اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام والمسلملین اعرافی در همایش مستشرقان-1

آلمان، فرانسه و انگلیس در صدر تحقیقات استشراقی

خبرگزاری فارس: رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: کشورهای غربی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس در صدر کشورهایی هستند که وارد استشراق شده‌اند.

آلمان، فرانسه و انگلیس در صدر تحقیقات استشراقی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی امروز در همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان که در تالار قدس مدرسه آموزش عالی امام خمینی برگزار شد اظهار کرد: استشراق به معنای عام شامل شرق‌شناسی جهان اسلام در حوزه‌های طبیعی، انسانی و مادی است.

وی خاطرنشان کرد: استشراق در معنایی دیگر به شکل نوین و به صورت پدیده جدید مطرح شده ولی بر اساس نظر بزرگان ریشه تاریخی دارد بنابراین اگر نگاه کلان تمدنی داشته باشیم سابقه استشراق می‌تواند به پیش از اسلام باز گردد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: اگر روح استشراق را به یک نوع شناخت یک جانبه اختصاص دهیم باید از حوزه‌های دینی و تمدن اسلامی آغاز کنیم و سیر تاریخی آن را در نظر بگیریم.

وی تأکید کرد: در استشراق نو باید در بستر تحولات جدید غرب، تعاملات غرب و شرق را ارزیابی کرد.

اعرافی با طرح این سئوال که استشراق دانش یا رویکرد است گفت: استشراق مجموعه مسائلی محسوب می‌شود که هدف شرق‌شناسی است و به معنای دقیق و نخستین نمی‌توان استشراق را دانش به حساب آورد.

وی عنوان داشت: استشراق یک رویکرد کلان در حوزه شرق‌شناسی است ولی مسائلی در حوزه الهیات، هنر و معماری با این رویکرد در نظر گرفته می‌شود.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به بررسی استشراق نو از قرن هفدهم گفت: سرمایه‌گذاری کلانی از سوی غرب در زمینه اسلام‌شناسی و جهان اسلام صورت گرفته که اکثر این سرمایه‌ها در زمینه شرق‌شناسی با استفاده از رسانه‌های مختلف مصرف شده است.

تدوین 300 مجله در زمینه شرق‌شناسی

وی انتشار بیش از 300 مجله در حوزه شرق‌شناسی، تدوین هزاران مقاله و کتاب‌ و تعریف ده‌ها رشته در زمینه شرق‌شناسی را از جمله کارهای صورت گرفته در زمینه شرق‌شناسی ذکر کرد.

اعرافی یادآور شد: مراکز علمی و دانشگاهی تخصصی در این زمینه تأسیس شده و دانشجویان فراوانی در رشته‌های مرتبط با مستشرقان وارد شده‌اند به طوری که در یک یا دو قرن اخیر 200 تا 300 مستشرق تربیت شده‌اند.

وی عنوان داشت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته طیفی از مسائل گوناگون مانند قرآن، وحی، معارف دینی، مردم‌شناسی، شعر و ادبیات زیر ذره بین شرق‌شناسی قرار گرفته است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: کشورهای غربی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس در صدر کشورهایی هستند که وارد استشراق شده‌اند و دارای دانشمندان، آثار و خروجی‌های علمی بیشتری نسبت به دیگر کشورها هستند ولی آمریکا در این زمینه نوپاست.

وی یادآور شد: طلاب و فضلا باید در این زمینه ورود پیدا کنند زیرا تدبیر و مهندسی در زمینه استشراق جدی بوده و غرب در حوزه استشراق ورود پیدا کرده است.

ورود مستشرقان به حوزه‌های شرق‌شناسی بیرونی است

اعرافی عنوان داشت: ورود مستشرقان در حوزه‌های شرق‌شناسی و قرآن‌شناسی از نگاه بیرونی است و این ورود امتیازات و کاستی‌هایی دارد که قابل اعتناست.

وی خاطرنشان کرد: با پیشرفت استشراق نگاه شخص مستشرق درونی شده ولی وجهه غالب نگاه وی از منظر بیرون به جهان شرق و اسلام است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با بیان اینکه در استشراق نو شاهد رشد و بالندگی هستیم گفت: در مواردی به لایه‌های سطحی مباحث قرآنی پرداخته ‌شده ولی به طور طبیعی با پیشرفت استشراق به طور طبیعی رشد پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تمرکز به مباحث بنیادی جهان اسلام عنوان داشت: غرب می‌داند قرآن درون مایه تمدن و اندیشه اسلامی است بنابراین سهم قرآن‌شناسی، اسلام‌شناسی و مبنا شناسی اسلام را در حوزه استشراق برجسته‌تر مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/78003/ح40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول