اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون مدیریت امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

آذربایجان‌شرقی 7 کیلوگرم بیشتر از میانگین کشور پیله‌ «تر» تولید می‌کند

خبرگزاری فارس: معاون مدیریت جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تولید ابریشم در استان در مقایسه با میانگین کشوری این محصول هفت کیلوگرم بیشتر است، گفت: میانگین برداشت پیله «تر» از هر جعبه نوغان در کشور 30 کیلوگرم است.

آذربایجان‌شرقی 7 کیلوگرم بیشتر از میانگین کشور پیله‌ «تر» تولید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر اصغر‌رضایی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: بالا بودن متوسط تولید و کیفیت بالای پیله‌های تولیدی آذربایجان‌شرقی نسبت به میانگین کشور، مسئولان محلی را برای افزایش سرمایه‌گذاری و تولید دراین بخش مشتاق کرده است.

وی اظهار کرد: در این راستا اجرای طرح‌های اصلاح توتستان‌ها، اصلاح نژاد تخم‌های نوغان، بازسازی و نوسازی جایگاه‌های پرورش و توزیع جعبه‌های تخم نوغان از جمله برنامه‌های معاونت بهبود تولیدات دامی در توسعه و رشد صنعت تولید ابریشم آذربایجان‌شرقی است تا در آینده شاهد شکوفایی این صنعت در استان و ایجاد مشاغل جدید با درآمد مناسب باشیم.

معاون مدیریت امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان، با بیان اینکه استان‌های شمالی، آذربایجان‌شرقی ،خراسان رضوی و اصفهان گام‌های خوبی را برای توسعه صنعت نوغان‌داری آغاز کرده‌اند، گفت: با کمی توجه و تامین نیازهای نوغان‌داران این استان‌ها می‌توان افق‌های روشنی را برای توسعه این صنعت پرسود ترسیم کرد.

وی، به آموزش‌های تخصصی نوغان‌داری توسط کارشناسان کشاورزی اشاره کرد و افزود: آموزش و بازآموزی روش‌های جدید برای دستیابی به محصول مطلوب از نظر کمی و کیفی نیز با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای پرورش‌دهندگان با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان در راستای توسعه زیربنایی این صنعت صورت می‌گیرد .

رضایی با بیان اینکه تولید ابریشم در استان در مقایسه با میانگین کشوری این محصول هفت کیلوگرم بیشتر است، گفت: میانگین برداشت پیله «تر» از هر جعبه نوغان در کشور 30 کیلوگرم و در آذربایجان‌شرقی 37 کیلوگرم است

وی با بیان اینکه با قرار دادن نوغان‌داری در صنعت مشاغل خانگی در استان برای پرورش هر جعبه نوغان 10 میلیون ریال تسهیلات مالی به نوغان‌داران آذربایجان‌شرقی پرداخت می‌شود، افزود: هم‌اکنون شهرهای جلفا، خداآفرین ،کلیبر و سیه‌رود به مراکز مهم تولید نوغان استان تبدیل شده‌اند.

کارشناس ارشد امور نوغان‌داری سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه کرم ابریشم در مدت 35 روز عمر خود 50 گرم برگ توت مصرف می‌کند، ادامه داد: در این دوره کرم‌ها چهار بار پوست عوض می‌کنند و این کرم‌ها تبدیل به پروانه می‌شوند که برخی از این پروانه‌ها نر و برخی ماده هستند و در نهایت این پروانه‌ها نخ ابریشم تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه رنگ طبیعی نخ ابریشم بستگی به رنگ و نوع پیله دارد و هر قدر طول پیله‌ها بلندتر و رنگ آنها سفید و شفاف‌تر باشد، پیله مرغوب‌تر است و در ازای هر پیله 400 تا  یک‌هزار و 200 متر است، ادامه داد: الیاف ابریشم تولید شده در آذربایجان‌شرقی بر‌خلاف الیاف مصنوعی بسیار مرغوب و طبیعی بوده و در صورت سرمایه‌گذاری می‌توان بهره‌برداری خوبی کرد .

انتهاب پیام/خ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول