اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم:

امام هادی(ع) پایه‌گذار مسئله زعامت در جهان تشیع بود

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: امام هادی(ع) موضوع زعامت را در جریان مسائل سیاسی و فرهنگی تشیع پایه‌گذاری کرد.

امام هادی(ع) پایه‌گذار مسئله زعامت در جهان تشیع بود

حجت‌الاسلام محمود نجاریان‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک میلاد امام هادی(ع) اظهار کرد: این امام بزرگوار در سن شش سالگی به امامت رسید و چون قبل از آن امام جواد(ع) در هشت سالگی به امامت رسیده بود، شیعیان امامت ایشان را پذیرفتند.

وی با اشاره به ویژگی‌های سیاسی اجتماعی دوران امامت امام هادی(ع) ادامه داد: در این زمان نهضت‌ها و قیام‌های علویان و غیر علویان گسترش یافت به طوری که این قیام‌ها به امری طبیعی در این جامعه تبدیل شد.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم خاطر نشان کرد: اگرچه این قیام‌ها به شدت سرکوب می‌شد اما اثر خود را می‌گذاشت و نارضایتی‌ها را تداوم می‌بخشید.

وی گفت: امام هادی(ع) با زیرکی که داشت به طور مستقیم در این قیام‌ها وارد نشد و شیوه مبارزاتی خود را به صورت خاص پیگیری می‌کرد.

نجاریان‌زاده تربیت شاگردان را یکی از این فعالیت‌ها دانست و افزود: ایشان بزرگانی چون عبدالعظیم حسنی را تربیت کرد و به سراسر جهان اسلام فرستاد.

وی ابراز داشت: همین کار شیوه‌ای از مبارزه در برابر حکومت عباسی بود که حساسیت‌ جدید ایجاد نمی‌کرد و جان شیعیان را به خطر نمی‌انداخت.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم این حرکت امام هادی(ع) را پایه‌گذاری شبکه زعامت دانست و اظهار داشت: این موضوع تا امروز نیز ادامه داشته و در غیبت کبری همین شبکه زعامت مسئولیت رسیدگی به امور شیعیان را به عهده دارد.

وی ادامه داد: در واقع این کار امام هادی(ع) شیعیان را برای غیبت امام عصر(عج) آماده کرد و به آنان نشان داد که در زمان غیبت باید به اسلام‌شناسان عادل و آگاه به امور زمان مراجعه کنند.

مبارزه امام دهم با فرقه‌ها و افکار انحرافی

نجاریان‌زاده مبارزه امام هادی(ع) با فرقه‌ها و افکار انحرافی را از دیگر فعالیت‌های مهم دوران این امام بزرگوار دانست.

وی با اشاره به افکار انحرافی موجود در جامعه در زمان امام هادی(ع) بیان کرد: یکی از این عقاید انحرافی اعتقاد به شانس یا نحس بودن مکان‌های خاص بود که امام هادی(ع) در این زمینه روشنگری‌های لازم را داشت.

معاون فرهنگی اداره‌‌کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: این امام بزرگوار از طریق شاگردان خود و جلساتی که به طور خصوصی با شیعیان تشکیل می‌داد، معارف حقیقی اسلام را برای جامعه بازگو می‌کرد و این موضوع موجب شد تا این فرقه‌ها و افکار انحرافی نتوانند جامعه را با خود همراه کنند.

وی اظهار داشت: امام هادی(ع) با روش‌های گوناگون و در فرصت‌های اندکی که می‌یافت هر گونه مصالحه شیعیان با حکومت جور را گناهی بزرگ شمرده و از این طریق مبارزه خود با حکومت عباسی را پیگیری می‌کرد.

امام هادی(ع)؛ الگوی جوانان

نجاریان‌زاده با اشاره به محدودیت‌هایی که حکومت عباسی برای این امام بزرگوار ایجاد کرده بود، عنوان کرد: آن حضرت در محاصره نظامیان حکومت عباسی زندگی می‌کرد.

وی ابراز داشت: حکومت عباسی تمام تلاش خود را به کار بسته بود تا مانع از تماس شیعیان با امام هادی(ع) شده و از وقوع قیام احتمالی جلوگیری کند.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: با این وجود امام هادی(ع) لحظه‌ای از پیگیری مسائل فکری و فرهنگی مسلمانان غافل نشد و از کوچک‌ترین فرصتی در راه روشنگری استفاده می‌کرد.

وی بیان کرد: این خصوصیت امام هادی(ع) امروز باید برای تمام شیعیان و مسلمانان الگو باشد و در جامعه ما نیز جوانان و اقشار تأثیرگذار باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

نجاریان‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی جامعه افزود: هر جوانی که استعداد و امکان فعالیت فرهنگی را دارد باید وارد میدان شده و از هر فرصتی برای مقابله با افکار انحرافی و فرقه‌های نوظهور که حقیقت دین را دچار چالش می‌کند، استفاده کند.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول