اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

احیای طرح سازش و خیانت اعراب به آرمان فلسطین

هیئت وزارتی اتحادیه عرب که اخیراً به واشنگتن سفر کرده‌ بود در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا عقب‌نشینی آشکاری در مقابل اسرائیل از خود نشان داد و اعلام کرد که این اتحادیه با تبادل اراضی فلسطینی با اسرائیل موافق است؛ مسئله‌ای که اعراب از زمان اشغال فلسطین با آن مخالف بودند.

احیای طرح سازش و خیانت اعراب به آرمان فلسطین

به گزارش خبرگزاری فارس، در دیدار هیئت عربی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برخی از بندهای طرح صلح عربی که در نشست سران بیروت در سال 2000 (1379) تصویب شده بود، اصلاح شد و کمیته عربی در خصوص مبادله محدود اراضی فلسطینی با اسرائیل توافق کرد و قرار شد بند مربوط به بازگشت آوارگان فلسطینی تا رسیدن اسرائیل و فلسطین به یک توافق اولیه مسکوت باقی بماند.

این اقدام همان قدر که با واکنش فوری و منفی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) مواجه شد با استقبال کم سابقه مقامات رژیم صهیونیستی روبه رو شد که حاکی از ، دست زدن برخی اعضاء این اتحادیه به اقدامی مشکوک و معامله ای زیانبار با رژیم صهیونیستی است.

به دنبال اجلاس واشنگتن حماس با صدور بیانیه‌ای از اظهارات اخیر مقامات اتحادیه عرب به شدت ابراز نگرانی کرد ، اما جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از اقدام اخیر مقامات این اتحادیه ابراز خرسندی نمود که اگر این تفاوت در واکنش را ارزیابی کنیم ، به راحتی می توانیم خیانت دوباره اعراب به قضیه فلسطین را دریابیم.

اعلام عقب نشینی هیئت وزارتی اتحادیه عرب (جبهه سازش) در مقابل رژیم صهیونیستی در شرایطی که برخی کشورهای منطقه ( حامیان مقاومت) در حال دست و پنجه نرم کردن با دخالت های نظامی و سیاسی برخی کشورهای سازشکار است ، نشان از تحرّک مجدّانه وزارت خارجه آمریکا به سمت تامین منافع رژیم صهیونیستی و استفاده بموقع دستگاه دیپلماسی نظام سلطه از شکاف موجود میان کشورهای تاثیرگذار در اتحادیه عرب به سود رژیم صهیونیستی است که در صورت تداوم این سیاست ، مسیرفاز دوم مذاکرات سازش تغییر خواهد کرد و وارد مرحله تضمین و تثبیت منافع اسرائیل بر منافع ملت فلسطین خواهد شد.

در این میان مصر نیز که امید زیادی از او پس سرنگونی رژیم مبارک می رفت تا با مواضع خود بتواند از قضیه فلسطین به سود مردم این کشور دفاع کند ، در اقدامی کاملاً مشابه با رژیم مبارک مواضع سازشکارانه برخی اعضاء اتحادیه عرب را تایید نمود و در این زمینه محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر بعد از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب با وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد: باید طرح صلح عربی برای احیای روند شکست خورده صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل به جریان بیفتد. اظهاراتی که در اصل هیچگونه خدمتی به قضیه فلسطین نمی کند بلکه بوی خیانت جمعیِ سازشکاران عرب را نمایان تر می کند.

به دنبال مواضع جدید و سازشکارانه اعراب ، مقامات رژیم صهیونیستی نیز فرصت را غنیمت شمردند تا گام دیگری رو به جلو بردارند بلکه وادادگی هیئت اتحادیه عرب در واشنگتن و شرایط پیش آمده در منطقه ، اعراب را گامی دیگر به عقب برانند . در شرایط پیش آمده شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی ضمن استقبال از عقب نشینی اخیر اتحادیه عرب آن را گامی مثبت خواند ، وزیر دادگستری اسرائیل هم ضمن تاکید بر اصرار رژیم صهیونیستی برای تحقق صلح با فلسطینیان گفت: اتحادیه عرب تلاش دارد که نشان دهد همچنان به صلح اسرائیل و فلسطین پایبند است که این اقدامی مثبت است اما ما خواهان این هستیم تا روابط با اسرائیل به طور کامل عادی شود.

در همین حال، زیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل و مسئول مذاکره صلح با فلسطینی‌ها با استقبال از موضع جدید اتحادیه عرب آن را نشان‌دهنده درک درست رهبران عرب از واقعیت‌های کنونی دانست. این اظهارات لیونی و اظهارات سایر مقامات رژیم صهیونیستی حکایت از تغییر شرایط کنونی منطقه به سود اسرائیل است که دستگاه دیپلماسی کاخ سفید درحال مهندسی کردن آن به زیان قضیه فلسطین و پایمال شدن حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان می باشد.

به طور یقین احیای مذاکرات سازش میان کشورهای سازکار عرب با رژیم صهیونیستی در شرایطی که اوضاع منطقه به سمت نامعلومی پیش می رود و ممکن است که آینده اسرائیل را با خطری جدی مواجه کند ، شتاب خواهد گرفت تا جلوی هر خطری را علیه این رژیم در آینده بگیرد اما همراهی اعراب سازشکار با آمریکا در این پروژه ، به روشنی بی تعهدی آنها را نسبت به قضیه فلسطین آشکارتر می سازد تا با همسو کردن افکار عمومی جهان علیه حامیان اصلی مقاومت و قضیه فلسطین ، تدابیر سختی را علیه مخالفان طرح سازش اعراب با اسرائیل اتخاذ کنند.

• سید محمود جوادی

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول