اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با فارس:

برنامه ملی رشد همه‌جانبه کودکان تدوین شد

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: برنامه و سند ملی رشد و تکامل همه‌جانبه کودکان صفر تا ۸ سال تدوین شد و در صورت تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال آینده اجرا می‌شود.

برنامه ملی رشد همه‌جانبه کودکان تدوین شد

علیرضا مصداقی نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: پیش نویس برنامه و سند ملی رشد و تکامل کودکان صفر تا 8 سال با مشارکت سازمانهای مرتبط تدوین شد. مطابق این برنامه باید به ارتقای شاخص های سلامت جسمی،روانی، اجتماعی و معنوی کودکان کشور تا 5 سال آینده برسیم.

وی گفت: مطابق آموزه‌های دینی و اصول علمی شخصیت انسانها عموماً تا سن 8 سالگی شکل می‌گیرد و اگر در این دوران همه ابعاد سلامت کودکان به درستی مورد توجه قرار گیرد می‌توانیم به آینده کشور و پیشرفت آن امیدوار باشیم.

وی افزود: برنامه و سند ملی رشد و تکامل همه جانبه کودکان چند اصل اساسی دارد که شامل تعیین گروه سنی کودکان، اصل عدالت،اصل همکاری بین بخشی، اصل تعیین متولی و اصل مشارکت جامعه است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: پس از تحقیقات و بررسی‌های انجام شده و با توجه به اجرای برنامه‌های مشابه در کشورهای دیگر و تعاریف بین‌المللی گروه سنی صفر تا 8 سال به عنوان گروه مورد نطر برای اجرای این برنامه تعیین شد و البته لزوم توجه به آموزش والدین از قبل از تولد نوزاد و حتی قبل از تشکیل جنین ثابت شده است.

مصداقی‌نیا گفت: بر این اساس لازم است که زوجها قبل از تصمیم به فرزند دار شدن آموزشهایی را دریافت کنند و توانمندی هایی را به دست آورند تا بتوانند فرزندان سالمی پرورش دهند.

وی اضافه کرد: اصل عدالت نیز به این موضوع توجه دارد که کودکان خانواده های فقیر و حاشیه نشین بیش از افراد دارا و شهرنشین به حمایتهای دولت نیازمند هستند و باید دولت امکانات بیشتری را برای آنان تأمین کند.

معاون وزیر بهداشت افزود: مطابق این برنامه کودکان صفر تا 8 سال به سه گروه مختلف تقسیم می‌شوند، که شامل کودکان صفر تا 3 سال، کودکان 4 تا 5 سال و کودکان 6 تا 8 سال که هر کدام این گروهها نیازمندیهای مخصوص خود را دارند.

وی گفت: کودکان صفر تا 3 سال بیش از هر چیز به عواطف والدین و نزدیکی در کنار پدر و مادر و بازی های مخصوص این سن دارند، کودکان 4 تا 5 سال نیازمند آموزشهای اجتماعی شدن هستند و مهمترین مراکزی که می‌توانند این آموزشها را ارائه کنند، مهد کودکها هستند که عمدتاً تحت نظارت سازمان بهزیستی هستند.

مصداقی نیا افزود:‌ برای گروه 6 تا 8 سال مهمترین نیاز آموزشهایی است که در دوره‌های پیش دبستانی و دبستان از طریق آموزش و پرورش باید ارائه شود و اگر تمام این مراحل با یک برنامه‌ریزی جامع نگر و هماهنگ اجرا نشود، نمی‌توانیم به هدف نهایی که ارتقای سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان و آینده سازان کشور است، برسیم.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد:‌ اجرای این برنامه‌ها نیازمند مشارکت بین بخشی بین سازمانهای مسئول است. در این برنامه سازمانهای مسئول شامل وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صدا و سیما، وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان است.

وی گفت: سند ملی رشد و تکامل کودکان کشور شامل موارد مختلفی از جمله کودک و بازی، کودک و قوانین، سوانح کودکان، کاهش مرگ و میر کودکان و آموزش خانواده و جامعه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول