اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

نارسایی‌های کلیه در جامعه رو به افزایش است

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به دلیل شیوع بیماری‌های مزمن در کشور، نارسایی‌های کلیه در جامعه با افزایش مواجه است.

نارسایی‌های کلیه در جامعه رو به افزایش است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد محمدجعفر مدبرعزیزی عصر امروز در نشست خبری پیوند اعضای مرگ مغزی استان خراسان‌رضوی در محل بیمارستان منتصریه مشهد اظهار داشت: براساس آمارهای موجود سالانه تا میزان 10 درصد به لیست بیمارانی که در انتظار پیوند کلیه در شمال شرق کشور هستند، اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون افزون بر 940 نفر در شمال‌شرق کشور در انتظار پیوند کلیه هستند، افزود: تعداد نیازمندان به پیوند عضو در لیست انتظار بیش از هزار نفر و نیاز بیش‌تر از اهداست که در حال حاضر 939 بیمار در انتظار دریافت اعضاء هستند و هر سال حدود 10 درصد به این میزان نیز اضافه می‌شود و ما فقط می‌توانیم پاسخ‌گوی 12 درصد این نیازها باشیم.

مدبر ادامه داد: عمل‌های جراحی پیوند کلیه یا از دهنده زنده و یا از طریق اعضای اهدایی بیماران مرگ مغزی انجام می‌شود که امید می‌رود با انجام اقداماتی در راستای گسترش فرهنگ اهدای عضو نیازی به گرفتن کلیه از افراد زنده وجود نداشته باشد.

*تا نیمه‌ دوم امسال پیوند کبد در خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود

مدیر مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جراحی پیوند کلیه، قرنیه، قلب، پوست و پانکراس انجام می‌شود و پیوند مغز استخوان و سلول‌های بنیادین نیز به صورت آزمایشی در مشهد در حال انجام است و تا نیمه‌ دوم امسال نیز پیوند کبد در خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود.

وی با توضیح اینکه از هر فرد دچار مرگ مغزی می‎توان 50 عضو برای پیوند دریافت کرد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 74 کلیه، 48 قرنیه، 35 کبد و یک مورد پیوند پوست انجام شد که گیرندگان 37 نفر مرد و 35 نفر زن بودند.

مدیر مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم‌چنین به سن گیرندگان اشاره کرد و گفت: در سال 90 بالاترین جمعیت سنی که نیازمند دریافت عضو بودند بین 20 تا 40 سال سن داشتند که حدود 56 درصد جمعیت نیازمند پیوند را تشکیل می‌دادند.

*55 درصد خانواده‌ها به اهدای عضو رضایت می‌دهند

مدبر با بیان اینکه 55 درصد از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی به پیوند اعضای بیمارانشان رضایت داده‌اند، اظهار داشت: رضایت خانواده‌ها برای پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی در طول یک دهه گذشته از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اعضای 303 بیمار مرگ مغزی در مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بیماران پیوند شده است، افزود: اعضای این بیماران مرگ مغزی از سال 80 تاکنون نجات‌بخش بیش از یک‌ هزار و 60 بیمار بوده‌اند.

مدیر مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به ازای صدور هر هزار کارت اهدای عضو، یک درصد به میزان رضایت خانواده‌های اهداء کننده افزوده می‌شود و از 12 بیمار مرگ مغزی از ابتدای سال جاری 26 عضو به بیماران نیازمند اهدا شده است.

مدبر ادامه داد: باید به مرحله‌ای برسیم که نیازی به هماهنگی‌ها و صرف انرژی برای راضی کردن خانواده‌ها نباشد و اعضای تمام بیماران مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهداء شوند.

در پایان این نشست از خانواده پسر جوان 25 ساله درگزی که برای اهدای اعضای پسرشان رضایت داده بودند، به وسیله تقدیم لوح یادبودی از سوی مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد تقدیر به عمل آمد.

بیمارستان پیوند اعضای منتصریه علاوه بر ارائه خدمات به بیماران استان به بیماران دیگر استان‌های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، سمنان، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی و گرگان نیز خدمات ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول