اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از نظر تنوع

ایران سومین کشور جهان در تولید محصولات باغی است

خبرگزاری فارس: رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ایران با داشتن 15 محصول باغی مهم دارای مقام جهانی از نظر تنوع تولید محصولات باغی، بعد از کشورهای چین و آمریکا بوده و مشترکاً با ترکیه رتبه سوم دنیا را از آن خود کرده است.

ایران سومین کشور جهان در تولید محصولات باغی است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه سرشماری کشاورزی در تمام نقاط شهری، روستایی و عشایری کشور در سال 1392 انجام خواهد شد، اظهار کرد: مرکز آمار ایران، استان‌های آذربایجان‌شرقی، فارس و گیلان را برای اجرای آزمایشی این سرشماری در سال‌جاری انتخاب کرده است و اجرای آزمایشی این طرح، از 11 آذرماه آغاز شده و تا 30 آذر‌ماه به مدت 20 روز در این سه استان اجرا خواهد شد.

وی با تاکید به اهمیت سرشماری بخش کشاورزی در امر مدیریت بهینه برنامه‌های توسعه‌ای افزود: کشاورزی در بسیاری از کشورها محور توسعه قرار گرفته و در ایران نیز این بخش از اهمیت بسزایی برخوردار است.

محمدیان ادامه داد: گسترش و تکمیل زیرساخت‌ها لازمه توسعه کشاورزی است و بخش کشاورزی می‌تواند نقش عمده‌ای در رونق اقتصادی داشته و محصولاتش جایگزین مناسبی برای صادرات نفت باشد.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به خصوص در هشت سال اخیر، هدف و تلاش مسئولان در این راستا قرار گرفته است که کشور در تولید محصولات کشاورزی و به ویژه محصولات راهبردی به خودکفایی کامل برسد و در این راه توفیقات قابل توجهی نیز حاصل آمده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: براساس اطلاعات فائو، کشور در تولید یک سوم از تعداد محصولات اصلی دنیا دارای رتبه‌های اول تا دهم جهان بوده و سهم محصولات باغی 15 و محصولات زراعی 7 محصول است.

وی گفت: ایران اسلامی با داشتن 15 محصول باغی مهم دارای مقام جهانی از نظر تنوع تولید محصولات باغی بعد از کشورهای چین و آمریکا و مشترکاً با ترکیه رتبه سوم دنیا را از آن خود کرده است.

این مسئول افزود: از نظر صادرات محصولات کشاورزی نیز در صادرات 10 محصول دارای رتبه‌های اول تا دهم جهان است با این توضیح که بر اساس منابع فائو، تجارت جهانی محصولات کشاورزی دنیا متکی بر صادرات و واردات 35 محصول اصلی بوده و از بین کشورهای جهان 64 کشور صادرکننده محصولات زراعی و 55 کشور صادرکننده محصولات باغی هستند.

وی با اشاره به اینکه محصولات ارزشمند دیگری نظیر زعفران، زرشک و زیره نیز در ایران تولید می‌شود که به دلیل قرار نگرفتن در شمار محصولات اصلی کشاورزی از نظر فائو، در این طبقه‌بندی‌ها لحاظ نشده است و ایران در واقع جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دنیا در تعدادی از این محصولات است، افزود: کشاورزی در بسیاری از کشورها محور توسعه قرار گرفته و در ایران نیز این بخش از اهمیت بسزایی برخوردار است.

محمدیان در ادامه با اشاره به اینکه سرشماری عمومی کشاورزی قبلاً در سال‌های 52، 67، 72 و 82 انجام پذیرفته است، افزود: هم‌اینک با انجام آزمایشی سرشماری عمومی کشاورزی در استان، اجرای سرشماری برای سال 1392 در دستور کار مرکز آمار ایران قرار گرفته و با انجام سرشماری‌های عمومی کشاورزی زمینه‌های لازم برای آمارگیری‌های کشاورزی در بخش باغداری، زراعت، دامداری، بخش طیور، بهره‌برداری‌های گل و گیاهان زینتی، کندو و زنبورعسل و ماهی و میگو تحقق می‌یابد و در واقع نقطه تحولی و عطف در سرشماری‌‌های عمومی‌کشور است، زیرا با استفاده از روش‌های الکترونیکی مدرن انجام و خطای احتمالی را به حداقل آن کاهش می‌دهد.

وی، هدف از اجرای این طرح را تهیه چهارچوب آماری برای اجرای طرح‌های نمونه‌گیری، تهیه اطلاعات ساختاری و پایه‌ای بخش کشاورزی قابل ارائه در سطوح جغرافیایی کوچک و طبقات بهره‌برداری برای مدت زمان آماری و دوره آمارگیری معین، تهیه آمارهای مورد نیاز برای بررسی امنیت غذایی در راستای توصیه‌های FAO و نیز بررسی و احصای نیازهای برنامه پنجم توسعه در بخش کشاورزی، آب، توسعه روستایی و محیط زیست عنوان کرد.

محمدیان گفت: با توجه به اینکه سرشماری کشاورزی به صورت محدود و آزمایشی در شهرستان شبستر انجام می‌پذیرد، انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی‌ربط به ویژه فرمانداری، مدیریت جهادکشاورزی، معتمدان محلی و خصوصاً بهره‌برداران بخش کشاورزی در این حوزه، همکاری لازم را با ماموران سرشماری کشاورزی که با جلیقه و کارت شناسایی مخصوص به بهره‌برداران مراجعه خواهند کرد، داشته باشند.

پنجمین سرشماری ملی در بخش کشاورزی، درسال 1392 در دستور کار مرکز آمار ایران قرار گرفته و با انجام سرشماری‌های عمومی کشاورزی، زمینه‌های لازم برای آمارگیری‌های کشاورزی در سطح کشور تحقق می‌یابد.

در این آمارگیری، تعداد اقلام پرسشنامه بهره‌برداری 819 مورد و تعداد اقلام پرسشنامه آبادی 46 مورد خواهد بود.

در کنار آمارگیری‌های مذکور، برخی اطلاعات آماری ثبتی کشاورزی از طریق سازمان‌ها و معاونت‌های تابعه وزارت جهادکشاورزی دریافت و به صورت سالانه در سالنامه آماری کشور منعکس شده است و در برنامه‌ریزی‌های توسعه بخش کشاورزی، نقش ارزنده‌ای را ایفا خواهد کرد.

 

انتهای پیام/60002‌/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول