اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل کمیسیون ملی سازمان جهانی یونسکو در ایران:

یونسکو به آیین‌های بومی مازندران توجه ویژه می‌کند

خبرگزاری فارس: دبیرکل کمیسیون ملی سازمان جهانی یونسکو در ایران از توجه یونسکو به تنوع زیست محیطی و آیین‌های فرهنگی و بومی در مازندران خبر داد.

یونسکو به آیین‌های بومی مازندران توجه ویژه می‌کند

محمدرضا سعیدآبادی در حاشیه سفر به کجور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در شهر کجور مازندران اظهار داشت: برنامه‌های یونسکو در ایران دیدن رنگ‌های بسیار زیبای رنگین کمان آسمان فرهنگی، تاریخی، طبیعی ایران زمین در تمامی فصول است تا قابلیت‌ها و توانمندی‌های آنها را شناسایی کرده تا در راستای توسعه و پیشرفت بیشتر آن و نیز در صورت لزوم به ثبت رساندن آن گام برداشته شود.

وی اظهار داشت: با توجه به شناختی که از روستای گردشگری کندلوس و مجموعه فرهنگی آن به دست آمد این روستا در برنامه بازدید قرار گرفت. اکنون توانمندی‌های طبیعی و تنوع‌ زیستی و نیز میراث فرهنگی و آیینی زیادی در کندلوس مشاهده شد که باید برای توسعه، پیشرفت و شناساندن بیشتر آن در سطوح جهانی با برنامه‌ریزی بسیار قوی اقدام شود.

سعیدآبادی ادامه داد: برای ورود گردشگران بیشتر به کندلوس باید کارهای فرهنگی زیادی انجام داد تا هنگامی که یک توریست به این منطقه سفر می‌کند بداند چه آثار و سوابق فرهنگی، تاریخی و طبیعی را در خود جای داده است.

دبیر کل کمیسیون ملی سازمان جهانی یونسکو در ایران تصریح کرد: با مشارکت و "برند" یونسکو می‌توان در کندلوس در دو حوزه میراث معنوی، مشاهیر کندلوس، تنوع زیست محیطی و گیاهان کارگاه‌های آموزشی و سمینارهای بزرگی را برگزار کرد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم گرامیداشت مشاهیر کندلوس، برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی، برگزاری جشنواره بازی‌ها، غذاهای بومی و محلی در راستای حفظ، حراست، احیا و اشاعه آن می‌تواند این میراث‌های فرهنگی و هنری در کندلوس را در فهرست ثبت آثار جهانی قرار دهد.

سعیدآبادی افزود: کندلوس این ظرفیت را نیز دارد تا در حوزه محیط زیست و تنوع و دانش گیاهی با  " برند " سازمان جهانی یونسکو سمینارهای علمی را در آن برگزار کرد تا از این طریق استعدادهای طبیعی آن در سطحی بین‌الملل بیشتر دیده شود.

وی در ادامه به موزه فرهنگی و تاریخی کندلوس اشاره کرد و گفت: این موزه جایگاه بسیار والایی دارد و برای بهره‌وری فرهنگی و علمی بیشتر از آن می‌توان کارهای ارزشمندی انجام داد.

وی اظهار داشت: بخشی از آثار موجود در موزه کندلوس باید در گالری سازمان جهانی یونسکو به نمایش درآید و سپس از مفاخر بین‌المللی برای بازدید از آن دعوت شوند و از طرفی نیز می‌توان با "برند" یونسکو کارگاهی را در موزه کندلوس راه‌اندازی کرد تا شناخت از این مجموعه ارزشمند و کم‌نظیر فرهنگی و تاریخی بسیار گسترده‌تر شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران همچنین به ویژگی‌های مورد توجه این سازمان در مازندران اشاره کرد و بیان داشت: طبیعت زیبا و تنوع زیست‌محیطی و نیز مراسم و آیین‌های فرهنگی و بومی، تنوع زبان و گویش اقوام از شاخصه‌های مورد توجه یونسکو در مازندران است. 

وی افزود: بهره‌برداری از این ظرفیت‌های طبیعی، تنوع زیست‌محیطی، حفظ و حراست از آن برعهده این نهاد است و این امکان را برای یونسکو به وجود می آورد تا بر روی آنها کار کند و نشان داده شود که چگونه می‌توان از دستاوردها و تجربیات یک کشور و انتقال آن به سایر کشورها استفاده کرد.

وی عنوان داشت: تنوع زبان و گویش اقوام و نیز مراسم‌ها و آیین‌های فرهنگی و بومی، بازی‌های محلی، سنتی و صنایع دستی مازندران به تنهایی یک میراث معنوی بسیار با ارزش که حفاظت و پاسداشت از آن حائز اهمیت است. 

سعیدآبادی افزود: برخی مراسم و بازی‌های محلی دیگر چندان در مازندران اجرا نمی‌شود در حالی که باید نسبت به اجرای آن حساسیت و توجه ویژه داشت تا موجب احیا و اشاعه فرهنگ‌ها، آداب، سنن بومی و محلی شود.  

انتهای‌پیام/صا10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول