اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار بیجار:

مهم‌ترین خصوصیت انقلاب خاستگاه مردمی آن است

خبرگزاری فارس: فرماندار بیجار با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی متعلق به شخص خاصی نبوده و قابل مصادره به نفع هیچ جریانی نیست، بارزترین خصیصه انقلاب را مردمی بودن آن عنوان کرد.

مهم‌ترین خصوصیت انقلاب خاستگاه مردمی آن است

حمدلله کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، از ویژگی‌های ممتاز انقلاب ایران می‌گوید، وی این انقلاب را برخاسته از متن جامعه می‌داند و آن را به عنوان تفاوت عمده نظام اسلامی با رژیم طاغوت برمی‌شمارد.

وی تئوریزه کردن انقلاب را چالش جدی مسئولین می‌داند و تأکید می‌کند: مسئولان نسبت به این قضیه چندان موفق عمل نکرده‌اند.

فرماندار بیجار بزرگترین سرمایه‌نظام را اعتماد بین مردم و مسئولان عنوان‌می‌کند و تاکید دارد: هرجا مردم احساس کرده‌اند نظام به حضور آنها نیاز دارد در صحنه حاضر شده‌اند.

مصاحبه فارس با فرماندار بیجار پیرامون نقش امام و مردم در پیروزی انقلاب، سرنوشت آینده نظام و موارد دیگری است که در ادامه می‌خوانید

* آقای کریمی به عنوان سوال نخست ارزیابی شما از شرایط کلی حاکم بر کشور، قبل و پس از انقلاب چیست؟

فکر می‌کنم بی‌نظیرترین انقلابی که در سراسر دنیا اتفاق افتاد انقلاب اسلامی ایران بود و به برکت این انقلاب یک پیوند عظیم بین مردم و نظام به‌وجود آمد و این یکی از تفاوت‌های حاکمیت قبل و بعد از انقلاب است.

پیش از انقلاب مردم و مسئولین ارتباطی با هم نداشتند و ارتباط ظالم و مظلوم بین این دو وجود داشت، به‌ویژه در مناطق محروم این مسئله نمودی بیشتر داشت اما امروزه کل مسئولین از جنس مردم هستند و در واقع مهمترین برکت انقلاب اسلامی همین مردمی بودن آن است، انقلاب برخاسته از متن جامعه و متعلق به تمام مردم است و به هیچ عنوان قابل مصادره به دسته و گروه خاصی نیست.

*مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب در زمینه مسائل مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و سایر موارد را در چه می‌دانید؟

تحقیقات معتبر نشان می‌دهد هر دولتی که بخواهد به مسائل توسعه‌ای بپردازد باید پیش از هر اقدامی بستر امنیتی لازم برای آن را فراهم کند، امروز هم خوشبختانه این بستر امنیتی در کشور و به‌ویژه استان فراهم است.

در ابتدای پیروزی انقلاب که گروهک‌ها در استان فعال بودند امنیت زیادی در کردستان حکم‌فرما نبود اما اکنون می‌بینیم به یمن اقتدار نظام و ایجاد امنیت‌پایدار در طول دوران پس از پیروزی انقلاب در مسائل عمرانی جمهوری اسلامی ایران اقدامات شایان توجه‌ای انجام داده است؛ توجه کنید در روستاهای همین شهرستان بیجار تا اوایل انقلاب حتی گاز و تلفن هم وجود نداشت اما اکنون مطالبات مردم در سطح شهرستان به گونه‌ای افزایش‌یافته که حتی جوانان از مسئولان درخواست اینترنت دارند و این برای مجریان جای خوشحالی دارد.

آنچه مشخص است اینکه سطح رفاه عمومی بالا رفته و دغدغه‌های مردم کمتر شده است. البته کسی منکر مسائل و مشکلات موجود در جامعه نیست و باید همت ما بیشتر شده و در راستای حل آنها گام برداریم.

در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی هم در تعداد دانشجویان بیجار قبل از پیروزی انقلاب، به 100 نفر هم نمی‌رسید. اما اکنون در این شهرستان بیش از 3 هزار دانشجو وجود دارد.

*نقش رهبری امام راحل(ره) در پیروزی انقلاب و جانشین صالح ایشان در استمرار حرکت روبه جلوی انقلاب تا چه اندازه مؤثر بوده است؟

با نگاهی به کتاب‌هایی که در زمینه انقلاب اسلامی تالیف شده روشن می‌شود یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری نهضت، وجود رهبر بی‌نظیر آن با شخصیت کاریزماتیک، منش و اخلاق و اندیشه‌های امام خمینی(ره) بوده است.

البته باور قلبی من این است که نقش امام خامنه‌ای بعد از ارتحال بنیانگذار انقلاب کمتر از ایشان نبوده است. آخرین نمونه تاثیر رهبری در خاموش کردن آتش فتنه سال 88 با مدیریت توانمند و مدبرانه ایشان بود.ضمن آنکه موارد دیگری همچون نام‌گذاری سال‌های مختلف با اسامی متناسب از دیگر تدابیر هوشمندانه معظم‌له در خلال این سال‌ها بوده است.

*برای مردم در جریان پیروزی انقلاب تا چه اندازه نقش قائل هستید و وظیفه ملت در ادامه راه را چه می‌دانید؟

به فرموده رهبر، بزرگترین سرمایه نظام اعتماد بین مردم و مسئولان است. بعد از انقلاب مردم اطمینان خود را به نظام همواره نشان داده‌اند. به عنوان مثال در زمان تهاجم رژیم بعث عراق ملت از مرزهای جغرافیایی به خوبی دفاع کرد. همچنین اگر بخواهیم در زمینه مرزهای سیاسی عملکرد آنها را بسنجیم می‌توان به واکنش مردم به بی‌حرمتی‌های صورت‌گرفته در روز عاشورا اشاره کرد که به خوبی به صحنه آمدند.

نکته دیگر اینکه، با توجه به تمرکز دشمنان انقلاب در شرایط کنونی بر روی مباحث‌اقتصادی شاهد همراهی خوب مردم در تحقق فرمان اقتصاد مقاومتی هستیم و به نوعی ملت همواره از مسئولان جلوتر هستند.

در شهرستان بیجار هم با وجود شرایط تورمی و تحریم‌ها مردم وقار و عزت‌نفس خود را حفظ کرده و می‌دانند این اوضاع تنها به علت مدیریت داخلی نیست و تحریم‌های استکبار هم نقش داشته است که این نشان از درک بالای مردم از شرایط دارد.

*دولت دهم تا چه حد توانسته در تحقق آرمان‌های انقلاب فعالیت کند؟   ‌

ببینید دولت بر روی شعار عدالت محوری حرکت کرده و عدالت یعنی هرچیز در سرجای خود.

مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان از ترس و واهمه دشمنان از «اسلام کار» و «اسلام اقدام» یاد کردند و اگر به تصمیمات دولت نگاه جامعی بیندازیم روشن می‌شود دولت در این زمینه کارنامه نسبتاً موفقی داشته است.

اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد و تنها مختص دولت‌های نهم و دهم هم نیست آن است که مجموع دولت‌های پس از انقلاب در خصوص معرفی دستاوردها و خدمات دولت چندان عملکرد رضایت بخشی نداشته‌اند که این ناشی از ضعف ما در زمینه اطلاع رسانی است.

*و به عنوان آخرین سوال آینده انقلاب را به چه صورت ترسیم می‌کنید؟

آینده انقلاب بسیار مهم است و باید برنامه‌هایمان را در این حوزه گسترده کنیم. در واقع باید آینده را به دست جوانان بدهیم. حدود یک سوم از جمعیت یک‌میلیون و 500 هزار نفری استان کردستان را جوانان تشکیل می‌دهند که این به نوبه خود هم می‌تواند فرصت و هم تهدید باشد؛ اگر برنامه‌ریزی درست انجام دهیم تبدیل به فرصت می‌شود و اگر برنامه ضعیف باشد و نتوانیم برای جوانان کار کنیم تبدیل به تهدید می‌شود.

دشمن هم تلاش خود را معطوف به کار بر روی جوانان کرده، اما مهم‌ترین مسئله جوانان فارغ از مسائل اشتغال، مسکن و ازدواج، بحران هویت است، به این معنی که جوان اکنون نمی‌داند که حقیقت انقلاب چگونه شکل گرفته است و فقط در جلسات و از زبان مسئولان شنیده است.

می‌خواهم این را در آخر صحبت‌هایم هم بگویم که ما در بحث تئوریزه کردن انقلاب برای نسل جوان واقعا مشکل داشته‌ایم و باید با چالش‌های موجود در این زمینه با شهامت و دقت بیشتر حرکت کنیم.

انتهای پیام/79008/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول