اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

ملی شدن نفت بازگشت به هویت مستقل ایرانیان بود

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: ملی شدن صنعت نفت بازگشت حقیقی به هویت استقلال طلبانه ملت ایران در سخت‌ترین شرایط و موقعیت بود.

ملی شدن نفت بازگشت به هویت مستقل ایرانیان بود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی صحرانورد پیش از ظهر امروز در مراسم گرامی داشت 29 اسفند در اردبیل اظهار داشت: جریان قراردادهای نفتی که در دوران قاجار در سال 1280 شکل گرفت بزرگترین ضربه به استقلال و حاکمیت ملی ما بود که بعد از دوران تاریک قاجار و حکومت رضاخان، مصدق و روحانی مبارز آیت‌الله کاشانی تلاش کردند تا بحث ملی شدن صنعت نفت را علیرغم مخالفت نظام پهلوی پیگیری کنند به طوری که در سال 1329 و در چنین روزی صنعت نفت ایران ملی شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به تبعات سیاسی این حرکت استقلال‌طلبانه بیندازیم مشاهده خواهیم کرد ملی شدن صنعت نفت به بارور شدن همت عمومی و باور حقیقی ملت در دستیابی به استقلال کمک کرد.

کارشناس مسایل منطقه‌ای ادامه داد: با وجود فشارهای متعدد رژیم پهلوی به ویژه در کابینه رزم‌آرا مصدق رهبری جریان را عهده‌دار شد و در یک سیاست موازنه قدرت توانست استقلال ایرانیان را که سال‌های قبل زخمی شده بود ترمیم کند.

صحرانورد در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: بزرگترین پیامد این قضیه کنار گذاشتن تمام اختلافات داخلی و برخی فتنه‌های قومی بود که همه با شعار وحدت در صحنه حاضر شدند و این حادثه تاریخی را رقم زدند.

وی علت ناکام ماندن این جنبش عظیم و ابتر شدن ملی شدن صنعت نفت را پشت کردن برخی از حامیان و طرفداران این طرح عزت‌آفرین اعلام و تصریح کرد: با شیطنت امریکا و انگلیس عده‌ای سعی کردند این جنبش را ناکارآمد جلوه دهند و از طریق دیپلماسی و اعمال سیاست‌های منطقه‌ای سعی در نشان دادن عقب‌نشینی ملت ایران از این رویداد داشتند.

صحرانورد ملی شدن صنعت نفت را در حقیقت بازگشت منافع ملی به دامن ملت و احصای حقوق واقعی ایرانیان توصیف کرد و بیان داشت: در این حرکت نظام‌های بیگانه تلاش می‌کردند تا ضمن وابسته نشان دادن ایرانیان همراهی و حرکت روحانی مبارز مصدق را غیرموجه جلوه دهند اما در این حرکت خود نیز ناکام ماندند.

این تحلیلگر مسایل سیاسی در ادامه سخنان خود دیگر نقطه مثبت و روحیه بخش جریان ملی شدن صنعت نفت را رسیدن ملت ایران به مرز خودباوری و استقلال کامل دانست و افزود: هر چند این حرکت مورد رضایت نظام‌های استکباری نبود اما تلاش شد این حقیقت به سرانجام واقعی برسد.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول