اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از یک پروژه راهسازی نیمه‏تمام گزارش می‏دهد / 2

محور فیروزکوه ـ سمنان؛ داستان همیشگی معارضان و بی‎توجهی برخی دولتیان

وجود معارضان و بی‎توجهی برخی دولتی‏ها به تملیک اراضی در مسیر پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه ـ سمنان سبب بلاتکلیف ماندن مصوبه دولت شده است.

محور فیروزکوه ـ سمنان؛ داستان همیشگی معارضان و بی‎توجهی برخی دولتیان

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه ـ سمنان یکی از طرح‏های مهم و بزرگ راهسازی در استان‏های تهران و سمنان محسوب می‏شود که از مدت‏ها پیش نیمه‏تمام رها شده است.

دو شهرستان سمنان و فیروزکوه با جاده‏ای که نزدیک به 82 کیلومتر طول دارد، به یکدیگر متصل می‏شوند؛ از این میزان، 26 کیلومتر از مسیر در استان تهران و 56 کیلومتر دیگر در حوزه استحفاظی استان سمنان قرار دارد.

مصوبه دولت همچنان بلاتکلیف

محمود احمدی‏نژاد، رئیس‌جمهور کشور در دور نخست سفرهای استانی خود، مصوبه‏ای به تصویب رساند که در آن مقرر شد تا پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه ـ سمنان به سرعت اجرایی شود.

بر این اساس، تصمیم گرفته شد تا مرحله نخست اجرای این طرح در حوزه استان تهران و شهرستان فیروزکوه به طول 12 کیلومتر و مرحله دوم به طول 14 کیلومتر اجرایی شود.

کارهای عمرانی و اجرایی پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه ـ سمنان در نهایت در مراسمی آغاز شد و آن زمان گفته شده بود که با رفع برخی مشکلات، این طرح به طور جدی از ابتدای بهار سال 91 صورت اجرایی به خود می‏گیرد.

قول‏هایی که عملی نشد

در همین حال، رئیس وقت اداره راه و ترابری شهرستان فیروزکوه گفته بود که حدود سه کیلومتر از این مسیر پرتردد تا دهه فجر سال 91 به بهره‏برداری می‏رسد که البته هیچ‏کدام از این وعده‌ها به واقعیت تبدیل نشد.

وجود معارضانی که در مسیر جاده فیروزکوه ـ سمنان دارای زمین‏های زراعی یا کشاورزی هستند، یکی از مواردی بود که حتی قبل از تصویب پروژه نیز پیش‏بینی می‏شد سبب کندی کار شود و اینک نیز برخی مسئولان به این دستاویز برای توجیه اجرایی نشدن طرح متوسل شده‏اند.

در همین بین، رئیس وقت اداره راه و ترابری شهرستان فیروزکوه در خبری که 13 دی 90 از سوی روابط عمومی اداره کل راه و ترابری استان تهران برای رسانه‏ها ارسال شد، گفته بود: مساعدت و همکاری بیشتر فرمانداری فیروزکوه در آزادسازی زمین‏های معارضان پروژه چهارخطه کردن فیروزکوه ـ سمنان شرط لازم و ضروری اجرای آن است.

فرمانداری فیروزکوه همکاری کند

محمدجواد ولی‏پور با مهم و حیاتی خواندن پروژه تعریض و چهارخطه کردن محور فیروزکوه ـ سمنان تصریح کرد: اگر فرمانداری فیروزکوه تا پایان فصل زمستان 90، آزادسازی زمین‏های معارضان این پروژه را که بیشتر مالکان زمین هستند، به انجام برساند، پروژه مذکور از ابتدای فصل بهار 91 با سرعت بیشتری اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اداره کل راه و ترابری استان تهران پیگیر رفع معارضان از طریق فرمانداری فیروزکوه است، گفت: تا دهه فجر سال 91، 2,4 کیلومتر از ابتدای این پروژه به بهره‏برداری خواهد رسید.

ولی‏پور ادامه داد: روان‏سازی ترافیک با توجه به حجم انبوه تردد وسایل نقلیه از مسیر مذکور و اتصال آسان شرق استان تهران به استان سمنان با تبدیل مسیر دو خطه به چهار خطه در 26 کیلومتر از حوزه استحفاظی استان تهران از مهم‏ترین اهداف پروژه مذکور است.

اجرای پروژه خواست مردم است

رئیس وقت اداره راه و ترابری شهرستان فیروزکوه همچنین با اشاره به مطالبات مردمی برای اجرای این پروژه گفت: پروژه تعریض و چهار خطه کردن محور فیروزکوه ـ سمنان از مصوبات دور اول سفرهای رئیس‌جمهور است که فاز اول آن 12 کیلومتر بوده و تاکنون از پیشرفت فیزیکی 47 درصدی برخوردار است.

ولی‏پور همچنین گفت: به دلیل تردد زیاد کامیون‏ها از این مسیر، ایمن‏سازی‏های حین عملیات اجرایی به خوبی انجام شده است و در صورت مساعدت بیشتر فرمانداری فیروزکوه، فاز دوم پروژه به طول 14 کیلومتر نیز آغاز خواهد شد.

استان‏های تهران و سمنان که همواره محل تردد میلیون‏ها نفر از مسافران و گردشگران نوار شمالی کشور و همچنین بارگاه ملکوتی ثامن‏الحجج (ع) هستند، جدای از محور ارتباطی شریانی تهران ـ سمنان، از طریق جاده فیروزکوه نیز به هم متصل می‏شوند.

محور فیروزکوه ـ سمنان مهم‏ترین راه ارتباطی مردم سمنان با استان‏های شمالی کشور محسوب می‏شود و سالانه پذیرای هزاران نفر از مسافران است.

بر اساس تصمیم دولت و با پیگیری‏های انجام شده در طول سالیان متمادی، مقرر شد تا مسیر فعلی محور فیروزکوه ـ سمنان که یک جاده دو طرفه و دارای قدمت بسیار زیاد است، چهار خطه شود.

این طرح از مدت‏ها پیش آغاز شده و تاکنون به‌ویژه در محدوده استان تهران یعنی شهرستان فیروزکوه پیشرفت قابل توجهی نیز داشته است.

انتهای پیام/2568/م40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول