به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه ـ سمنان یکی از طرحهای مهم و بزرگ راهسازی در استانهای تهران و سمنان محسوب میشود که از مدتها پیش نیمهتمام رها شده است.
دو شهرستان سمنان و فیروزکوه با جادهای که نزدیک به 82 کیلومتر طول دارد، به یکدیگر متصل میشوند؛ از این میزان، 26 کیلومتر از مسیر در استان تهران و 56 کیلومتر دیگر در حوزه استحفاظی استان سمنان قرار دارد.
مصوبه دولت همچنان بلاتکلیف
محمود احمدینژاد، رئیسجمهور کشور در دور نخست سفرهای استانی خود، مصوبهای به تصویب رساند که در آن مقرر شد تا پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه ـ سمنان به سرعت اجرایی شود.
بر این اساس، تصمیم گرفته شد تا مرحله نخست اجرای این طرح در حوزه استان تهران و شهرستان فیروزکوه به طول 12 کیلومتر و مرحله دوم به طول 14 کیلومتر اجرایی شود.
کارهای عمرانی و اجرایی پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه ـ سمنان در نهایت در مراسمی آغاز شد و آن زمان گفته شده بود که با رفع برخی مشکلات، این طرح به طور جدی از ابتدای بهار سال 91 صورت اجرایی به خود میگیرد.
قولهایی که عملی نشد
در همین حال، رئیس وقت اداره راه و ترابری شهرستان فیروزکوه گفته بود که حدود سه کیلومتر از این مسیر پرتردد تا دهه فجر سال 91 به بهرهبرداری میرسد که البته هیچکدام از این وعدهها به واقعیت تبدیل نشد.
وجود معارضانی که در مسیر جاده فیروزکوه ـ سمنان دارای زمینهای زراعی یا کشاورزی هستند، یکی از مواردی بود که حتی قبل از تصویب پروژه نیز پیشبینی میشد سبب کندی کار شود و اینک نیز برخی مسئولان به این دستاویز برای توجیه اجرایی نشدن طرح متوسل شدهاند.
در همین بین، رئیس وقت اداره راه و ترابری شهرستان فیروزکوه در خبری که 13 دی 90 از سوی روابط عمومی اداره کل راه و ترابری استان تهران برای رسانهها ارسال شد، گفته بود: مساعدت و همکاری بیشتر فرمانداری فیروزکوه در آزادسازی زمینهای معارضان پروژه چهارخطه کردن فیروزکوه ـ سمنان شرط لازم و ضروری اجرای آن است.
فرمانداری فیروزکوه همکاری کند
محمدجواد ولیپور با مهم و حیاتی خواندن پروژه تعریض و چهارخطه کردن محور فیروزکوه ـ سمنان تصریح کرد: اگر فرمانداری فیروزکوه تا پایان فصل زمستان 90، آزادسازی زمینهای معارضان این پروژه را که بیشتر مالکان زمین هستند، به انجام برساند، پروژه مذکور از ابتدای فصل بهار 91 با سرعت بیشتری اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه اداره کل راه و ترابری استان تهران پیگیر رفع معارضان از طریق فرمانداری فیروزکوه است، گفت: تا دهه فجر سال 91، 2,4 کیلومتر از ابتدای این پروژه به بهرهبرداری خواهد رسید.
ولیپور ادامه داد: روانسازی ترافیک با توجه به حجم انبوه تردد وسایل نقلیه از مسیر مذکور و اتصال آسان شرق استان تهران به استان سمنان با تبدیل مسیر دو خطه به چهار خطه در 26 کیلومتر از حوزه استحفاظی استان تهران از مهمترین اهداف پروژه مذکور است.
اجرای پروژه خواست مردم است
رئیس وقت اداره راه و ترابری شهرستان فیروزکوه همچنین با اشاره به مطالبات مردمی برای اجرای این پروژه گفت: پروژه تعریض و چهار خطه کردن محور فیروزکوه ـ سمنان از مصوبات دور اول سفرهای رئیسجمهور است که فاز اول آن 12 کیلومتر بوده و تاکنون از پیشرفت فیزیکی 47 درصدی برخوردار است.
ولیپور همچنین گفت: به دلیل تردد زیاد کامیونها از این مسیر، ایمنسازیهای حین عملیات اجرایی به خوبی انجام شده است و در صورت مساعدت بیشتر فرمانداری فیروزکوه، فاز دوم پروژه به طول 14 کیلومتر نیز آغاز خواهد شد.
استانهای تهران و سمنان که همواره محل تردد میلیونها نفر از مسافران و گردشگران نوار شمالی کشور و همچنین بارگاه ملکوتی ثامنالحجج (ع) هستند، جدای از محور ارتباطی شریانی تهران ـ سمنان، از طریق جاده فیروزکوه نیز به هم متصل میشوند.
محور فیروزکوه ـ سمنان مهمترین راه ارتباطی مردم سمنان با استانهای شمالی کشور محسوب میشود و سالانه پذیرای هزاران نفر از مسافران است.
بر اساس تصمیم دولت و با پیگیریهای انجام شده در طول سالیان متمادی، مقرر شد تا مسیر فعلی محور فیروزکوه ـ سمنان که یک جاده دو طرفه و دارای قدمت بسیار زیاد است، چهار خطه شود.
این طرح از مدتها پیش آغاز شده و تاکنون بهویژه در محدوده استان تهران یعنی شهرستان فیروزکوه پیشرفت قابل توجهی نیز داشته است.
انتهای پیام/2568/م40/د1000