اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی دانشگاه تهران:

حکمت‌محوری الگوی جدید دانشگاه‌های اسلامی است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌های اسلامی در الگوی جدید حکمت‌محور خواهند بود و برای تحقق این امر حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب شوند.

حکمت‌محوری الگوی جدید دانشگاه‌های اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، قاسم عموعابدینی در هفتمین جشنواره پژوهشی «تحول در علوم انسانی با رویکرد اسلامی، کاربردی، بین‌المللی» که ظهر امروز در پردیس قم دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: بر اساس آمارهای بین‌المللی رتبه نخست تولید علم جهان در سال گذشته با رشد 20 درصدی در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی با بیان اینکه مراکز علمی جهان با وجود تحریم‌ها نیازمند همکاری با دانشگاه‌های ایرانی هستند افزود: ایران هم‌اکنون دو درصد سهم تولید علم جهانی را در اختیار داشته و در این میان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با در نظر گرفتن سهم 25 درصدی در ایران، نیم درصد در تولید علم جهانی نقش دارند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان اینکه تمام دانش‌های بشری به دو حوزه سخت و نرم تقسیم می‌شوند بیان داشت: دانشمندان ایرانی امروز در بخش سخت یعنی علوم فنی، پزشکی و مهندسی پیشرفت‌های فراوانی داشته و همگام با برخی کشورهای قدرتمند حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: با وجود همه پیشرفت‌هایی که در علوم تجربی و مهندسی در سراسر جهان دیده می‌شود، چالش در علوم انسانی در همه کشورها دیده می‌شود و مشکلات در این خصوص هم هر روز بیشتر می‌شود.

عموعابدینی با بیان اینکه مشکل اصلی علوم انسانی غربی عدم وجود رویکرد الهی و ارزشی است تصریح کرد: بدون این نگاه نمی‌توان علوم انسانی‌ را طرح‌ریزی کرد که بتواند چالش‌های پیش روی بشر را برطرف کند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با تاکید بر نقش اساسی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در توسعه علوم گفت: تا پیش از انقلاب گسترش دانشگاه‌ها بر اساس مدرک‌گرایی صورت می‌گرفت اما پس از انقلاب پژوهش‌محوری مبنای عمل قرار گرفت و امروز نسل سوم مجامع علمی یعنی فن‌آفرین در سطح بین‌المللی در حال شکل‌گیری هستند.

وی اضافه کرد: با وجود همه نظریه‌پردازی‌ها در علوم کاربردی باز هم خلأ ناشی از نبود ارزش‌گرایی و نگاه دینی به علوم در همه دنیا دیده می‌شود بنابراین ملت ایران باید الگوی جدیدی از دانشگاه را به جهانیان معرفی کند که در هر دو حوزه سخت و نرم دارای کارآمدی باشد.

عموعابدینی با بیان اینکه دانشگاه‌های اسلامی در الگوی جدید حکمت‌محور خواهند بود عنوان داشت: در این صورت می‌توان کمبودهای علمی و پژوهشی را در جهان برطرف کرد و در این راستا به تعبیر بنیان‌گذار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب شوند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود: دانشگاه حکمت‌آفرین باید به صورت پایلوت در یکی از مراکز علمی کشور ایجاد شود و طرح اولیه آن هم خدمت مقام معظم رهبری ارائه شده است.

وی در ادامه با اشاره به هفته پژوهش و تلاش دانشجویان و اساتید پردیس قم دانشگاه تهران در این خصوص گفت: جهان تشنه معارف ناب دینی است اما مسلمانان زمانی می‌توانند حرف خود را به دنیا عرضه کنند که سطح فکر بین‌المللی داشته و شیوه کار آن‌ها بر اساس اصول جهانی باشد و در این میان می‌توان از ظرفیت‌های گسترده‌ای که به دلیل استقرار حوزه علمیه در قم وجود دارد بهره‌مند شد.

انتهای پیام/78004/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول