اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی:

آموزش و پرورش نقش بسیاری در ایجاد انگیزه کتابخوانی در جامعه دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی گفت: آموزش و پرورش با دارا بودن بیش از 24 درصد از جمعیت جامعه، نقش بسیاری در ایجاد انگیزه کتابخوانی در مردم دارد.

آموزش و پرورش نقش بسیاری در ایجاد انگیزه کتابخوانی در جامعه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، امیرالله شمقدری ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی اظهار کرد: نیازسنجی، کار پژوهشی و تغییر در نگرش افراد می‌تواند از عوامل مؤثر در جذب و جلب بیشتر عموم مردم به کتاب و کتابخوانی شود.

وی با اشاره به تعداد محدود افرادی که سرانه مطالعه آنها بیش از 10 ساعت است، ادامه داد: بیش از 50 درصد جمعیت جامعه را افرادی که هیچ مطالعه‌ای در روز ندارند، تشکیل می‌دهند.

شمقدری خاطر نشان کرد: باید کتاب را در معرض آحاد مردم قرار دهیم و با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فصلی کتاب، مردم را در این مسیر قرار دهیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی تصریح کرد: باید در تمامی ادارات و ارگان‌ها و همچنین شعبات اداری کتابخانه‌هایی برای استفاده مدیران و مسئولان به وجود آید تا تمامی دستگاه‌ها بتوانند با عضویت در آن در راستای اجرای وظایف خود حرکت کنند.

وی افزود: فضای کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی باید تبدیل به یک فضای نقد سازنده شود تا عموم مردم بتوانند در راستای پیشرفت و گسترش فرهنگ عمومی گام بردارند.

شمقدری با اشاره به تعاملات میان اداره کتابخانه‌ها با مساجد بیان کرد: با همکاری تمامی ارگان‌های مسئول در این زمینه می‌توان گام‌های بسیاری برای رسیدن به رشد و گسترش فرهنگ کتابخوانی در خراسان‌رضوی برداشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی ابراز داشت: خراسان‌رضوی رتبه سوم کشوری را در تعداد اعضای کتابخانه داراست که نشان از علاقه و اهمیت این موضوع میان مردم آن دارد.

وی در ادامه با اشاره به وجود 70 انجمن کتابخانه در خراسان‌رضوی افزود: باید انجمن‌های کتابخانه‌ها را احیا کنیم و با تشکیل جلسات آنها و هم‌اندیشی در ارتباط با مشکلات موجود در جامعه، بخشی از چالش‌های این مسیر را برطرف کنیم.

شمقدری یادآور شد: کتاب حقوق معنوی دارد و نمی‌توان به سادگی در راستای کتاب دیجیتالی گام برداشت، اما با مجوز از سوی نویسنده کتاب، مرحله دیجیتالی کردن با هزینه هر صفحه یک هزار تومان انجام می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی اذعان کرد: با ایجاد جذابیت و برگزاری برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی، می‌توانیم بخشی از اقدامات جذب مردم به کتابخانه‌ها را انجام دهیم که می‌تواند سبب افزایش سرانه کتابخوانی شود.

وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در جذب افراد به کتابخوانی عنوان کرد: 20 درصد از جمعیت جامعه را دانش‌آموزان و حدود چهار درصد را دانشجوها تشکیل می‌دهند که این نشان از اهمیت نقش آموزش و پرورش و مدارس در ایجاد انگیزه کتابخوانی و فرهنگ کتابخوانی در جامعه دارد.

انتهای پیام/70018/ذ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول