اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تپه‌های شنی ریگان میزبان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی

خبرگزاری فارس: بلندترین تپه‌های شنی دنیا در شهرستان ریگان این روزها در حال آماده شدن برای برگزاری مسابقه اتومبیلرانی به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جنوب‌شرق ایران هستند.

تپه‌های شنی ریگان میزبان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، بلندترین تپه‌های شنی دنیا در روستای علی‌آباد پشت‌ریگ شهرستان ریگان در 28 مهر ماه سال جاری میزبان مسابقه اتومبیلرانی به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جنوب‌شرق ایران هستند.

تپه‌هایی که در گذشته‌ای نه چندان دور برای اهالی روستا زحمت بودند، اما اکنون تبدیل به رحمت شده‌اند، این روزها این تپه‌‌های شنی خود را برای میزبانی مسابقات بزرگ اتومبیلرانی جنوب‌شرق ایران آماده می‌کنند.

برگزاری جشنواره در بلندترین تپه‌های شنی دنیا

فرماندار ریگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این زمینه اظهار داشت: ریگان بر اساس کتاب‌ها و اقوال تاریخی از جمله «مجم‌البلدان» شهری باستانی و پررونق بوده که در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است.

محمد برزنگ افزود: ریگان تا قرن هشتم هجری بزرگ‌ترین مرکز تجاری جنوب‌شرق ایران به شمار می‌رفته است و تاریخ آن همزاد با شهر بم بوده و این دو شهر مکمل یکدیگر بوده‌اند.

وی عنوان کرد: شهرستان ریگان علاوه بر آثار باستانی زیبا و جاذب دارای بلندترین تپه‌های شنی دنیا است که در نوع خود بی‌نظیر هستند.

برزنگ بیان داشت: تپه‌های شنی از جمله مناظر بدیع و چشم‌اندازهای زیبای ریگان است که دارای وسعتی حدود 30 کیلومتر مربع و ارتفاع 75 متر هستند.

وی  ابراز داشت: این تپه‌های شنی بزرگ‌ترین تپه‌های شنی جهان به شمار می‌روند و این منطقه در فاصله 10 کیلومتری و در قسمت شمالی مرکز شهرستان قرار دارد و به علت موقعیت مناسب آن روزانه تعداد زیادی از گردشگران برای ورزش و تفریح و ریگ‌درمانی به این محل مراجعه می‌کنند.

فرماندار ریگان تصریح کرد: برای شناسایی این تپه‌های شنی جشنواره‌ای در حاشیه این تپه‌های شنی در 28 مهر ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: همزمان با جشنواره مذکور بزرگ‌ترین مسابقات اتومبیلرانی جنوب‌شرق ایران نیز در این مکان برگزار می‌شود.

 

برزنگ خاطر نشان کرد: اقدامات اولیه برای برگزاری این جشنواره در حاشیه بلندترین تپه‌های شنی دنیا فراهم شده است.

فرماندار ریگان اذعان داشت: در این تپه‌های شنی گردشگری امکانات اولیه مانند استراحتگاه با نصب تعدادی آلاچیق به صورت طبیعی، نصب سرویس بهداشتی و ایجاد راه مناسب انجام شده است و از کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در این منطقه جاذب را داشته باشند، حمایت می‌کنیم.

وی افزود: این منطقه یکی از مناطق بکر و منحصر به ‌فرد در استان کرمان و ایران و حتی دنیا است که از نظر درمانی بسیار مفید برای بعضی از بیماری‌ها است.

محمد برزنگ فرماندار ریگان

اتومبیلرانی 30 ورزشکار در تپه‌های شنی

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ریگان نیز به خبرنگار فارس گفت: برای نخستین بار در استان کرمان مسابقات اتومبیلرانی جنوب‌شرق ایران در ریگان در حاشیه بلندترین تپه‌های شنی دنیا برگزار می‌شود.

محمدجواد قربانی افزود: در این مسابقات قهرمانان اتومبیلرانی ایران از سیستان و بلوچستان حضور دارند که بیش از 30 نفر شرکت کننده در این مسابقات شرکت می‌کنند و احتمال افزایش شرکت‌کنندگان هم وجود دارد.

وی بیان داشت: تمام داوران این مسابقات از فدراسیون اتومبیلرانی ایران هستند و علاوه بر این مسابقات برنامه‌هایی شامل مسابقات طناب‌کشی، پرواز پاراگلایدر، حرکات نمایشی موتور کراس و موسیقی محلی و برپایی سیاه‌چادر و مسابقات شترسواری برگزار می‌شود.

زحمتی که تبدیل به رحمت شد

دهیار روستای علی‌آباد پشت‌ریگ ریگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با راه‌اندازی تعدادی آلاچیق و راه مناسب در این منطقه روزانه 50 گردشگر و مسافر از تپه‌های شنی به عنوان جاذبه‌های گردشگری طبیعی این روستا بازدید می‌کنند.

علی ابراهیم‌پور با اشاره به اینکه در فصل‌هایی از سال حدود پنج متر به ارتفاع این تپه‌ها افزوده می‌شود، افزود: در گذشته این تپه‌های شنی سبب ایجاد مشکلاتی برای اهالی روستا می‌شدند، اما با اقدامات صورت گرفته توسط منابع طبیعی و آبخیزداری و با مالچ‌پاشی از هجوم شن‌های روان به روستا جلوگیری شده و به نظر می‌رسد این تپه‌ها منبع درآمد و ایجاد اشتغال برای روستا در آینده‌ای نزدیک باشند.

وی گفت: ریگ‌درمانی از مزایای این تپه‌های شنی است که تعدادی از ساکنان منطقه با توجه به بیماری‌های پوستی و درد استخوان دراین مکان ریگ‌درمانی می‌کنند.

تپه‌های شنی ریگان

آغاز پرواز بر فراز بلندترین تپه‌های شنی

همچنین این تپه‌های شنی مکان مناسبی برای آموزش پرواز پاراگلایدر هستند، زیرا از احتمال آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌کنند.

احمد زاهدی‌صفا یکی از افرادی است که پرواز و آموزش پالاگلادر را در این تپه‌های شنی آغاز کرده است و به خبرنگار فارس گفت: در این تپه‌های شنی به عنوان بلندترین تپه‌های شنی جهان زمینه مناسبی برای آموزش ورزش پاراگلایدر وجود دارد.

زاهدی‌صفا افزود: با پرواز پاراگلایدر در این تپه‌ها رونق مطلوبی به این منطقه افزوده می‌شود و هر روز شاهد پیشرفت‌هایی در این منطقه می‌شویم.

وی بیان داشت: پرواز پاراگلایدر با توجه به شرایط آب و هوایی ریگان در اوایل صبح و بعد از ظهرها بر فراز تپه‌های شنی انجام می‌شود.

به گزارش فارس، بلندترین تپه‌های شنی دنیا در روستای علی‌آباد پشت‌ریگ در فاصله 10 کیلومتری از مرکز شهرستان ریگان قرار دارند.

.................................

گزارش از موسی ملائیان

.................................

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول