اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی:

76 درصد از اراضی ملی استان سنددار شده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‎رضوی گفت: تا کنون 76 درصد از اراضی ملی استان سنددار شده است.

76 درصد از اراضی ملی استان سنددار شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن تقوائی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی در محل سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی برگزار شد، اظهار داشت: با فعالیت‌های یگان حفاظت و دیگر موارد همچون جنگل‌کاری، منابع طبیعی و فضای سبز استان ما وضعیت خوبی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‎رضوی بیان داشت: در سال‌های اخیر گرایش مردم به درخت و طبیعت بیشتر شده و این نشان می‌دهد که فرهنگ منابع طبیعی در حال اشاعه بین مردم است.

وی تصریح کرد: در بین 56 کشوری که دارای پوشش جنگلی هستند، کشور ما در رتبه 45 قرار دارد، با این وجود سرانه جنگل استان نسبت به کشور بیشتر و در رتبه بالاتری قرار گرفته است.

تقوایی تاکید کرد: باوجود کاهش تخصیصات مالی اداره و دیگر مشکلات، حفاظت‌های خود را شدیدتر کرده‌ایم، به طوری که خوشبختانه امسال بیش از دو حریق نداشتیم که وسعت آن‌ها با اقدام به موقع ما به متراژ هکتار هم نرسید.

وی ادامه داد: در کنار فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، تلاش کرده‌ایم تا اگر حقی از مردم به خاطر فعالیت‌های ما ضایع شده است از آن جلوگیری کنیم.

تقوایی گفت: همچنین تاکنون 76 درصد این اراضی سنددار شده و اگر اختلاف اراضی آستان قدس و اختلاف‌های اراضی موقوفات نبود، ما تاکنون کار سندها را به اتمام رسانده بودیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‎رضوی با اشاره به مساحت 11 میلیون و 740 هزار هکتاری استان، افزود: در این مساحت از استان، مراتع 6 میلیون و 600 هزار هکتار و کانون‌های بحران 750 هزار هکتار را به خود اختصاص داده‌اند.

وی بیان داشت: در خراسان‎رضوی 826 هزار هکتار جنگل و فضای سبز، 679 هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 651 هزار هکتار بیابان وجود دارد که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با توجه به خصوصیات هر منطقه، برنامه‌هایی را مطالعه و اجرایی می‌کند.

تقوائی ادامه داد: برای طرح‌های جنگل‌کاری در استان 15 پارک جنگلی به مساحت 604 هکتار و 3 پارک به مساحت 121 هکتار توسط بخش خصوصی در حال احداث است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور ترویج فرهنگ درختکاری و جلوگیری از پیشرفت بیابان، بیش از دو میلیون اصله درخت طی سال جاری در مناطق مختلف استان توزیع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان‎رضوی با اشاره به ریز گردها و جلوگیری از بیابان‌زایی، گفت: برخی از روستاهای استان در گذشته با مشکل توفان شن و نفوذ ذرات ریز به داخل منازل خود مواجه بودند که با کاشت نهال‌های مناسب در این مناطق، نه تنها از پیشروی بیابان جلوگیری شده است، بلکه مردم نیز با امنیت و وضعیت مناسب‌تری ساکن هستند.

وی بیان داشت: برای تمامی اراضی استان کتابچه‌هایی طراحی و تهیه شده و اقدامات لازم در 885 هزار هکتار از این اراضی عملیاتی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‎رضوی در ادامه افزود: طی بیست سال گذشته بیش از 20 میلیارد تومان در بخش آبخیزداری سرمایه‌گذاری شده و مشارکت مردم نیز در این بخش چشم‌گیر بوده است.

انتهای پیام/70005/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول