اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان خبر داد

افزایش 40 درصدی قیمت فرش صادراتی دستباف اصفهان

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان گفت: فرش دستباف صادراتی اصفهان با توجه به افزایش قیمت دلار 40 درصد افزایش قیمت پیداکرده است.

افزایش 40 درصدی قیمت فرش صادراتی دستباف اصفهان

محمود دایی در حاشیه برگزاری نمایشگاه فرش در اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به وضعیت فرش در اصفهان اظهار کرد: نرخ صادرات فرش اصفهان با توجه به افزایش و نوسانات نرخ دلار 40 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: به عنوان مثال فرش ابریشم که سال گذشته 80 میلیون بود اکنون 280 میلیون تومان شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان تصریح کرد: با وجود چنین اوضاعی برای بافندگان فرش مقرون به صرفه نیست که فرش ببافند چرا که هر کار دیگری انجام دهند دستمزد بیش از دستمزد بافت فرش به دست می‌آورند.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز دستگاه‌های فرش‌بافی نیز کم شده است و بافندگان به بافت فرش خانگی روی آورده‌اند.

دایی گفت: در حال حاضر تک فروشی فرش خانه‌داری و در ابعاد 3×2 در بازار فروش فرش خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که فروشندگان نیز فقط با پول نقد داد و وسط می‌کنند و نسیه‌ای وجود ندارد.

وی همچنین از کاهش خریداران خارجی از فرش دستباف خبر داد و گفت: در نمایشگاه فرش سال گذشته 20 نفر خارجی فرش دستباف خریدند و امسال تا کنون فقط سه نفر فرش خریداری کردند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه دستمزد فرش‌بافی هم افزایش داشته است، افزود: مصالح اولیه فرش نیز گران شده است.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی کسی فرش دستباف نمی‌فروشد و برای بافندگان هم مقرون به صرفه نیست.

دایی از رونق خریداری فرش دست دوم بین عامه مردم اشاره کرد و گفت: 15 روز است با وضعیت اخیر نرخ دلار خرید قالی دست دوم رونق گرفته است.

وی اضافه کرد: رنگ فرش نیز در این مدت 20 درصد افزایش قیمت داشته است و خریداری برخی از رنگ‌ها از خارج از کشور در این افزایش بی تأثیر نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان در مورد بافندگان فرش گفت: در حال حاضر کسانی که پروانه تولید فرش دارند فقط مجبور به بافت هستند و بقیه کار بافت را متوقف کرده‌اند.

وی همچنین در مورد بیمه تصریح کرد: فروشندگان فرش از خدمات بیمه‌ای برخوردار نیستند و فقط تولیدکنندگان فرش حمایت می‌شوند.

دایی تاکید کرد: تولید‌کنندگان فرش داخلی نتوانستند بنا به سلیقه مخاطبان و نیاز روز فرش دستباف را با طراحی جدید تولید و همچنان سنتی و قدیمی هستند، اما برخی از کشورها روی نقشه‌ها و طرح‌ها و رنگ‌ها کار کردند و خواسته‌های متقاضیان را

برطرف کردند.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول