اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) مطرح کرد

اربعین بزرگ‌ترین اجتماع دینی و سیاسی شیعه / پاسداشت قیام ثارالله در میعادگاه نینوا

خبرگزاری فارس: مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت: با گذشت قرن‌ها از واقعه عاشورا شاهد بزرگ‌ترین اجتماع دینی و سیاسی شیعیان از هر رنگ و نژاد در میعادگاه نینوا هستیم.

اربعین بزرگ‌ترین اجتماع دینی و سیاسی شیعه / پاسداشت قیام ثارالله در میعادگاه نینوا

حجت‌الاسلام مهدی اسماعیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به ضرورت برگزاری مراسم اربعین حسینی ابراز کرد: برگزاری چنین یادواره بزرگی در هر سال در واقع قصد زیارت، دیدار و ارتباط و پیوند با روح پاک و مطهر رادمردی است که عاشقانه و با هدف دفاع از ارزش‌های معنوی جان خویش را فدا کرد.

وی افزود: این حضور معنادار امکان این حقیقت را به عزاداران می‌دهد تا با گذر به گذشته تاریخ و یادآوری رنج‌ها و دردهای امام شهید خویش بار دیگر با آرمان‌ها و اهداف بلند انسان‌هایی که به بزرگی تاریخ هستند بیعت کنند و راه به هویت انسانی خویش را باز یابد.

اربعین مورد تایید ائمه معصوم(ع) است

مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه برای نخستین بار جابر از اصحاب رسول خدا(ص) در چهلمین روز شهادت اباعبدالله(ع) بر سر مزار آن امام شهید حاضر شد گفت: او را می‌توان مؤسس اربعین حسینی نامید که با تحمل رنج‌های بسیار از مدینه راهی نینوا شد تا یاد و راه سیدالشهدا(ع) در طول تاریخ جاودانه شود.

وی ادامه داد: روش و سنت جابر مورد تایید رسمی ائمه اطهار(ع) قرار گرفت به طوری که امام صادق(ع) آداب زیارت و کیفیت آن را به صفوان جمال و در هنگام حضور در کنار مرقد مطهر جد بزرگوار خویش، امام حسین(ع) آموزش می‌دهد تا تأییدی بر این سنت حسنه بوده و چراغ راه آیندگان قرار گیرد.

اسماعیلی با اشاره به قداست قائل شدن برای عدد 40 در بسیاری از فرهنگ‌ها از جمله در متون دینی بیان داشت: این تقدس برای دیگر اعداد از جمله هفت هم وارد شده و در مسائل دینی مانند طواف بر گرد خانه کعبه و سعی صفا و مروه نیز دیده می‌شود.

مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) اظهار کرد: مناجات حضرت موسی(ع) با پروردگار عالمیان نیز 40 روز طول کشید تا به کمال برسد و پس از آن بود که آن پیامبر الهی با دریافت الواح و دستورات خداوند رسالت خویش را استمرار بخشید.

وی چله‌نشینی را به عنوان یکی از رسوم جویندگان کمال روحانی مورد توجه قرار داد و افزود: این افراد این کار را به منظور زدودن گرد و غبارها از روح و روان خویش انجام داده و جان خود را آماده تابش الهام‌های غیبی می‌کردند.

اسماعیلی گفت: امام حسن عسکری(ع) در روایتی زیارت اربعین را از نشانه‌های ایمان و از اصول پنج‌گانه شیعه معرفی فرموده‌اند و در بیانی دیگر می‌فرمایند « عرض ارادت به مقام شامخ حضرت سیٌد الشهداء (ع) از راه دور یا نزدیک مرز شناسایی شیعه و پیرو مکتب اهل بیت(ع) بودن است».

کسب معرفت و رشد معنوی هدف اربعین حسینی است

مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه فلسفه این ارتباط روحانی کسب معرفت، تربیت و پیشرفت در مسیر دستیابی به کمالات معنوی است عنوان داشت: امروز با گذشت قرن‌ها از واقعه عاشورا شاهد بزرگ‌ترین اجتماع دینی و سیاسی شیعیان از هر رنگ و نژاد در میعادگاه نینوا هستیم که تنها هدفشان، پاسداشت قیام بزرگ مردی از تبار محمد(ص) است که هدفش چیزی جز احیای دین اسلام و امر به معروف و نهی از منکر نبود.

انتهای پیام/78004/و30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول