کرد: قرآن برای هدایت همه مردم آمده و در پرتو تعلیمات قرآن و ارتباط با وحی توسط پیامبر انسانیت انسان شکل می‌گیرد.

وی افزود: قرآن برای آن دسته از انسان‌هایی که فطرت درونشان را روشن کردند، هدایت است و اگر انسانی فطرت درونی خود را خاموش کند حتی در صورت روشن بودن راه، هدایت نمی‌شود.

معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: فطرت درونی انسان‌ها به علت انجام گناه، کم‌سو یا خاموش می‌شود و در نتیجه ابزار گناه شناختی فطرت در این افراد دیگر پاسخگو نیست.

* کسانی که کار خداپسند انجام دهند خلیفه خدا هستند

وی در ادامه با بیان اینکه امروز در کره زمین بیش از 6 میلیارد نفر زندگی می‌کنند، بیان داشت: همه این آدم‌ها خلیفه خداوند نیستند و تنها کسانی که مورد پسند پروردگار را انجام دهند خلیفه خدا بر روی زمین هستند.

رئیسی در ادامه به رابطه علم و عبودیت اشاره کرد و یادآور شد: حقیقت علم در عبودیت است و هر فردی که خاضع‌تر و خاشع‌تر نسبت به دیگران در برابر خدا باشد از همه عالم‌تر است.

* حیات جاودانه امام به خاطر راه و انقلاب است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حیات جاودانی امام  خمینی(ره) به جسم نیست، خاطرنشان کرد: حیات ایشان به راه و انقلاب است و آوازه امام با انقلاب در اقصی نقاط جهان پیچیده و این مسئله حیات جاودانی امام را ایجاد کرده است.

* دشمن در طول 34 سال گذشته تلاش کرد که مسلمانان مسلمانی نکنند

معاون اول قوه قضاییه ابراز داشت: غنا و استغنایی که امروز نظام اسلامی در برابر استکبار جهانی دارد و در سایه آن عزت، آقایی و احساس بزرگی را به ما داده همه در سایه رحمت پروردگار است و استکبار در طول این 34 سال گذشته تلاش کرده که مسلمانان در جهان مسلمانی نکنند.

وی در ادامه به توطئه‌های دشمنان علیه نظام اسلامی اشاره کرد و اذعان داشت: دشمن در دهه اول انقلاب تلاش کرد تا انقلاب و نظام اسلامی استقرار پیدا نکرده و قانون اساسی به تصویب مردم نرسد اما شهدا با دلدادگی، از خود گذشتگی و فدای جان خود انقلاب و نظام اسلامی را حفظ کردند.

رئیسی ادامه داد: استکبار در دهه دوم به دنبال  این بود که نظام اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد اما با رحمت خدا نظام کارآمدی خود را نشان داد و انقلاب اسلامی توانست جایگاه خود را تثبیت کند.

* بیداری اسلامی از انقلاب اسلامی الگو گرفته است

وی در ادامه به رویکرد دشمنان در دهه سوم انقلاب اشاره کرد و گفت: دشمنان نظام اسلامی در دهه سوم با استقرار و تثبیت نظام، ناکام و مأیوس شدند و تلاش خود را معطوف به جلوگیری از رسیدن پیام انقلاب به جهان کردند و در این راه هم موفق نشدند.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در واقع موج بیداری اسلامی با الگو گیری از انقلاب اسلامی به وجود آمده و ملت‌های بیدار جهان هویت اسلامی خود را به دست آوردند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خیزش‌ها و جنبش‌های انقلابی اخیر جهان دارای 3 وجه مشترک است، بیان داشت: ضدیت با استبداد، ضدیت با استعمار، اسلام خواهی و قرآن خواهی وجه مشترک همه خیزش‌های اسلامی است.

* بعد از گذشت 34 سال شعارهای انقلاب اسلامی در میدان التحریر مصر شنیده شد

وی با بیان این که برکات خون‌های مطهر شهدا روز به روز جلوه‌گر می‌شود، اضافه کرد: استکبار هیچ وقت باور نمی‌کرد که بعد از گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی در میدان التحریر مصر شعارهایی سرداده شود که روزی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران توسط مردم انقلابی مطرح می‌شد.

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه شاعر، نویسنده، فرهیخته، استاد و قلم به دست در دنیا زیاد است، ابراز داشت: آن‌ها با قلم خود به همه می‌گویند خوب باشید اما بین سیاقت و سیادت فرق است و یکی می‌گوید بروید و دیگری می‌گوید بیایید.

وی ادامه داد: تفاوت امام و علمای اسلام با دیگران نیز در این است که  امامان ما فقط در جایگاه سیاقت قرار ندارند و به مردم نمی‌گویند بروید بلکه امام در صدر قله قرار دارد و به مردم می‌گوید دستتان را به من بدهید تا شما را هدایت کنم.

معاون اول قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و تصریح کرد: در انتخابات پیش رو یا باید دانست یا اینکه به سمت افراد متدین و با معرفت رفت و اگر فردی ادعا کند که کسی گفت و من به حرف آن شخص عمل کردم قابل قبول نیست.

* انتخابات در ایران با دیگر کشورها تفاوت ماهوی دارد

وی ادامه داد: انتخابات در جمهوری اسلامی با سایر کشورها از نظر ظاهری یکی است  اما انتخابات ما با آنها تفاوت ماهوی دارد در انتخابات ایران مبنا تکلیف محوری است و کسی نمی‌تواند بگوید نمی‌دانستیم و نفهمیدیم.

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه انتخابات باید براساس تکلیف‌مداری باشد، افزود: هم آنکس که برمی‌گزیند و هم آنکس که خود را در معرض رأی دیگران قرار می‌دهد باید تکلیف‌مدار باشند.

* در انتخابات ایران شکست خورده نداریم/ رأی آورده و نیاورده هر دو پیروز هستند

وی بیان داشت: در انتخابات ما شکست خورده نداریم، شکست برای دشمن است و در انتخابت چه کاندیدایی که رأی آورده و چه آن نامزدی که رأی نیاورده هر دو پیروز هستند.

وی در ادامه به تنها مشکل انتخابات در ایران اشاره کرد و ابراز داشت: ماهیت انتخابات ما تکلیف‌مداری است و در واقع شکل و قالب انتخابات نادرست است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: مقام معظم رهبری در نشست‌هایی که با فرهیختگان دارند همواره بر الگوی زندگی اسلامی تأکید می‌کنند که یکی از مصادیق زندگی اسلامی انتخابات است و شئون انتخابات باید تکلیف مداری باشد.

* عبودیت پروردگار به انسان‌ها ظرفیت می‌بخشد

وی در ادامه با بیان اینکه انسانیت ما در پرتو عبودیت پروردگار متعال شکل می‌گیرد، افزود: عبودیت پروردگار می‌تواند به انسان ظرفیت ببخشد ولی برخی افراد ظرفیت پیروزی یا شکست را ندارند.

رئیسی خاطرنشان کرد: برخی ظرفیت دانش، فقر یا ثروتمندی را ندارند و باید انسان‌های اهل کرامت پرورش یابند و کرامت در واقع به معنای بخشش و بزرگی روح است و ملکه‌ای است که با عمل به وظایف الهی، از روح بزرگی برخوردار می‌شود و از عرصه عبودیت پروردگار خارج نمی‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه کریم یعنی بخشش و یکی از جلوه‌های کرامت بخشش است، خاطرنشان کرد: یک روز انسان اگر لازم باشد جان خود را فدا می‌کند و شهیدان ما قبل از اینکه شهید باشند کریم هستند و سپس به مقام شهادت رسیدند.

انتهای پیام/89019/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول