اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی:

سند تحول بنیادین روشنگر افق چشم‌انداز آموزش و پرورش است

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی گفت: سند تحول بنیادین حرکت در مسیر چشم‌انداز آموزش و پرورش را روشن کرده است.

سند تحول بنیادین روشنگر افق چشم‌انداز آموزش و پرورش است

محمدتقی فخری امروز در حاشیه نمایشگاه خدمت و جشنواره دستاوردهای سفرهای استانی هیئت دولت در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: آموزش و پرورش همواره به عنوان اساسی‌ترین نهاد تربیتی کشور پایه‌گذار شخصیت نسل آینده جامعه در همه جنبه‌ها از جمله شخصیت دینی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تحول در آموزش و پرورش از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیری است که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همیشه مورد تأکید رهبری و بسیاری از بزرگان و اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت و عرصه سیاسی و اجتماعی کشور بوده است.

فخریان پیروزی انقلاب اسلامی را حیات مجدد برای حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به تغییر نیازهای نسل جدید و هم‌چنین احتیاج به تغییر سرفصل‌های آموزشی و هر چه به روزتر کردن آنها، سند تحول بنیادین به عنوان راهکار و اقدام مناسبی در راستای اجرای این تغییر و پیش‌برد نیازهای موجود در این زمینه مطرح شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی ادامه داد: پس از سال‌های متمادی پژوهش و تحقیق، تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و ره‌نامه نظام تعلیم و تربیت عمومی کشور و بررسی‌های مکرر از سوی نهادهای رسمی و غیر رسمی حوزه و دانشگاه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب اسلامی به تصویب رسید و برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

وی افزود: امروزه اداره آموزش و پرورش با در دست داشتن چنین سندی منتهای عزم خود را برای اجرای صحیح و کامل آن با فراهم کردن پیش‌نیازهای لازم جزم کرده است و آنچه در این فرآیند مهم است انجام به هنگام و هماهنگ مأموریت‌ها و وظایف محوله با حفظ کیفیت‌های لازم است.

وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین سامانه ارزشمند حرکت در افق چشم‌انداز 1404 را روشن کرده است و در همین راستا مدیران مدارس و معلمان استان خراسان‌رضوی با جدیت مأموریت‌های سند تحول بنیادین را پی‌گیری می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی آموزه‌های قرآنی را به عنوان یکی از مبانی اساسی طرح تحول بنیادین مطرح و اظهار کرد: آموزه‌های قرآنی به عنوان یک مبنا در رابطه با تعلیم و تربیت در نظام اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است و بر همین اساس تغییر محتوای درسی به سمت استفاده و معرفی هر چه بیش‌تر آنها در کتب درسی انجام شده است.

وی طرح نور را از دیگر موارد طرح تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: طرح نور یکی از مصوبات طرح تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود و طی آن یک کارشناس و یا فعال علوم قرآنی عمومی برای آموزش 2 هزار و 500 دانش‌آموز در نظر گرفته می‌شود.

فخریان ادامه داد: این طرح که از سال گذشته در حال اجراست با تحت پوشش قرار دادن این تعداد از دانش‌آموزان مسیر حرکت آنها را در راستای استفاده و آشنایی بیش‌تر با قرآن هموارتر می‌کند.

وی اجرای طرح 3-3-6 را از اهم مطالب مورد اجرا در طرح تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و اظهار داشت:‌ این طرح که از سال 1388 به تصویب رسیده شامل تغییر در مدت زمان تحصیل در هر مقطع آموزشی می‌شود و از مهرماه سال جاری نیز عملیاتی خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی ادامه داد: براساس اجرای این طرح دوره تحصیلی دبستان به شش سال، دوره تحصیلی راهنمایی به سه سال و دوره تحصیلی متوسطه به سه سال تغییر کرده و دوره پیش‌دانشگاهی نیز از ادوار آموزش حذف می‌شود.

فخریان در ارتباط با برخی از فعالیت‌ها و کسب افتخارات قرآنی دانش‌آموزان در استان خراسان‌رضوی اظهار داشت: از مهم‌ترین فعالیت‌ها و افتخارات قرآنی دانش‌آموزان در این استان ثبت‌نام 226 هزار دانش‌آموز در سامانه حفظ قرآن کریم است که بر این اساس دانش‌آموزانی که در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند از یک تا 30 جزء قرآن را حفظ می‌کنند.

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول