اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خبر داد

دست‌یابی دانشمندان زنجانی به دستاورد پرورش گوسفند چند قلوزا

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از دست‌یابی دانشمندان زنجانی به دستاورد پرورش گوسفند چند قلوزا خبر داد.

دست‌یابی دانشمندان زنجانی به دستاورد پرورش گوسفند چند قلوزا

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدرضا نهاوندی‌پور ظهر امروز در مراسم افتتاح نخستین ایستگاه تحقیقاتی اصلاح نژادی گوسفند در استان زنجان با تاکید بر اینکه این ایستگاه تحقیقاتی برای نخستین بار در کشور در استان زنجان افتتاح می‌شود، اظهار داشت: در مجموع سه ایستگاه تحقیقاتی در زمینه کشاورزی در استان زنجان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های تحقیقاتی قره‌‌چریان، زیتون طارم و خیرآباد سه ایستگاه تحقیقاتی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان است، خاطر نشان کرد: دو مرکز تحقیقاتی نیز در شهرستان‌های ماهنشان و خدابنده ایجاد شده است که در این مراکز به پژوهش‌هایی در زمینه پسته و گندم دیمی پرداخته می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه نخستین ایستگاه تحقیقاتی اصلاح نژادی گوسفند افشاری به وسعت 450 هکتار ایجاد شده است، اضافه کرد: تاکنون 9 هزار میلیون ریال برای این ایستگاه هزینه شده است.

وی با تاکید بر اینکه نخستین ایستگاه تحقیقاتی اصلاح نژادی گوسفند افشاری استان زنجان با هیچ ایستگاه تحقیقاتی قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: این ایستگاه شامل دو بخش تحقیقات آب‌خیزداری و منابع طبیعی و بخش تحقیقات دام‌پروری است.

نهاوندی‌پور با بیان اینکه از 450 هکتار زمین در ایستگاه تحقیقاتی اصلاح نژادی گوسفند افشاری استان، 230 هکتار به بخش پروژه پخش سیلاب اختصاص یافته است، ادامه داد: در این طرح برای انحراف سیلاب از رودخانه قره‌چریان از یک بند انحرافی استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه 5 میلیون متر مکعب آب در منطقه قره‌چریان به سفره‌های زیرزمینی منتقل می‌شود، یادآور شد: با بررسی‌های صورت گرفته چاه‌ها و قنات‌های منطقه 32 لیتر در ثانیه آب دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه بیش از 40 چشمه قنات و چاه تا پایان فصل تابستان و با آب کامل در این منطقه مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: آب مازادی که در داخل سفره‌های زیرزمینی تغذیه می‌شود، پس از پرشدن چشمه‌ها و قنات‌ها در بستر رودخانه زنجانرود روانه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ایستگاه پخش سیلاب تاثیر بی‌نظیری در منطقه قره‌‌چریان گذاشته است، اضافه کرد: عملکرد این ایستگاه با سد تهم قابل مقایسه است و آب آن کاملا بدون تبخیر است.

نهاوند‌ی‌پور با اشاره به اینکه در حال حاضر در هشت منطقه دیگر استان زنجان، پروژه پخش سیلاب اجرا می‌شود، ادامه داد: برای این هشت ایستگاه حدود 80 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با بیان اینکه 9 پروژه پخش سیلاب نیز در نقاط مختلف استان زنجان در دست اجرا است، یادآور شد: اجرای این ایستگاه‌ها به 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه نخستین ایستگاه تحقیقاتی بخش خصوصی در زمینه گوسفند افشار، به همت اساتید دانشگاه زنجان و مرکز زنجان و با حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان ایجاد شده است، تصریح کرد: تثبیت ژن

دو قلوزایی در دانشگاه زنجان طی چهار سال انجام شده است در حالی که در دنیا در کمتر از هشت سال موفق به تثبیت آن نشده‌اند.

وی با بیان اینکه 100 درصد از بره‌ها در ایستگاه تحقیقاتی اصلاح نژادی استان زنجان چندقلو به دنیا آمده است، اضافه کرد: 20 درصد بره‌ها چهارقلو و 80 درصد آنها نیز سه‌قلو است.

نهاوندی‌پور با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین هدف ما تجاری‌سازی دستاورد بزرگ ایستگاه تحقیقاتی در استان زنجان است، خاطر نشان کرد: امیدواریم دستاورد این مرکز باعث تجاری‌سازی و صنعتی‌سازی آن شود.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول