اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دانشجوی نمونه دانشگاه علمی ـ کاربردی:

همدان کتابخانه مناسب رشته گرافیک ندارد

خبرگزاری فارس: دانشجوی نمونه دانشگاه علمی ـ کاربردی به نبود کتابخانه مناسبی در حوزه گرافیک اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش معلمان هنرستان‌ها را بر اساس اطلاعات بالای هنری معلمان گزینش کند.

همدان کتابخانه مناسب رشته گرافیک ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان در مراسمی از 10 دانشجوی نمونه سال 1391 دانشگاه جامع علمی کاربردی در گروه‌های صنعت، کشاورزی، مدیریت، خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر تقدیر شد.

معصومه فرخی از دانشگاه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر همدان به عنوان دانشجوی برتر در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور انتخاب شد که در ادامه گفت‌وگوی وی را می‌خوانید:

فارس: لطفاً خود را معرفی کنید:

فرخی: معصومه فرخی متولد سال 1366 دانشجوی ترم آخر رشته گرافیک هستم که در سال 91 به عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه‌های علمی- کاربردی کشور شناخته شدم.

هم‌اکنون در دانشگاه علمی- کاربردی فرهنگ و هنر همدان مشغول به تحصیل هستم که امسال با اتمام تحصیل در دوره کارشناسی تصمیم به یک سال استراحت دارم و سپس مجدد تحصیل خود را ادامه می‌دهم که امیدوارم تا مقطع دکترا ادامه یابد.

فارس: چرا رشته هنر را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کردید؟

فرخی: با توجه به اینکه از دوران دبیرستان بنده علاقه زیادی به رشته هنر داشتم، تصمیم به ادامه تحصیل دانشگاهی در رشته گرافیک گرفتم رشته‌ای که امروز می‌تواند در زمینه‌های طراحی و نقاشی ایده‌های بسیاری در مقابل آدمی ترسیم کند و او را به دنیای خلق تصاویر نزدیک کند.

فارس: از رشته گرافیک بیشتر بگوئید.

فرخی: امروز تصور برخی بر این امر است که برای طراحی و ساخت تصاویر و طرح‌های کاربردی تنها برخورداری از علم فتوشاپ کافی است، در حالی که گرافیک علم جداگانه‌ای است که نیازمند ابزار گرافیکی است و طراحی حرفه‌ای و کاربردی را به دنبال دارد.

فارس: امروز با نمونه شدن وظایف شما سنگین شده است، آیا برنامه خاصی دارید؟

فرخی: صد در صد وظیفه من با انتخاب به عنوان دانشجوی نمونه سنگین‌تر شده است به طوری که باید خود را برای رسیدن به پله‌های بالاتر تحصیلی آماده کنم زیرا امروز دیگر نمونه شدن برایم عادی شده است و باید خود را برای ادامه تحصیل و دستیابی به قله‌های بالاتر آماده کرد، افق دید نخست من کارشناسی ارشد و سپس دکتراست که امیدوارم در آینده تحقق یابد.

فارس: چه فاکتورهای برای انتخاب دانشجوی نمونه مد نظر بود؟

فرخی: هر سال بر اساس معیارهایی دانشجویان نمونه دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند که معیارهای زیادی مد نظر قرار می‌گیرد به طوری که میانگین نمرات درسی، حضور در جشنواره‌ها، مسابقات، همایش‌ها و... را ارزیابی کرده و دانشجوی نمونه را انتخاب می‌کنند که امسال بنده توانستم به چنین توفیقی دست یابم.

فارس: برای دست‌یابی به ارتقای علمی و رسیدن به مقاطع بالاتر چه موانعی بر سر راه خود احساس می‌کنید؟

فرخی: موانعی وجود ندارد بلکه اگر مانعی است، خود فرد است چرا که اگر فردی بخواهد راه موفقیت را پیش گرفته و بپیماید هیچ مانعی نمی‌تواند مانع از پیشرفت او شود.

آدمی با پیدا کردن راه صحیح پیشرفت و اهداف متعالی می‌تواند هر مانعی که برای رسیدن به پیشرفت است، را رد کرده و به توفیقات مطلوب خود دست یابد.

فارس: نظر شما راجع به هنرستان‌ها که هنرآموزان در آن مشغول به تحصیل هستند، چیست؟

فرخی: امروز در هنرستان‌ها مدرسان خوبی وجود ندارد و افرادی که در آموزش و پرورش به تدریس هنر شاغل هستند، افراد قوی در حوزه هنر نیستند که باید این افراد به لحاظ اطلاعات بالای هنری گزینش شوند.

در حال حاضر بسیاری از افراد هستند که به لحاظ علمی و کاری بالاترند اما افرادی پست معلمی در هنرستان‌ها را در اختیار دارند که خیلی ضعیف هستند به طوری معلمی که در هنرستان در رشته گرافیک به ما تدریس می‌کرد، لیسانس کارگردانی داشت که ربطی به رشته گرافیک نداشت.

فارس: وضعیت کتاب‌های مناسب رشته گرافیک در همدان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فرخی: در همدان کتابخانه مطلوب رشته گرافیک نداریم، صرفاً کتابخانه حوزه هنری است که کتاب‌هایش کامل نیست به طوری که از 40 تا کتاب ارشد، سه عنوان آن را دارد و چند کتاب مرجع هم دارد که آنها را نمی‌توان خارج کرد و فضایی هم ندارد که بتوان در داخل حوزه هنری به مطالعه پرداخت.

فارس: کمبود کتاب را با دانشگاه در میان گذاشته‌اید؟

فرخی: گویا چند سال پیش به اندازه حدود 5 میلیون تا 6 میلیون تومان کتاب‌های هنر خریداری شده است که دانشگاه امام حسین (ع) این کتاب‌ها را در کتابخانه خود می‌گذارد و با توجه به اینکه دانشجویان اجازه ورود به این دانشگاه را ندارند، مورد استفاده دانشجویان هنر قرار نگرفت.

فارس: چرا رشته هنر و گرافیک تا این اندازه برای شما جذابیت دارد؟

فرخی: «زندگی کشیدن تصویر است نه جمع کردن ارقام» این جمله‌ای است که هر وقت کسی از من علت رفتن به رشته هنر را می‌پرسد به زبان می‌آورم.

در مقطع کوتاهی رشته گرافیک را رها کردم اما وقتی در یک همایش استاد گرافیک ایران آقای شیوا را دیدم از وی خواستم با یک جمله گرافیک را توصیف کند که ایشان تنها به کلمه «عشق» بسنده کرد و همین یک کلمه مجدد مرا به دنیای گرافیک برگرداند.

فارس: خانواده مخالفتی در انتخاب رشته هنر و گرافیک نداشتند؟

فرخی: با توجه به اینکه بنده از کودکی به نقاشی علاقمند بودم، از بچگی دوست داشتم نقاش شوم و کار هنر و تصویر را بسیار دوست داشتم به همین علت خانواده نیز بسیار مرا حمایت کردند.

به طوری که هر زمان که بنده در جشنواره یا مسابقه‌ای مقامی کسب می‌کنم پدرم به این بیت شعر بسنده می‌کند: فرزند هنر باش نه فرزند پدر * فرزند هنر زنده کند نام پدر.

فارس: سخن پایانی.....

فرخی: خیلی خوشحالم که این افتخار نصیب من و استان همدان شد و در این راستا این موفقیت را به خاطر زحمات پدر و مادرم به آن‌ها تقدیم می‌کنم و از همه اساتید، رئیس و پرسنل دانشگاه نیز به خاطر حمایتشان تشکر می‌کنم.

===============

سیده فریده حسینی فرزام

انتهای پیام/89003/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول