اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از افتتاح‌های هفته دولت در ارومیه

طرح‌های عمرانی ارومیه به ارزش 55 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید

خبرگزاری فارس: طرح‌های عمرانی ارومیه با سرمایه‌گذاری 55 میلیارد تومان به مناسبت هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

طرح‌های عمرانی ارومیه به ارزش 55 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، عصر سه‌شنبه کاروان خبری به مناسبت افتتاح طرح‌های هفته دولت در شهرستان ارومیه که شامل حدود 20 خبرنگار از رسانه‌های محلی استان و همچنین جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی بود، طبق برنامه اعلام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از مقابل این اداره حرکت خود را آغاز کردند.

مقصد نخست کاروان کارخانه «ارومیه شن‌ریز» بود که فاز جدیدی از فعالیت خود را در قالب تولید آسفالت گرم و شن و ماسه دانه‌بندی آغاز می‌کرد.

پس از استقرار کامل کاروان خبری و مسئولان شهرستانی و استانی در این کارخانه مراسم رسمی افتتاح آغاز شد که پس از قرائت قرآن کریم و پخش سرود ملی، بر اساس اعلام مجری، ادیک محمودی یانس به عنوان مدیرعامل کارخانه ارومیه شن‌ریز سخنرانی خود در زمینه مشخصات طرح را آغاز کرد.

محمودی یانس در این سخنان اظهار داشت: شرکت راه و ساختمانی ارومیه شن‌ریز از سال 71 آغاز فعالیت کرده و تاکنون در چند مرحله نسبت به افزایش حجم تولید خود اقدام کرده است.

وی بهره‌برداری از کارخانه تولید آسفالت گرم و شن و ماسه دانه‌بندی شده را یکی از طرح‌های موفق در سطح ملی عنوان کرد و گفت: این کارخانه با ظرفیت تولید 160 تن در ساعت به عنوان یکی از طرح‌های برتر در سطح کشور شناخته می‌شود.

مدیرعامل کارخانه ارومیه شن‌ریز در پایان اظهار خود بیان داشت: اعتبار هزینه شده برای بهره‌برداری از این کارخانه بالغ بر 5 میلیارد و 800 میلیون تومان است که شامل بخش‌های تولید آسفالت گرم، آسفالت رنگی و همچنین شن و ماسه دانه‌بندی شده است.

پس از سخنان محمودی یانس، نوبت به جواد شریف‌نژاد فرماندار ارومیه رسید تا در غیاب استاندار آذربایجان‌غربی که بنا به گفته مسئولان مدعو اصلی برنامه بود، سخنان خود را ایراد کند.

شریف‌نژاد در این سخنرانی کوتاه، اشاره‌ای به اقدامات شهیدان رجایی و باهنر داشت و خاطرنشان کرد: این شهدا در تمام بخش‌های فعالیتی تنها مطیع امر رهبری و پیرو خط ولایت فقیه بودند و همین امر دلیل موفقیت و زنده ماندن نام آنها شده است.

وی با اشاره به طرح‌های مورد بهره‌برداری در سطح شهرستان ارومیه در هفته دولت ابراز داشت: در طول این هفته 115 طرح با اعتباری بالغ بر 55 میلیارد تومان در ارومیه به بهره‌برداری می‌رسد که در بخش‌های مختلف عمرانی، فرهنگی و خدماتی هستند.

فرماندار ارومیه در پایان تصریح کرد: ارومیه با توجه به موقعیت خاص خود باید بیشتر مورد توجه صاحبان صنایع قرار گرفته و مسئولان نیز برای جذب صنایع مختلف به این شهرستان باید تلاش کنند.

پس از سخنان فرماندار نوبت به بهره‌برداری از این کارخانه رسید که برای نمونه قطعه‌ای از آسفالت گرم و همچنین شن و ماسه دانه‌بندی پرده‌برداری و سپس بخش تولید این محصولات افتتاح شد.

نیک‌زی؛ پروژه‌ای برای صادرات فرآورد‌ه‌های بهداشتی

با اتمام بهره‌برداری از این طرح تولیدی نوبت به دومین طرح رسید تا با حضور خبرنگاران افتتاح شود. این طرح به نام نیک‌زی و با خدمات تولید دستمال کاغذی و سایر فرآورده‌های مشابه فعالیت خود را آغاز کرد.

در مراسم افتتاح این طرح نیز ابتدا مدیر بازرگانی کارخانه ضمن ارائه توضیحاتی در زمینه کارخانه اظهار داشت: آذربایجان‌غربی به دلیل هم مرز بودن با چندین کشور می‌تواند به عنوان خط مقدم بازارهای جهانی و به ویژه اروپا شناخته شود.

محمدرضا صامت خاطرنشان کرد: این کارخانه ظرفیت تولید 30 هزار بسته دستمال کاغذی در روز را دارد که برای 66 نفر به صورت مستقیم و 140 نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند.

وی مهم‌ترین مشکل کارخانجات آذربایجان‌غربی را کمبود سرمایه در گردش دانست و عنوان کرد: بارگیری سخت در پایانه مرزی پیرانشهر، مشکلات موجود بر سر راه صادرات به کشورهای همسایه و کمبود سرمایه در گردش کارخانه مشکلات اصلی را تشکیل می‌دهند که نیازمند توجه بیشتر مسئولان استانی و شهرستانی به این امر است.

پس از سخنان مدیر بازرگانی این کارخانه، هیئت همراه فرماندار ارومیه برای بهره‌برداری از کارگاه تولیدی عازم محل مورد نظر شدند که ظاهری آراسته و مناسب داشت و به عنوان یکی از برترین شرکت‌های تولید دستمال کاغذی در ایران شناخته می‌شود.

گفتنی است، این کارخانه در بدو تاسیس خود قراردادی با یکی از شرکت‌های عراق منعقد کرده که در قالب آن محصولات تولیدی خود را برای استفاده مردم عراق به این کشور صادر خواهد کرد.

اروم نارک؛ تولیدکننده فرآورده‌های غذایی

با اتمام کار افتتاح کارخانه دستمال کاغذی نیک‌زی و دریافت تعدادی از محصولات تولیدی این کارخانه توسط خبرنگاران و مسئولان حاضر، نوبت به پروژه بعدی یعنی مجتمع صنایع غذایی اروم نارک رسید که در قالب تولید نان‌های مختلف با نام نهارک فعالیت می‌کند.

مراسم افتتاح این کارخانه نیز بدون حضور مدعو اصلی مراسم یعنی استاندار آذربایجان‌غربی انجام شد تا بار دیگر فرماندار ارومیه بهره‌بردار طرح باشد.

امیر منوچهر مدیرعامل کارخانه اروم نارک سخنران نخست برنامه بود که در سخنان خود سرمایه اولیه کارخانه در سال 86 را 50 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این طرح در قالب بنگاه زودبازده و با 35 تن تولید در 20 ساعت افتتاح شد که هم‌اکنون قادر به پخت بیش از 50 نوع نان است.

وی افزود: در حال حاضر این کارخانه هیچ گونه مشکلی از بابت بازاریابی ندارد و تنها مشکل آن سرمایه در گردش است که موجب شده ظرفیت تولید کارخانه به 2 تن کاهش یابد.

منوچهر تعداد افراد شاغل در کارخانه را 50 نفر دانست و خاطرنشان کرد: در صورت رفع مشکلات مربوط به سرمایه در گردش این ظرفیت اشتغال به 100 نفر قابل افزایش است.

در این مراسم عبادالله اکبری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در سخنانی با اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از 13 میلیارد تومان در طرح‌های مورد بهره‌برداری سال‌جاری بخش صنعت و معدن استان اظهار داشت: در قالب این طرح‌ها حدود 165 نفر صاحب شغل شده‌اند.

وی افزود: در دولت‌های نهم و دهم بیش از 2 هزار و 100 پروژه با اعتباری بالغ بر 27 هزار و 742 میلیارد ریال در بخش صنعت و معدن آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسیده که این نشانگر توجه بیش از پیش دولت به فعالیت‌های استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در پایان گفت: در استان 386 معدن دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد که حدود 6 هزار نفر در این معادن اشتغال دارند. همچنین در بخش صنعت خودروسازی نیز شش مرکز وجود دارد که در مقایسه با کل کشور که 11 هزار مرکز است سهم بسیار اندکی است.

افتتاح مارال صنعت جاوید و حضور استاندار

آخرین طرح مورد نظر برای افتتاح نیز فاز جدید کارخانه «مارال صنعت جاوید» بود که شامل بخش‌های مختلفی است و خوشبختانه طبق قرار قبلی با حضور استاندار به بهره‌برداری می‌رسید.

البته این افتتاح تفاوتی نیز با سایر افتتاح‌ها داشت و آن سخنرانی پس از کلنگ‌زنی و افتتاح بود که در مراحل قبلی این عمل اول و مقدم بر بهره‌برداری انجام می‌شد.

وحید جلال‌زاده در این مراسم ابتدا کلنگ احداث واحد تولیدی کامیونت و مینی‌بوس را بر زمین زد که به عنوان یکی از برترین شاخه‌های کارخانه مارال صنعت شناخته می‌شود. سپس بخش برش لیزری این کارخانه نیز به دست استاندار افتتاح شد و پس از بازدید جلال‌زاده از بخش‌های مختلف این طرح نوبت به کنفرانس مطبوعاتی استاندار و مدیرعامل کارخانه رسید.

در این کنفرانس مطبوعاتی که در بخش اداری کارخانه مارال صنعت برگزار شد، ابتدا محمدرضا رستمی، مدیرعامل این کارخانه اشاره‌ای به وضعیت فعلی و تلاش‌های انجام گرفته برای ارتقای سطح محصولات کارخانه داشت و دیدگاه‌های خود در زمینه صنعت استان و کشور ارائه کرد.

وی همچنین حمایت جدی مسئولان استانی از بخش صنعت را خواستار شد و اظهار داشت: باید در این استان به دلیل وجود نیروهای توانمند و همچنین ایجاد دانشگاه‌های تخصصی در بخش صنعت تلاش بیشتری برای افزایش واحدهای صنعتی و تولیدی انجام شود تا ثمره آن در تمام کشور مشاهده شود.

رستمی گفت: با افتتاح فاز جدید این کارخانه برای یک هزار نفر زمینه کاری ایجاد می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی هم در این جلسه بیان داشت: بیش از 450 میلیارد تومان طرح در هفته دولت در استان به بهره‌برداری می‌رسد که مارال صنعت جاوید یکی از موفق‌ترین این طرح‌ها محسوب می‌شود.

وحید جلال‌زاده خاطرنشان کرد: در هفته دولت قرار بود حدود 650 میلیارد ریال طرح در استان افتتاح شود که به دلیل برخی کم و کاست‌ها در اجرای پروژه‌ها این رقم به 450 میلیارد ریال کاهش یافت.

وی افزود: مشکل اصلی برخی مسئولان استان توجه بیش از حد به طرح‌های ناتمام و نیمه‌تمام است که این مشکل متاسفانه به بخش رسانه‌ای نیز تسری یافته است.

جلال‌زاده با اشاره به وجود برخی صنایع موفق کشوری و جهانی در استان گفت: رسانه‌ها باید در کنار توجه به طرح‌های نیمه تمام به طرح‌های موفق نیز توجه داشته باشند تا سایر صاحبان مشاغل نیز همانند این افراد قدم در راه پیشرفت گذارند.

استاندار آذربایجان‌غربی در پایان ابراز داشت: مارال صنعت یکی از پروژه‌های موفق در تمام کشور بوده و شاهد ارتقای روزافزون آن در سایه استفاده از متخصصان بخش‌های مختلف هستیم.

پس از پایان این نشست خبرنگاران به ضیافت ناهار که توسط شرکت مارال صنعت جاوید تدارک دیده شده بود دعوت شدند، در این میهمانی تا حدی اسراف دیده می‌شد که شاید در برنامه سالانه برخی خانواده‌ها چنین اسراف‌هایی دیده نشود، چینش چندین نوع غذا و پیش غذا و پس غذا در کنار نوشابه‌های مختلف و دوغ و سایر تدارکات شاید نیازی به تعریف و تمجید نداشته باشد و بیشتر از تعریف و تمجید باید ناراحتی تمام حاضران را برانگیزد که این همه اسراف و اضافه خرجی‌ها اگر در بخش فقرا و نیازمندان شهر به مصرف برسد شاید بتواند شکم چندین خانواده را نیز سیر کند.

------------------------------

گزارش از سجاد امیرکردلر

------------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول