اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

تداخلات دارویی مهم‌ترین مشکل دوران سالمندی است

خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه سالمندان به طور همزمان از چند دارو استفاده می‌کنند، تداخلات دارویی مهم‌ترین مشکل دوران سالمندی محسوب می‌شود.

تداخلات دارویی مهم‌ترین مشکل دوران سالمندی است

مهرداد حمیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه سالمندان قشری از جامعه هستند که در سرازیری سلامت فیزیکی قرار گرفته است، اظهار داشت: این قشر از جامعه نیازمند توجه جامعه، خانواده و نظام سلامت هستند.

وی یکی از زمینه‌هایی که سالمندان نیاز به توجه دارند را دارو درمانی اعلام کرد و افزود: نظام سلامت باید به تفاوت‌های سالمندان با سایر اقشار جامعه توجه داشته باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان عمده‌ترین تفاوت سالمندان با دیگر اقشار جامعه را استفاده آنها از چند قلم دارو عنوان کرد و گفت: افرادی که در یک نسخه بیش از سه قلم دارو دریافت می‌کنند نیازمند توجه خاص نظام سلامت و جامعه هستند.

وی نخستین مشکل استفاده از چندین دارو را تداخلات دارویی دانست و تصریح کرد: اگر نتوان مراقبت‌های لازم را در مصرف همزمان چندین دارو به عمل آورد منجر به بروز عوارض در مصرف کننده به ویژه سالمندان شود.

حمیدی با اشاره به اینکه در ایران طب سالمندی از سایر افراد دیگر تفکیک نشده است، اضافه کرد: با توجه به اینکه در ایران سالمندان به پزشکان مراجعه کرده و درمان آنها توسط چند پزشک انجام می‌شود، مدیریت و تدابیر درمانی با همدیگر همخوانی ندارد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا در ایران متخصص طب سالمندی وجود دارد یا نه، گفت: شنیده‌ها حکایت از راه‌اندازی این طب در ایران دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه ممکن است افراد محدودی هم مشغول به طب سالمندان باشند، تصریح کرد: این طب در نظام سلامت ایران جا نیفتاده است به طوری که در سلسله مراتب نظام سلامت ایران تعریفی به مانند سایر تخصص‌ها برای آن وجود ندارد.

وی با تاکید بر نیاز به داشتن طب سالمندان افزود: در کشورهای توسعه یافته داروسازی سالمندان هم تعریف و در کلینیک‌های خاص فعالت می‌کنند.

حمیدی به تفاوت‌های جسمی و فیزیکی سالمندان با دیگر اقشار اشاره کرد و گفت: باید توجه کرد که اغلب اندام‌های سالمندان بسیار متفاوت از افراد میانسال و جوان عمل می‌کند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تاثیرات استفاده از داروهای گیاهی و خود درمانی برای سالمندان گفت: باید اذعان کرد که خود درمانی در بین سالمندان بسیار مرسوم است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان منابع مالی و درآمدی محدود را از جمله مشکلات درمانی سالمندان عنوان و اضافه کرد: سازمان‌های حمایتی خاصی هم در ایران برای حمایت از این گونه افراد ندارد.

وی بر رواج سود جویی در جامعه در رابطه با گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: اغلب هزینه‌های هنگفتی هم از مردم در این رابطه دریافت می‌شود.

حمیدی بار دیگر بر متفاوت بودن دارو درمانی در سالمندان اشاره و خاطرنشان کرد: دنیای بدن سالمندان با سایر افراد بسیار متفاوت است و برای تجویز داروها باید به این نکته توجه شود.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها و نظام سلامت باید راه‌کارهایی برای مراقبت‌های دارو درمانی سالمندان به دلیل مشکلات موجود در سلامتی آنها به ویژه هوشیاری در استفاده به موقع و درست از داروها انجام دهند.

انتهای پیام/و۱۰/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول