اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر رسانه:

با 4 دوربین نمی‌شود هالیوود تکنیکی و تاکتیکی را نقد کرد

خبرگزاری فارس: گوینده رادیو و پژوهشگر رسانه گفت: یکی از برتری‌های غرب در حوزه رسانه نسبت به ایران تکنیکی و تاکتیکی بودن آنها است، در ایران تنها چهار دوربین استاندارد داریم، حال چگونه می‌توانیم نقد هالیوود را انجام دهیم.

با 4 دوربین نمی‌شود هالیوود تکنیکی و تاکتیکی را نقد کرد

مسعود جورابلو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر ماهواره‎ها بیشترین سهم را بر مخاطبان دارند، اما باید دانست که شبکه‎های ماهواره‎ای با پشتوانه یک فلسفه دیرینه خود جلو می‎روند، چیزی که رسانه‎های ما آن را جدی نمی‎گیرند.

وی با بیان اینکه مدتی در تلویزیون ایران مد شده بود که روانشناسان دعوت می‎شدند و در مورد مسائل مختلف صحبت می‎کردند، تصریح کرد: این در حالی است که صدا و سیما نیازمند یک اتاق فکر است تا محتوای فکری را شخصیت‌پردازی کند و به مخاطب خود آموزش غیرمستقیم دهد، نه اینکه به طریق آموزش مستقیم بخواهد افکار را تغییر دهد.

پژوهشگر رسانه افزود: به عنوان مثال شبکه‎های ماهواره‎ای فقط دو ثانیه فرصت دارند تا یک کودک دو ساله که کنترل ماهواره در دست دارد و مدام در حال تغییر شبکه‎های ماهواره‎ای است را به خود جذب کند و در آن دو ثانیه که کودک روی شبکه‎ای ایست می‎کند، برنامه آن شبکه آنقدر باید برای وی جذاب باشد که او از تغییر شبکه انصراف بدهد و متأسفانه دیده می‎شود اغلب شبکه‎های ماهواره در جذب مخاطب ایرانی موفق‎تر است و دستش به مراتب پرتر است.

وی بیان کرد: مشکل دیگر صدا و سیما ما عدم هماهنگی است، ما در صدا و سیما نتوانستیم سه شبکه ملی خود را با هم هماهنگ کنیم، پس چگونه می‎توانیم با ماهواره‎ها مقابله کنیم، به عنوان مثال در هفته دفاع مقدس سه مستند که می‎توانست بیننده خوبی هم داشته باشد به طور همزمان از سه شبکه ملی پخش شد که این امر از عدم هماهنگی بین شبکه‎های ایرانی حکایت دارد.

جورابلو ادامه داد: رسانه‎های ما به دنبال افرادی هستند که حرف، خوب می‎زنند نه اینکه حرفِ خوب بزنند که این امر را می‎توان بیماری ژورنالیست ناقص نامگذاری کرد.

وی با بیان اینکه راهکار من برای مقابله با شبکه‎های غربی این است که، ابتدای امر هیچ کار شتاب‌زده‌ای انجام ندهیم و بودجه کارهای فرهنگی را یک شبه هزینه نکنیم، تاکید کرد: به عنوان مثال در چند فستیوالی که به تازگی برگزار شده ما چه نتایج خوبی را کسب کرده‎ایم، صرف این هزینه و برگزاری برنامه‎های سطحی بدون مطالعات عمیق همچون قرار دادن گیلاس روی کیک است که تنها جنبه تزیینی دارد و هیچ تغییر دیگری ایجاد نمی‎کند.

تحلیلگر امور فرهنگی و اجتماعی گفت: برنامه‎های فرهنگی یک شبه به جواب نمی‎رسد، بلکه این برنامه‎ها باید به صورت درازمدت برنامه‎ریزی شود، ما باید در دراز مدت اندیشه‎ها را تغییر دهیم و برای این کار لازم است ابتدا شرایط و نحوه زندگی را تغییر داد تا بتوان بر شرایط ملموس زندگی تأثیر گذاشت.

وی تصریح کرد: با تعیین این اتاق‎های فکر باید، شرایط مادی زندگی را تغییر داد، در اندیشه‎های دینی و سنت‌های ما نیز موجود است که اندیشه‌ها تابع عوامل ما است و متأسفانه غرب بیشتر برنامه‌های خود را روی این محور می‌گرداند.

جورابلو با اشاره به اینکه بایدها و نبایدهای سیستم‌های فکری و مدیریتی  ما مشکل دارد، بیان کرد: در عصر ارتباطات فکر و فرهنگ تابع شرایط، کیفیت عینی، نوع و سبک زندگی افراد است و نظام فرهنگی بر چهار رکن باورها، ارزش‎ها، هنجارها و نمادها استوار است و نماد عینی‎ترین بخش فرهنگ است، جریانی که در ماهواره‎ها و رسانه‎های غربی وجود دارد از نماد‎ها و سمبل‎ها تمام اشکال فضای فرهنگی را می‎سازد.

وی ادامه داد: رسانه واسطه بین عده‎ای فرهنگ‌ساز و مردم در جامعه است و این واسطه می‌تواند یک سبک خاص را شیوع بدهد که این شیوه در نوع پوشش روزمره، گفتار، رفتار و گویش باید باشد و می‌تواند ارزش‎ها و انگاره‎ها را تغییر دهد.

تحلیل‌گر امور فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه هالیوود از زمان آغاز خود تا 10 و 15 سال به آزمون و خطا پرداخت و منجر به شکست می‌شد تا توانست راه خود را بیابد، تصریح کرد: نبود یک اتاق فکر مشکل اصلی در حوزه رسانه‌ای ما در مقابل رسانه‌های غربی است.

وی اضافه کرد: در سطح استراتژیک مخاطب شناسی یکی از حوزه‌های علوم ارتباطات به عنوان یک دهکده جهانی است که هالیوود از آن به خوبی بهره می‌برد و از بهترین کارگردانان دنیا با بهره‌گیری از نظام و تئوری صحیح برای به تور انداختن مخاطب استفاده می‌کند.

جورابلو گفت: یکی دیگر از برتری‌های غرب در حوزه رسانه نسبت به ایران تکنیکی و تاکتیکی بودن آنها است، در ایران در حال حاضر پنج فیلم سینمایی بلند ساخته می‌شود، در صورتی که ما تنها چهار دوربین استاندارد داریم، حال چگونه می‌توانیم نقد هالیوود را انجام دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: استفاده از فلسفه در برخورد با مخاطب از دیگر نکات مثبت غرب در بحث استراتژیک است، اینکه آنها به راحتی می‌توانند مطلوب خود را تغییر دهند و فرهنگ‌ها و ایده‌ها و اندیشه‌های آدمی را عوض کنند.

انتهای پیام/ح10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول