اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار صورت گرفت

تولید نهال به روش هیدروپونیک گلخانه‌ای در هیرمند

خبرگزاری فارس: مدیر جهادکشاورزی هیرمند گفت: برای نخستین بار در سیستان و بلوچستان، تولید نهال در بستر هیدروپونیک گلخانه‌ای در هیرمند انجام شد.

تولید نهال به روش هیدروپونیک گلخانه‌ای در هیرمند

حبیب رستمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هیرمند اظهار داشت: روش تولید نهال در بستر هیدروپونیک و در شرایط گلخانه‌ای برای نخستین بار است که در استان سیستان و بلوچستان و در شهرستان هیرمند انجام شده است.

وی افزود: از مهم‌ترین مزایای این طرح و این روش، استفاده بهینه از منابع است که در واقع فضای کمتری مورد نیاز است و نیاز به آب کمتر و مدیریت بهتر دارد.

مدیر جهادکشاورزی هیرمند بیان کرد: از نظر عوامل محیطی ما می‌توانیم مدیریت خیلی بهتری را اعمال کنیم و فضای کمتر از این لحاظ مورد توجه است که در فضای باز برای برای این تعداد قلمه یعنی حدود 110 هزار قلمه نزدیک به 5 هزار مترمربع فضا نیاز داریم.

رستمی اضافه کرد: این تعداد را در گلخانه‌ای به مساحت 540 مترمربع کشت داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: از سایر مزایای این طرح، بحث کنترل عوامل نامساعد محیطی و کنترل آفات و بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های خاکزی و کنترل علف‌های هرز است.

مدیر جهادکشاورزی هیرمند ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این روش که بسیار مهم است، درصد سبز بسیار بالای این روش و نیز تولید نهایی بالاتر است.

رستمی عنوان کرد: در فضای باز چیزی حدود 20 تا 25 درصد امکان تولید نهال ریشه‌دار داشتیم اما در این روش درصد بسیار بالایی شاید بیشتر از 90 درصد تولید نهال ریشه‌دار خواهیم داشت.

وی گفت: برای اجرای این طرح 95 میلیون ریال هزینه شده است.

مدیر جهادکشاورزی هیرمند یادآور شد: این طرح شامل نهال‌های کوکوپیت، کارتون پلاست، قلمه انگور یاقوتی 90 هزار و قلمه انگور رطبی 20 هزار است.

رستمی افزود: تعداد گلخانه‌های فعال در سطح شهرستان هیرمند 140 گلخانه، اراضی مستعد کشاورزی 65 هزار و 200 هکتار و سطح زیر کشت در شهرستان هیرمند 40 هزار هکتار است.

یکی از کشاورزان روستای شرکت چاه قلمستانی که این روش برای نخستین بار در مزارع کشاورزی وی صورت پذیرفته گفت: این یک طرح الگویی و مشارکتی است که بین کشاورز و جهادکشاورزی شهرستان انجام شده است.

مهدی بارانی افزود: حدود 50 درصد از این هزینه‌ها را جهاد کشاورزی و کارشناس جهادکشاورزی پیشنهاد کرده است که این طرح اجرا شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر این طرح برای سه نفر ایجاد اشتغال کرده است.

این کشاورز بیان کرد: بعد از اینکه این قلمه‌ها به صورت نهال ریشه‌دار درآید در سال آینده این نهال‌ها بین کشاورزان شهرستان هیرمند که متقاضی احداث باغ هستند، توزیع می‌شود.

انتهای پیام/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول