اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

سهم افغان‌ها از مواد مخدر 5 درصد سود و بدنامی است/ 95 درصد به کام مافیا

خبرگزاری فارس: بسیاری از کارشناسان معتقدند که سود سرشار مواد مخدر فقط به جیب مافیای مواد مخدر سرازیر می‌شود و کشاورزان افغان جز بدنامی سود دیگری عایدشان نمی‌شود.

سهم افغان‌ها از مواد مخدر 5 درصد سود و بدنامی است/ 95 درصد به کام مافیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، بر اساس آمار وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، ارزش تجارت مواد مخدر افغانستان سالانه به 70 میلیارد دلار می‌رسد.

مقام‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان همواره گفته‌اند که از این رقم، تنها 5 درصد به کشاورزان افغان تعلق می‌گیرد و باقی 95 درصد به جیب قاچاقچیان و مافیای بین‌المللی مواد مخدر سرازیر می‌شود.

زیان برای افغانستان/سود به جیب دیگران

جامعه جهانی همواره افغانستان را به دلیل تولید گسترده مواد مخدر مورد انتقاد قرار داده است.

بر اساس آمارها، هم اکنون حدود 90 درصد مواد مخدر جهان در افغانستان تولید می‌شود.

با آن که یکی از اهداف حضور نظامیان خارجی در افغانستان مبارزه با مواد مخدر عنوان شده بود و در 10 سال گذشته ده‌ها میلیون دلار در این زمینه هزینه شده است اما نه تنها که تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور کاهش نیافته بلکه نسبت به گذشته افزایش چشمگیری نیز داشته است.

"شاه عبدالاحد افضلی" معاون کمیسیون مبارزه با مواد مخدر پارلمان افغانستان، ضمن این که دلیل اصلی تولید گسترده مواد مخدر در افغانستان را تقاضای گسترده جهانی می‌داند، می‌گوید: بخشی اندک از درآمد کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان به دست کشاورزان و قاچاقچیان افغان می‌رسد اما بخش عظیم و گسترده این درآمد نصیب قاچاقچیان و مافیای بین‌المللی می‌شود.

به گفته وی، نه باید افغانستان را در این امر مقصر دانست زیرا در تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان کشورهای منطقه و جهان مشارکت دارند.

افضلی تصریح کرد: در سال 2010، قیمت یک کیلو هیروئین در بازارهای لندن 20 هزار پوند بود اما در سال 2011 به 45 هزار پوند و در حال حاضر قیمت یک کیلو هیروئین در بازارهای لندن به 60 هزار پوند رسیده است.

معاون کمیسیون مبارزه با مواد مخدر افغانستان افزود: با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارد،مواد مخدر از طریق هوایی، از افغانستان به کشورهای دیگر انتقال داده می‌شود.

به گفته وی، درست است که تریاک در افغانستان تولید می‌شود اما مواد پیش‌ساخته که تریاک را به هیروئین تبدیل می‌کند، از سوی مافیای بین ‌لمللی به افغانستان قاچاق می‌شود.

افضلی در ادامه گفت: تقاضا برای مواد مخدر در جهان بسیار بالا است و عناصر و حلقاتی در نظامیان خارجی در انتقال این مواد به بیرون از افغانستان دست دارند.

"هادی خالد" معاون سابق وزارت کشور افغانستان معتقد است که در 10 سال گذشته مبارزه جدی مبارزه با مواد مخدر در افغانستان صورت نگرفته است.

وی با بیان این که تروریسم و مواد مخدر پدیده‌های وارداتی به افغانستان است، تصریح کرد: افغانستان قربانی سیاست‌ها و رقابت‌های سیاسی، منطقه‌ای و جهانی است و در حال حاضر مواد مخدر پس از اسلحه و نفت، سومین صنعت پردرآمد جهان را تشکیل می‌دهد.

نبود اراده قوی در مبارزه با مواد مخدر

به تازگی "خبرگزاری بخدی" اعلام کرد: بر اساس مدارکی که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است، فرماندهان ناتو در افغانستان، نظامیان خود را از مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر در این کشور منع کرده و این کار را از مسئولیت‌های نیروهای امنیتی افغان عنوان کرده‌اند.

بر اساس این مدارک، "جان تولان" فرمانده بخش مبارزه با مواد مخدر ناتو در افغانستان به نظامیان این پیمان دستور داده است تا در کار مبارزه با مواد مخدر در افغانستان مداخله نکنند و در صورت نیاز، باید از مرکز فرماندهی این نیروها دستور بگیرند.

معاون سابق وزارت کشور افغانستان به این باور است که تا هنوز هیچ نوع اراده قاطع در محو مواد مخدر در افغانستان نه از سوی دولت افغانستان، نه کشورهای منطقه و نه هم از جانب جامعه جهانی وجود نداشته است و همه اقدامات و اظهارات تنها درحد شعار بوده است.

وی تصریح کرد: با وجود آن که آمریکا ادعا دارد در افغانستان با تروریسم مبارزه می‌کند اما در این جنگ، مبارزه با مواد مخدر را به صورت کامل فراموش کرده و با تروریسم نیز برخورد قاطع صورت نگرفته بلکه همه برخوردها انفعالی است.

به گفته خالد، هدف از حضور نظامیان خارجی در افغانستان مبارزه با تروریسم است و مواد مخدر تغذیه کننده و تأمین کننده تروریسم است اما نظامیان خارجی نیز به صورت قاطع در برابر این پدیده اقدامات لازم انجام نداده و برخی مواقع که اقداماتی را نیز انجام داده اند، اشتباه و ناکام بوده است.

خالد با بیان این که با اظهارات این فرمانده ناتو موافق نیست، افزود: پدیده مواد مخدر یک مشکل جهانی است و نیاز به همکاری و مبارزه جهانی دارد.

افضلی معاون کمیسیون مبارزه با مواد مخدر پارلمان افغانستان نیز به این نظر است که در برخی موارد نظامیان خارجی نه تنها در نابودی مواد مخدر به صورت مستقیم سهم نمی‌گیرند بلکه مانع کار نیروهای امنیتی افغان در مبارزه با این پدیده نیز می‌شوند.

وی گفت: زمانی که در یکی از ولایات افغانستان مسئولیت مبارزه با مواد مخدر را به عهده داشت، نیروهای خارجی مستقر در آن ولایت در راستای مبارزه با مواد مخدر کمک نمی‌کردند و از سهم گیری در این روند خودداری می‌کردند.

ورود مواد پیش‌ساخته از کشورهای دور به افغانستان

مقامات دولت افغانستان از جمله رئیس جمهور این کشور بارها با انتقاد از انتقال مواد شیمیایی پیش‌ساخته به افغانستان که تریاک را به هیروئین تبدیل می‌کند، تأکید کرده‌اند که این مواد نه در افغانستان و نه در کشورهای همسایه وجود دارد بلکه از کشورهای دور وارد این کشور می‌شود.

معاون کمیسیون مبارزه با مواد مخدر افغانستان نیز معتقد است که این مواد از کشورهای دور به منظور تبدیل  تریاک به هیروئین به افغانستان وارد می‌شود.

هادی خالد نیز اظهار داشت که مواد شیمیایی پیش‌ساخته از کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای پیشرفته جهان وارد افغانستان می‌شود تا از آن در ساخت هیروئین استفاده شود.

به گفته وی، کشورهای خارجی هیچگاه مانع ورود این مواد به افغانستان نشده‌اند.

یک میلیون معتاد در افغانستان

رجوع هزاران جوان افغان در ولایت‌های مختلف این کشور به مواد مخدر، به یک مشکل گسترده اجتماعی در این کشور مبدل شده است.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرده است که هم اکنون حدود یک میلیون نفر که بیشتر آنان جوانان هستند، به مواد مخدر معتاد شده‌اند.

افضلی گفت: مواد مخدر یک پدیده تحمیلی بر افغانستان است و در حالی که منافع تولید و قاچاق این پدیده به جیب مافیای بین‌المللی می‌رود اما نتیجه آن برای افغان‌ها بیش از یک میلیون معتاد است.

هادی خالد معاون سابق وزارت کشور افغانستان نیز نتیجه تولید مواد مخدر در افغانستان را بدنامی این کشور در سطح جهان و نیز یک میلیون معتاد که هر روز نسبت به گذشته افزایش پیدا می‌کند، دانست و گفت: یک میلیون معتاد در تناسب با جمعیت افغانستان یک رقم بسیار بالای است.

همگرایی جهانی و مبارزه صادقانه راه‌حل محو مواد مخدر افغانستان

معاون کمیسیون مبارزه با مواد مخدر پارلمان افغانستان می‌گوید که کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان یک مشکل جهانی و راه‌حل محو این پدیده، تلاش و مبارزه صادقانه با این مشکل است.

وی افزود: جلوگیری از ورود مواد شیمیایی پیش‌ساخته از کشورهای دور به افغانستان و نیز پاکسازی تشکیلات پلیس مرزی افغانستان، از جمله راهکارهای خوبی برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان است.

هادی خالد نیز گفت که نیاز است تا افغانستان، کشورهای منطقه و نیز جامعه جهانی به صورت مشترک و صادقانه در راستای محو این پدیده مبارزه کنند.

با این حال کارشناسان افغان معتقدند که افغانستان قربانی اصلی تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور است و مافیای بین‌المللی با توجه به فرصت‌ها و زمینه‌هایی که دارد از این وضعیت بیشترین سود را می‌برند.

به باور این کارشناسان، از آنجا که کشت و تولید مواد مخدر یک مشکل جهانی است، نیاز است تا هم دولت افغانستان، هم کشورهای منطقه و  نیز جامعه جهانی به صورت صادقانه در راستای نابودی و محو این پدیده شوم همکاری جدی کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول