اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌بار در گچساران صورت می‌گیرد

آغاز پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در گچساران

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی گچساران گفت: برای نخستین‌بار در گچساران طرح پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در یکی از مرغداری‌های این شهرستان اجرایی می‌شود.

آغاز پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در گچساران

حمیدرضا گوهرگانی ظهر امروز در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: بهبود کیفیت فرآورده‌های خام دامی و تولید غذای سالم در راستای تأمین امنیت غذایی یکی از اهداف استراتژیک سازمان دامپزشکی کشور است.

* تولید 45 روزه مرغ در طرح پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک

رئیس شبکه دامپزشکی گچساران بیان داشت: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها که برای کنترل عوامل بیماری‌زا در طیور با نظر دامپزشکان توصیه و مصرف می‌شود، به طور طبیعی دارای عوارض جانبی است.

گوهرگانی ایجاد مقاومت باکتریایی و یا انتقال بخشی از آن به مصرف‌کنندگان حتی در صورت رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی مصرف را از جمله عوارض مصرف آنتی‌‌بیوتیک عنوان کرد.

وی با اشاره به آغاز طرح تولید و پرورش مرغ بدون آنتی‌‌بیوتیک در گچساران، عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک در طول دوره پرورش، کشتار این مرغ‌ها در سنین کم و افزایش پروتئین موجود در این نوع مرغ به نسبت سایر مرغ‌ها را از جمله مزایای تولید این نوع مرغ‌ها برشمرد.

این مسئول بهداشتی و درمانی گچساران با اشاره به بهره‌وری تولید با کیفیت بالا به عنوان دیگر مزایای تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک تصریح کرد: در بحث نمونه‌برداری، طی سه مرحله و در سنین 15 روزگی، 25 روزگی و 45 روزگی از کبد این مرغ‌ها نمونه‌برداری می‌شود تا از نظر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اطمینان کامل حاصل شود.

گوهرگانی با بیان اینکه این مرغ‌ها در روند تولید، تحت نظارت‌های ویژه‌ای پرورش می‌یابند، گفت: یک مرغداری در گچساران به تولید این نوع مرغ اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه با این روش 25 درصد ظرفیت تولید افزایش می‌یابد، ابراز داشت: این روش تولید مرغ هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده بهتر و مناسب‌تر است.

* لزوم فرهنگ‌سازی برای استفاده از مرغ بدون آنتی‌بیوتیک

رئیس شبکه دامپزشکی گچساران گفت: استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در پرورش، رعایت شرایط قرنطینه‌ای و بهداشتی، استفاده از نظرات کارشناسان دامپزشکی، مدیریت هوشمند و به موقع در واحد و استفاده از نهاده‌های سالم و تحت نظارت دامپزشکی کمک مؤثری در پیشگیری از بروز بیماری با عدم مصرف آنتی‌بیوتیک به همراه دارد.

گوهرگانی درصد پروتئین بالا، سلامت غذایی، کاهش سنین عرضه مرغ و بهره‌وری تولید را از مزایای مرغ‌های بدون آنتی‌بیوتیک برشمرد.

وی با اشاره به نقش مهم و مؤثر رسانه‌ها و دیگر دستگاه‌ها و ادارات در ترویج استفاده از مرغ بدون آنتی‌بیوتیک تصریح کرد: مزایای استفاده از این نوع طیور باید برای مردم تبیین و فرهنگ‌سازی شود.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول